کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۴۵۴۹
تاریخ خبر:

ماجرای ‌عجیب ‌گروگانگیری دختر ‌حاکم دوبی

روزنامه هفت صبح | یک: ‌شاهزاده دوبی که سه سال پیش فرار کرده بود، به تازگی در یک ویدئو که مخفیانه ضبط شده و با شبکه «بی‌بی‌سی» به اشتراک گذاشته شده، اعلام کرد که برای جان خود نگران است. او پیش از این در پیام‌هایی به دوستانش از وضعیت بد خود پرده برداشته بود و حالا که مدتی است این پیام‌ها قطع شده، آنها از سازمان ملل خواسته‌اند تا پیگیر وضعیت لطیفه باشد.

لطیفه در سال ۲۰۱۸ تلاشی ناموفق برای فرار از امارات داشت و حالا در پیام‌های ویدئویی مخفیانه‌ای که برای دوستانش فرستاده می‌گوید پدرش در این مدت او را به گروگان گرفته است. او همچنین گفته که جانش در خطر است و ماه‌هاست دسترسی به دارو و هوای آزاد ندارد.

در ویدئویی که به دست برنامه پانارومای بی‌بی‌سی رسیده شاهزاده لطیفه بنت محمد آل مکتوم می‌گوید زمانی که قصد داشت فرار کند، کماندوها او را با دارو بیهوش کردند و به محل نگهداری اجباری‌اش در دوبی برگرداندند.

روایت لطیفه از فرار ناموفق و گرفتن و بازداشت او را یکی از دوستان نزدیکش به نام تینا یاوهیانن و مارکوس از بستگان مادری‌اش و دیوید هی، فعال اجتماعی که کارزار آزادی لطیفه را راه‌انداخته‌اند، با خبرگزاری‌ها مطرح کرده‌اند.

* دو: مری رابینسون، گزارشگر سابق حقوق بشر سازمان ملل و رئیس‌جمهور پیشین ایرلند که در سال ۲۰۱۸ با شاهزاده لطیفه دیدار داشت و در آن زمان او را یک «جوان آشفته» معرفی کرده بود، اکنون می‌گوید که خانواده حاکم دوبی او را «فریب» داده‌ بودند. بنابراین خانم رابینسون با پیوستن به کارزار تلاش‌های بین‌المللی برای تعیین وضعیت و محل نگهداری شاهزاده لطیفه تأکید کرد که باید درباره او تحقیق شود‌.

دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل در پاسخ به این تقاضاها خبر داده است که از امارات متحده عربی درباره شاهزاده لطیفه سؤال می‌کند. یکی از سخنگویان این دفتر گفت که گروه کاریِ بازداشت‌های خودسرانه سازمان ملل متحد پس از تجزیه و تحلیل فیلم‌های شاهزاده لطیفه، می‌تواند تحقیقاتش را آغاز کند.

وزارت امور خارجه و توسعه‌ بریتانیا نیز اعلام کرد که اگرچه در پرونده شاهزاده لطیفه دخالتی ندارد اما این موضوع نگران کننده است و این دفتر از نزدیک تحولات مربوط به این پرونده را دنبال خواهد کرد. وزیر خارجه بریتانیا تلویحا خواستار ارائه شواهدی از سوی امارات دال بر آزادی شاهزاده لطیفه شده است.

* سه: برنامه پانارومای بی‌بی‌سی جهانی، تایید کرده ویلایی در دوبی محلی است که لطیفه در آن زندانی شده است. اما ماجرا از آنجا عجیب‌تر می‌شود که می‌دانیم نامادری لطیفه، یک سال بعد از فرار نافرجام او دست دو دخترش را گرفت و به انگلیس پناهنده شد. حاکم دوبی که یکی از ثروتمندترین مردان جهان است از روابط خوبی با ملکه الیزابت برخوردار بوده اما با این وجود نتوانسته همسرش را از لندن برگرداند.

* چهار: لطیفه که اکنون ۳۵ساله است اولین بار در ۱۶سالگی تلاش کرد فرار کند اما نتوانست. در سال ۲۰۱۱ بعد از تماس با یک تاجر فرانسوی به نام الوه ژوبر بود که برنامه‌ریزی طولانی خود برای فرار از دوبی را آغاز کرد. او نقشه فرار را با کمک تینا یاوهیانن کشید که در آن زمان مربی کاپوئرا (نوعی هنر رزمی برزیلی) لطیفه بود. روز ۲۴ فوریه سال ۲۰۱۸، لطیفه و تینا با یک قایق بادی و جت‌اسکی خود را به آب‌های بین‌المللی رساندند؛ جایی که الوه ژوبر در قایقی تفریحی با پرچم آمریکا در انتظار آنها بود.

* پنج: اما هشت روز بعد وقتی به ساحل هند رسیدند کماندوها به قایق یورش بردند. تینا یاوهیانن می‌گوید نارنجک‌های دودزا او و لطیفه را مجبور کرد که از محل اختفایشان در دستشویی زیر عرشه قایق خارج و با کماندوهای مسلح روبه‌رو شوند. لطیفه را به دوبی برگرداندند و تا الان از او خبر چندانی در دست نبود. یاوهیانن و خدمه قایق تفریحی بعد از دو هفته بازداشت در دوبی آزاد شدند. دولت هند هرگز درباره نقش خود در یورش به قایق اظهارنظری نکرد.

* شش: رابینسون دسامبر سال ۲۰۱۸ به درخواست دوستش، شاهزاده هیا و در جریان یک مهمانی ناهار با لطیفه دیدار کرد.مری رابینسون می‌گوید قبل از دیدار به او و هیا درباره سابقه«اختلال دوقطبی» لطیفه توضیح داده‌اند، در حالی که او دچار چنین عارضه‌ای نیست. رابینسون می‌گوید در آن دیدار از لطیفه درباره وضعیتش سوالی نکرده چون نمی‌خواسته به خاطر«عارضه روانی‌» او «به تالماتش اضافه کند.»

کدخبر: ۳۷۴۵۴۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر