کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۴۹۷۲۵
تاریخ خبر:

ماشین خارجی دیروز، ارزان‌تر از موبایل امروز!

هفت صبح ، ارسلان سلیمانیان| یکم، چندی پیش در آرشیو مجلات قدیمی ام دنبال برگه ای بودم که اتفاقی این بریده روزنامه را دیدم. مربوط هست به آگهی فروش خودروی «پروتون ویرا» در اوایل دهه هشتاد خورشیدی. احتمالا سال ۸۳ یا ۸۴…. نه! قرار نیست از قیمت آن تعجب کنیم و شوکه شویم. قبلا تعجب هایمان را کرده ایم. راستش کار ما از شوکه شدن در مواجه با قیمت های چند سال پیش گذشته. حرف امروزِ من چیز دیگری است…
۲. برای من نکته جالب در این آگهی، قیمت این ماشین نیست. چون معتقدم همان موقع هم این رقم برای یک ماشین ساخت مالزی (که تکنولوژی ۱۰ سال قبلش را داشت)، رقم کمی نبود. نکته جالب برای من این است که آن روزها انواع ماشین ها به غیر از مسیر «افزایش قیمت»، مسیرهای دیگری هم بلد بودند. آنها گاهی در مسیر «کاهش قیمت» هم حرکت می کردند! آنهم نه در کف بازار بلکه به صورت رسمی. مشاهده می کنید که قیمت پروتون در این آگهی ۵۰۰ هزار تومان (که آن روزها رقم قابل توجه ای بود) کاهش پیدا کرده… اتفاقی که سبب شد این ماشین در بازه زمانی کوتاهی، رقبای قلدری مثل پرشیا و سمند را به چالش کشیده و فروش نسبتا خوبی را تجربه کند. حالا این مساله را قیاس کنید با اوضاع امروز بازار خودروی ایران که حتی بدنام ترین و بدفروش ترین محصولات هم در این شرایط رکودی، قصد ارزان شدن ندارند.
۳. یک نکته تامل برانگیز: بررسی کردم که امروز با ۱۳ میلیون تومان چه ماشین هایی می شود خرید؟! در بهترین حالت همه گزینه های موجود، تولید قبل از سال ۸۴ هستند. یعنی قبل از انتشار این آگهی! یعنی ماشین هایی با حداقل عمر ۱۵ سال! ضمنا به تعدادی «حواله پراید تحویل ۱۳۹۹» هم برخوردم که البته به جز این ۱۳ میلیون، حداقل یک ۱۷ میلیون تومان دیگر هم باید دو سال بعد پرداخت کنیم تا ماشین را تحویل بگیریم!!
۴٫ راستی کسی از قیمت گوشی آیفون X خبر دارد؟!

کدخبر: ۲۴۹۷۲۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر