کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۰۷۷۴
تاریخ خبر:

ماجرای هدیه قسطی دنا پلاس به نمایندگان مجلس ‌

روزنامه هفت صبح | مجلس امسال برای خرید خودرو به نمایندگان شرایط ویژه‌ای ارائه داده است. نمایندگان می‌توانند یک دنا یا پژوپارس را به صورت از دم قسط خریداری کنند و تا سه سال بعد اقساطش را بپردازند. این خودروها به قیمت چهارماه پیش کارخانه به دست نمایندگان رسیده که نیازی هم به هیچ نوبت، قرعه‌کشی و پیش خرید نداشته است.

روح‌الله ایزدخواه در طلوع آفتاب روز دوشنبه اینستاگرام خود را با عکس یک دنا آپدیت کرد. یک دنا پلاس توربو که قیمت آن در بازار تا ۶۰۰ میلیون تومان هم معامله می‌شود. او در خط اول این پست اینستاگرامی نوشت: « خودروی دنا پلاس توربو توسط مجلس تحویل داده شد.» بعد هم در ادامه توضیح داده بود که به دلیل اینکه در خانواده‌شان فقط همسرش یک ام وی ام ۱۱۰ دارد، این پلاس توربو را با شرایط ویژه از مجلس خریداری کرده است. حالا این دنا پلاس برای او چقدر در می‌آید؟ ماهی پنج میلیون و ۶۳۰ هزار تومان. البته تا یک سال بعد به نام مجلس می‌ماند و قابل فروش هم نیست.

علاوه بر این، شرایطی که مجلس در آغاز برای نمایندگان گذاشته بود دو حق انتخاب دیگر هم به آنها داده بود که کمتر به آن توجه شد. ایزدخواه درباره آن دو شرط هم نوشته بود:‌« ۱) استفاده از خودروی مجلس با راننده که در این صورت هزینه‌ها بر حسب میزان کاربرد و طبق تعرفه (ساعتی ٣۰ هزار و روزانه ۵۰۰ هزار تومان) از دریافتی ماهانه نماینده کسر می‌شود.

٢. تحویل امانی خودروی صفر (پارس) به نماینده و عودت آن به مجلس در پایان نمایندگی که در این صورت پرداخت مبلغ مربوط به حمل و نقل (حدود ۵ میلیون) از هزینه‌های دفتری ماهانه حذف می‌شود.» اگرچه ایزدخواه این پست اینستاگرامی را برای خبررسانی گذاشته بود اما همین یک خط کافی بود که برخی کاربران شبکه مجازی را عصبانی کند.

شش ساعت بعد این عضو کمیسیون صنایع در نامه دیگری سوئیچ را پس داد و دوباره در پست اینستاگرامی دیگری نوشت: «باهاش کنار نیومدم.» اما این انتهای ماجرا نبود. اگرچه مشخص نیست که تعداد کل خودروهای تحویل داده شده به ۲۵۰ نماینده مجلس شامل چند دستگاه شده است اما تنها مالک شریعتی نیاسر و سید احسان خاندوزی نماینده‌های تهران در توئیتر خود نوشتند که خودرو را تحویل نخواهند گرفت.

*** انتقادها چه بود؟
یکی از منتقدان حجت‌الاسلام سیدسعید لواسانی امام جمعه لواسانات بود. او ابتدا نوشت: «یکی از نمایندگان محترم توضیح دادند که قیمت دنا پلاس تحویلی به نمایندگان ۳۰۲میلیون تومان است که در طول سه سال از حقوق آنان کم می‌شود، یعنی حدوداً ماهی هشت میلیون و ۳۰۰هزار تومان؛ اشتباه نکردم؟ نمایندگان ماهانه چقدر می‌گیرند؟ خب می‌خواستید ماشین بدهید چرا پژو پارس یا تیبا ندادید؟»

بعد در توئیت دیگری نوشت: «واقعاً غیرقابل پذیرش است اینکه چرا ماشین ایرانی این‌ همه گران است؟ بماند اما اینکه نمایندگان مجلس دنا پلاس را قسطی گرفتند یعنی چه؟ آیا معنایش تضمین تخلفات خودروسازان و چراغ سبز برای… نیست؟ شفافیت و پاسخگویی چه شد؟ منتظر روشنگری نمایندگان انقلابی هستیم.»

او در گفت‌وگو با هفت صبح توضیح داد:« بنده مخالف خودرو نیستم منظورم این است که به جای یک ماشین گرانی مانند دنا پلاس توربو، برای مثال تیبا و پژو پارس به نمایندگان بدهند. آنها الان می‌گویند راننده نمی‌خواهیم اما من مطمئن هستم کمی دیگر می‌گویند ماشین خراب شد، در راه ماندیم باید برایمان راننده بگیرید و هزینه‌هایش را بپردازید.»

*** تفاوت قیمت بازار و قیمت نمایندگان
یکی از محورهای انتقادات به تفاوت قیمت‌ همین خودرو در بازار و قیمت ویژه مجلس برمی‌گشت. اگرچه ایزدخواه گفته بود که دنا پلاس به آنها با قیمت ۲۰۳میلیون تومان به فروش رسیده اما شانزدهم شهریور، وقتی که آخرین بار ایران خودرو در آخرین سفارش‌ها این خودرو را به مشتریان رساند، سریع قیمت آن در بازار به ۴۵۰ تا ۴۷۰ میلیون تومان رسید.

بعضی از دلالان هم کمی بعد آن را با قیمت ۵۲۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان به فروش می‌رساندند یا آگهی می‌کردند. به گفته یک عضو هیات رئیسه مجلس دناپلاسی که به دست این نمایندگان رسیده درواقع حاصل قراردادی بود که مجلس چهار ماه پیش با ایران خودرو منعقد کرده. بنابراین دنای نمایندگان از قیمت کارخانه ۵۰میلیون و از بازار ۴۰۰میلیون تومان ارزان‌تر حساب شده است. از طرف دیگر هم بخش دیگری از انتقادها درباره این بود که شهروندان برای خرید همین خودرو گران یا حتی خودروهای دیگر از کارخانه باید ماه‌ها در صف بمانند تا به قیمت روز آن را خریداری کنند؛ انتظاری که نمایندگان مجلس آن را پشت سر نگذاشته‌اند.

*** مجلس باید خانه و ماشین بدهد
در میان همه واکنش‌ها یکی از اظهارنظرها بیشتر از بقیه جالب بود. احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در واکنش به این اخبار گفت:‌ « مجلس باید در هر دوره نمایندگی دو اقدام را انجام داده و برای نمایندگان خودرو و مسکن تهیه کند چراکه بیشتر وکلای ملت برای رفت و آمد به شهرستان حوزه انتخابیه خود به خودرو نیاز دارند تا بتوانند به روستا‌ها سرکشی کرده و در جلسات شرکت کنند.»

او گفت که قرار است با این کار صرفه‌جویی ۱۱۱میلیاردی هم انجام شود چراکه در دوره‌های قبل ما ۲۵۰ خودرو در مجلس داشتیم که به تعداد آنها راننده وجود داشت، این ماشین‌ها به صورت ماهانه ۱۲ میلیون تومان هزینه داشتند، بنابراین تصمیم گرفتیم اتومبیل‌ها در اختیار نمایندگان قرار گیرد و نهایتا ماهی ۴میلیون تومان به آنها بدهیم تا بتوانند برای خود راننده استخدام کنند.»

یعنی به گفته او در مجلس قبل ماهانه ۳میلیارد تومان صرف هزینه خودروهای مجلس می‌شد اما در نهایت مجلس باید خودروها را پس می‌گرفت. این در حالی است که اگرچه هزینه ماهانه خودروها به یک میلیارد تومان کاهش پیدا کرده اما مجلس در واقع از رانت خود برای خرید با قیمت ارزان و بدون نوبت خودرو برای نمایندگان استفاده کرده است.

توضیحات

*

توضیحات

*

کدخبر: ۳۵۰۷۷۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر