کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۴۰۶۸
تاریخ خبر:

ماجرای پیچیده پزشکان گیلانی

روزنامه هفت صبح، فاطمه رجبی | گزارشگر هفت‌صبح بانمایندگان مجلس‌،‌ نظام پزشکی و انترن‌ها و پزشکان گیلانی تماس‌ گرفته و شایعه فرار از خدمت را بررسی کرده است. دیروز مجمع نمایندگان استان گیلان برای چندمین بار دست به دامن نامه‌نگاری شد بلکه نیروی تازه‌ای برای کمک به این استان در مقابل شیوع کرونا برسد.

این بار در نامه‌ای که مخاطب آن رئیس مجلس و وزیر بهداشت بود، به موضوعی اشاره شد که توجه خیلی‌ها را جلب کرد، آنجا که نمایندگان گیلان نوشته بودند: «برخی از پزشکان و پرستاران ترک کار کردند، در برخی از شهرستان‌ها حتی یک پزشک وجود ندارد (بررسی و توجه مهم به این موضوع حیاتی).» در ادامه هم ‌ روی اهمیت تامین تجهیزات پزشکی تاکید شد.

این بخش از نامه نماینده‌های گیلان، درست در مقابل خبرهایی قرار گرفت که چند روز گذشته در فداکاری بی‌حد و حصر پزشکان شنیده می‌شد. این را بگذارید در کنار حرف و حدیث‌هایی که از نبود پزشک در بعضی از بیمارستان‌های گیلان بین اهالی شبکه‌های مجازی رد و بدل می‌شود. مثلا یکی از کاربران توئیتر در پستی نوشت:

«از دیشب تا به حال هیچ پزشک متخصص عفونی به هیچ بیماری توی بیمارستان قائم سر نزده، دکتر محقق و دکتر رضا‌زاده هر دو بستری هستن و تا الان هیچ متخصصی تو این بیمارستان نیومده، تماس هم گرفتن با دکتر سوم میگن گفته نمیام، یه سری میگن دکتر تو بیمارستان‌های دولتی داره ویزیت می‌کنه، یه سری هم میگن از نبود امکانات ترسیده و زیر بار معاینه نمیره.»

خود پرستاران و پزشکان گیلانی فعال در فضای مجازی هم خبرهای زیادی با همین محتوا منتشر کرده‌اند، یکی از آنها در جواب توئیت بالایی نوشته: «ما اینترن پزشکی تو رشتیم. شرایط افتضاحه، به ما ماسک هم نمی‌دن. بی‌هیچ تجهیزاتی می‌فرستن بیمار کرونایی‌رو احیا کنیم، خیلی از بچه‌ها تب و علائم دارن و باید به کار ادامه بدن اما معلوم نیست تا کی بتونن.»

پزشک دیگری هم نوشته: «ما اینترنای گیلان از ترس جون‌مون می‌گیم بدون تجهیزات، بدون ماسک، بدون لباس، بیمارستان نمیایم. اساتیدمون از خونه‌هاشون تهدیدمون می‌کنن که اخراج‌تون می‌کنیم. خوابگاه بچه‌های پزشکی گیلان هم دخترها‌رو بیرون کرده، گفته از فردا هیچ خدماتی ارائه نمی‌شه!» مسئولان صنفی نزدیک به ماجرا هم تایید می‌کنند که وضعیت برای کادر درمانی بیمارستان های گیلان بحرانی است.

مسئول روابط عمومی نظام پرستاری شرق گیلان نبود تجهیزات را تایید می‌کند و می‌گوید: «موضوع فرار نیست، مسئله این است که تجهیزات‌ حفاظتی آنقدر کم است که با ادامه وضع موجود همه کادر درمان مخصوصا پرستاران مبتلا می‌شوند و دیگر نیرویی باقی نمی‌ماند.» او همین چند روز پیش هم در مصاحبه‌های متعددی از مردم و نهادهای خیریه خواسته بود برای تهیه تجهیزات حفاظتی به نظام پرستاری شرق گیلان کمک مالی کنند.مصطفی، اینترن یکی از بیمارستان‌های رشت هم به هفت‌صبح می‌گوید:

«فرار کدام است خانم؟ پدر ما را درآورده‌اند، بچه‌ها با وجود تب باید به معاینه بیمارها بروند چون پزشک نیست. راستش ما خودمان به پزشکی که بیشتر از ۶۰ سال سن دارد و متخصص است حق می‌دهیم با این وضعیت سعی کند از بیماران دور بماند و ما جوان‌ترها را بفرستد جلو اما ما هم خانواده داریم، پرستارها هم خانواده دارند. همه ترسیده‌‌ایم چون تجهیزات محافظتی نیست. از بیمارستان‌های شهرهای مختلف به ما خبر می‌رسد که حتی ماسک ان۹۵ هم به تعداد کافی وجود ندارد و مثلا پزشکان کل روز از یک ماسک استفاده می‌کنند که همین خودش بدتر از ماسک نزدن است.»

*** ترک کار پزشکان را قبول ندارم
ایرج فاضل رئیس سابق سازمان نظام پزشکی در جواب اینکه اگر پزشکی از انجام وظیفه‌اش شانه خالی کند‌ چه خواهد شد، می‌گوید: «اول باید ببینیم اصل موضوع درست است؟ پزشکان ما هر روز در بیمارستان‌های مختلف کشور با انواع بیماری‌های واگیردار بدتر از کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند حالا چه می‌شود که می‌گویند آنها دارند ترک کار می‌کنند؟ همکاران ما مثل برگ خزان دارند از دست می‌روند، خیلی از آنها مبتلا شده‌اند و بعضی‌ها هم فوت کرده‌اند. در چنین شرایطی وظیفه حفظ جان پزشک و

***پرستار با کیست؟‌
او ادامه می‌دهد: «به ما خبری مبنی بر ترک کار پزشکان نرسیده است و چنین خبری را از اصل و اساس قبول ندارم اما این را می‌گویم که باید ابتدا از جان کادر درمان حفاظت بشود و بعد از آنها توقع داشته باشیم به کارشان ادامه بدهند. اگر بر فرض پزشکی با وجود تمام امکانات حاضر به خدمت نشود باید طبق مفاد قراردادی که با مرکز درمانی دارد با او برخورد بشود.»

*** گیلان از اول هم وضع خوبی نداشت
از آن طرف یکی از اعضای مجمع نمایندگان گیلان که در جریان جزئیات نامه مجمع به رئیس مجلس و وزیر بهداشت نیست و به همین دلیل هم نمی‌خواهد نامش آورده شود، در مورد این بخش از نامه می‌گوید: «من مطمئنم منظور نمایندگان این نیست که پزشکان به صورت سرخود ترک کار کرده‌اند بلکه قطعا نبود امکانات و یا بیماری خود کادر پزشکی موثر بوده است.

اینکه گفته شده در بعضی از شهرستان‌ها یک پزشک هم وجود ندارد، منظور پزشک متخصص است و من می‌توانم این را تایید کنم، بیماری کرونا نیاز به ویزیت متخصص عفونی دارد اما مطمئنم که بعضی از شهرستان‌های ما در گیلان اصلا متخصص عفونی ندارند، بعضی‌های‌شان از قبل هم نداشته‌اند، بعضی‌ها هم مجبور شده‌اند متخصص را به شهرهای دیگر اعزام کنند.»

او توضیح می‌دهد که گیلان قبل از تمام این ماجراها هم با کمبود شدید پزشک و مرکز درمانی مواجه بوده است و حالا که چنین بحرانی سراغ این استان رفته، کمبود نیروی متخصص بیشتر احساس می‌شود.
محسن قربانی نماینده آستانه اشرفیه که خودش هم دندانپزشک است، قبل از شروع بحران کرونا، وضعیت سرانه خدمات درمانی گیلان را از شهر‌های محروم سیستان و بلوچستان هم ضعیف‌‌تر دانسته و گفته بود: «گیلان به لحاظ نیروی انسانی پزشک و کادر درمانی، تخت بیمارستانی، تجهیزات پزشکی و جاذبه‌های درمانی نسبت به بسیاری از شهر‌های محروم در سطح پایین‌‌تری قرار دارد و این موضوع می‌تواند مشکلات جدی برای مردم ایجاد کند.»

کدخبر: ۳۱۴۰۶۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر