کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۴۴۶۹۴
تاریخ خبر:

مازراتی گرن‌توریسمو، آماده خداحافظی از بازار

هفت صبح، ارسلان سلیمانیان| امسال آخرین سال تولید خودروی دوست داشتنی«مازراتی گرن توریزمو» است. به همین بهانه نگاهی نو انداخته‌ایم به این کوپه گران قیمت ایتالیایی.
مازراتی «گرن توریزمو» نخستین بار در نمایشگاه خودرو ژنو سال ۲۰۰۷ رونمایی شد. این خودرو که محصولی در کلاس کوپه های لوکس محسوب می شود توسط طراح معروف دنیای مد «Jason Castriota» در شرکت پینین فارینا ایتالیا خلق شد. یک سال بعد مدل روباز این خودرو با نام «گرن کابریو» نیز معرفی و به روی خط تولید رفت. اوایل دهه ۹۰ خورشیدی بود که این خودروساز شهیر ایتالیایی با دو مدل گرن توریزمو و گرن کابریو به ایران آمد و به سرعت محبوب لوکس سواران ایرانی شد. حالا شرکت مازراتی اعلام کرده که سال ۲۰۲۰ نسل نو این خودرو را روانه بازار خواهد کرد. به همین مناسب در این گزارش نگاهی داریم به آخرین مدل به روز شده گرن توریزمو که آخرین روزهای عمر خود را سپری می کند.
سالخورده اما جذاب
گرن توریزمو هنوز هم برای ما خودروی جذابی است، حتی اگر هر روز تعدادی از آن را در خیابان های شمال پایتخت و شهرهای بزرگ کشور مشاهده کنیم. در بازارهای جهانی نیز این خودرو بعد حدود یک دهه هنوز از چشم نیفتاده اما با این حال طراحان مازراتی با اعمال تغییراتی در مدل فیس لیفت، بر جذابیت های این خودرو افزوده اند. از مهمترین تغییرات ظاهری مدل جدید می توان به جلوپنجره ۶ ضلعی، چراغ های جلو با فناوری Bi-Xenon و DayLight، سراگزوزهای دوبل کرومی، سپرهای فیبرکربنی با دریچه های ورودی هوا و کاهش ارتفاع سپر اشاره نمود. جالب آنکه با اعمال این تغییرات، علاوه بر مسایل بصری، ارقام آیرودینامیکی بهتری نسبت به قبل حاصل شده و ضریب درگ این خودرو به رقم ۳۲/۰ رسیده است. در داخل کابین نیز اضافه شدن یک نمایشگر ۴/۸ اینچی لمسی، صندلی های اسپورت تمام چرمی، سیستم صوتی حرفه ای ساخت برند «هارمن کاردون» و پشتیبانی از نرم افزار Apple Car Play از جمله تغییراتی هستند که مدل جدید گرن توریزمو به خود دیده است.
توانایی های حرکتی
پیشرانه بکارگرفته شده در گرن توریزمو جدید در حقیقت همان پیشرانه معروف ۷/۴ لیتری ۸ سیلندر شرکت مازراتی است که قبلا آن را در مدل های مختلف دیده بودیم. این پیشرانه با حجم دقیق ۴۶۹۱ سی سی که در قالب ۸ سیلندر با آرایش ۹۰ درجه انجام وظیفه می کند توانایی تولید ۴۶۰ اسب بخار قدرت (یعنی ۱۰ اسب بخار بیشتر از مدل قبلی) و همچنین توانایی تولید ۵۲۰ نیوتون متر گشتاور را دارا است. طبق اعلام سازنده، این پیشرانه می تواند گرن توریزمو را در عرض ۷/۵ ثانیه از حالت سکون به مرز سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند. جعبه دنده مدل جدید گرن توریزمو نیز از نوع ۶ سرعته اتوماتیک بوده که توان تولیدی پیشرانه را به هر ۴ چرخ منتقل می کند. در کنار پیشرانه پرتوان و جعبه دنده کارآمد، سیستم تعلیق این خودرو نیز به فن آوری جدیدی مجهز شده که Skyhook Active Suspension نام دارد. این فن آوری می تواند رفتار فرمان، گاز و ترمز را تحت نظر گرفته و با آنالیز آنها در هر لحظه عکس العمل متفاوتی را با توجه به شرایط رانندگی از خود نشان دهد.
گزن توریزمو در دو نوع سقف ثابت و روباز (گرن کابریو) با قیمت پایه ۱۴۰ هزار دلار به فروش می رسد و از جدی ترین رقبای این محصول در بازارهای جهانی می توان به پورشه ۹۱۱، شورولت کوروت و نیسان GT-R اشاره کرد.

کدخبر: ۲۴۴۶۹۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • vahidmarjani

    مازی جون تو دیگه چرا؟؟؟؟لاقل تو مارو تنه ا نزار???