کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۶۹۰۴۰
تاریخ خبر:

ماجرای کلاهبرداری اینترنتی ‌از مریم

روزنامه هفت صبح | عمر کلاهبرداری اینترنتی درست به اندازه خرید و فروش اینترنتی است؛ یعنی از همان ابتدا کسانی بوده‌اند که از موقعیت فروش غیر حضوری برای برداشتن کلاه دیگران استفاده کنند اما روایت‌های تازه‌ای که درباره ترفندهای کلاهبرداران اینترنتی شنیده می‌شود در عین ترسناک بودن تحسین برانگیز است. تازه‌ترین روایتی که سروصدای زیادی کرده و در توئیتر هزاران بار دیده و دست‌به‌دست شده به زنی به نام مریم مربوط است. او در شرح تلاش کلاهبرداران برای درگیر کردنش در پروژه خودشان اینطور توضیح می‌دهد:

عصر یکشنبه پولی به حسابم واریز شد، بعد از نیم ساعت آقایی باهامون تماس گرفتن و گفتن اشتباه شده و می‌خواستن پول ودیعه دریافت خدمت از مطب رو واریز کنن که اشتباهی مبلغ خیلی بالاتری رو واریز کردن، شماره کارتی دادن که پول رو عودت بدیم، شماره کارت با شماره کارتی که پول رو واریز کرده بود متفاوت بود.

می‌دونستم نباید به کارت دیگه واریز کنم با وجود اصرار فوق‌العاده زیاد اون آقا مقاومت کردم و این کارو نکردم. یکم واسم قضیه مشکوک بود. به یکی از دوستان که پلیس فتا هستن موضوع رو اطلاع دادم و همه چت‌ها و شماره تماس و … رو خدمتشون فرستادم گفتن بعد از تعطیلی دوشنبه پیگیری می‌کنم.

امروز مجددا آقای موردنظر تماس گرفتن و قسم و خواهش و تمنا که پولو واریز کنم، نهایتا به شعبه بانکی که از اونجا پول واسمون واریز شده بود رفتم و با دادن شماره کارت، شماره تماس خانمی که پول رو واریز کرده بود مشخص شد.کارمند بانک با خانم خریدار تماس گرفتن و مشخص شد به دنبال آگهی در سایت دیوار مبنی بر فروش یخچال، شماره حساب من به عنوان مادر فروشنده به ایشون داده شده و پس از واریز پول دیگه نتونستن با فروشنده تماس بگیرن و هیچ یخچالی هم براشون ارسال نشد.

اون خانم رفتن از طریق پلیس فتا مشهد پیگیر قضیه شدن و از من هم شکایت کردن. مستندات من کامله و خدا رو شکر پول رو به هیچ کارتی واریز نکردم. فردا هم از طریق همون دوست پلیس فتا همه چی ختم به خیر میشه. ولی تصور کنین اگه یه درصد اشتباه می‌کردم و پول رو به شماره کارت‌هایی که اون آقا می‌گفت واریز می‌کردم یا اگه از اول پلیس فتا رو در جریان نمی‌ذاشتم چه اتفاق بدی واسم می‌افتاد. بماند که تو این دو روز چه اعصابی ازمون خرد شد و چقدر تهدید شدیم از طریق اون آقای کلاهبردار. خلاصه اینکه مواظب کلاهبرداری‌های اینترنتی باشین…»

خیلی‌ها پای این توئیت با مریم خانم ابراز همدردی کردند و تجربیات مشابه خودشان را تعریف کردند. از بین روایت‌ها بیشتر از همه آنهایی به چشم می‌خورد که مبلغی به عنوان بیعانه پرداخته بودند و دیگر خبری از فروشنده نشده بود یا خریدارانی که با جعل سند واریز وجه و اعلام اینکه ممکن است پیامک واریز دیرتر به دست فروشنده برسد کالایی که برای فروش گذاشته شده برده‌اند بدون اینکه پولی بپردازند اما ماجرای مریم خانم همین جا تمام نمی‌شود.

بعضی از کاربران تیز بین از او می‌پرسند که کلاهبردارها چطور شماره کارت و اسم او را همزمان داشته‌اند و از شغلش هم با خبر بوده‌اند که توانسته‌اند اینطور حرفه‌ای وارد عمل بشوند. در واقع برای خیلی‌ها سوال شد که دستیابی به اطلاعات حساب آدم‌ها به این آسانی است؟ بعضی از کاربران در جواب این سوال اعلام کردند که این اتفاق بارها برای فروشنده‌های آنلاین می‌افتد.

در واقع کلاهبردارها سراغ صاحبان آنلاین شاپ‌ها می‌روند و حتی بعضا قرار و مدار خرید یک کالای خیلی جزئی را هم می‌گذارند اما ناگهان پول زیادی کلاهبردار از فرد دیگری بلند کرده به حسابشان واریز می‌شود و بعد تماس می‌گیرند و می‌گویند اشتباه شده، شماره کارت می‌دهند و درخواست بازگشت پول را مطرح می‌کنند.

خیلی از آنلاین شاپ‌ها هم بدون اینکه شماره حساب و کارت واریزکننده پول را چک کنند اقدام به برگرداندن وجه می‌کنند در حالی که به یک بازی کثیف وارد شده‌اند اما پاسخی که مریم داد متفاوت بود و برایش دردسر درست کرد. او گفت که پزشک است و به همین دلیل خیلی‌ها شماره کارت و شماره تماس او را دارند. اینجا بود که حمله‌ها شکل دیگری گرفت و او به عنوان پزشکی که کارتخوان ندارد و فرار مالیاتی می‌کند متهم شد.

کدخبر: ۴۶۹۰۴۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر