کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۵۴۲۱
تاریخ خبر:

ماجرای نزاع مذهبی رپرهای آمریکا

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی | سال‌های ابتدایی دهه ۷۰ میلادی، خیابان‌های منتهی به گتوهای نیویورک (گتو یعنی محله‌ای که ساکنان آن غالبا از یک قوم یا از یک مذهب باشند)، همه‌روزه شاهد تجمع سیاه‌پوستانی بود که در میان فقر و تبعیض عمر می‌گذراندند. می‌توان اینگونه توصیف کرد که اثری از آنها در متن زندگی شهروندان نیویورکی آن سال‌های آمریکا نبود، بلکه سیاه‌پوستان در حاشیه زندگی، زندگی می‌کردند.

جوانان سیاه‌پوست ناراضی از شرایطی که آنها را به حاشیه رانده است به صفوف اعتراض علیه نابرابری و جنبش مارتین لوتر کینگ می‌پیوستند و در راهپیمایی‌هایشان شعارهای تند اجتماعی می‌دادند. این شعارهای تند اجتماعی در قالب ترانه‌های ریتمیک سر داده می‌شد و این‌گونه بود که رپ در میان دست‌های مشت‌کرده سیاه‌پوستان کنشگر متولد شد.

هرچند این روزها هنوز موسیقی رپ در سیطره سیاه‌پوستان باقی مانده و هرچند که هنوز بستر و محملی برای انتقادات و اعتراضات اجتماعی است، اما بخش جوان‌پسند و البته نوجوانانه این موسیقی به ورطه رجزخوانی‌هایی به نام دیس و دیس‌بک افتاده است. در روزهای گذشته کارتی، رپر ۲۳ ساله و محبوب آمریکایی، به انتظارها پایان داد و سومین آلبوم خود به نام لوتای تمام‌قرمز را به عنوان هدیه کریسمس به طرفدارانش روانه بازار کرد و با استقبال عجیب و ‌کم‌سابقه‌ای مواجه شد.

کارتی در سال ۲۰۱۷ با اولین قطعه خود به نام مگنولیا توانست در لیست ۱۰۰ قطعه برتر سال بیلبورد قرار بگیرد. در ادامه او توانست این عدد را به ۳ قطعه در سال ۲۰۱۸ ارتقا دهد و جای پای خود را در عالم موسیقی سفت کند. علاوه‌بر خواندن، نوشتن متن ترانه‌ها و ساخت بیت‌ها و ملودی آثار کارتی نیز برعهده خودش است، ازاین‌رو تمام طرفدارانش او را نسخه‌ تازه و نوظهوری از کانیه وست می‌دانستند که می‌تواند راه او را پی بگیرد.

کانیه وست، همسر کیم کارداشیان و آهنگساز، خواننده، ترانه‌سرای موسیقی رپ و نیز طراح مد و لباس معروف، مشهور و محبوب ۴۳ ساله آمریکایی است. وست یکی از اعضای باشگاه میلیاردرهای جهان است و ثروتی بالغ بر یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار دارد. این خواننده مشهور و محبوب از مذهبیون نزدیک به دونالد ترامپ به شمار می‌رود و بن‌مایه آلبوم‌های رپ او نیز درباره خدا، دین و مذهب است.

برای مثال آلبوم آخر وست به نام دوندا که به زودی روانه بازار خواهد شد، قرار است ادامه‌ای بر آلبوم «مسیح پادشاه است» باشد، ازاین‌رو طرفداران و حامیان وست به طور عمده قشری هستند که یکشنبه‌ها به کلیسا می‌روند و اغلب گردنبند‌های بلندی به گردن دارند که صلیبی به آن آویزان شده است. کارتی که پیش‌بینی می‌شد نسخه جوانی از کانیه وست باشد که دیگر پا در میانسالی گذاشته است، در سومین آلبوم خود به جنگ وست رفته و پای شیطان و ستایش از شیطان را به ترانه‌ها و جلد آلبوم خود باز کرده و به نوعی وست و تفکر جاری در موسیقی او را دیس کرده است.

حالا چندروزی است که در فضای مجازی بین طرفداران کارتی و وست جنگی تمام‌عیار بر سر خدا و شیطان، خیر و شر و البته بهشت و جهنم سر گرفته است که سبب شده نام کارتی در لیست ترندهای روز آمریکا در رتبه دوم قرار بگیرد. طرفداران وست، کارتی را مورد عتاب و خطاب قرار داده‌اند که «ای کافر، آخرتت را به چه فروخته‌ای؟

و بهشت را با کدام دلار کثیف معامله کردی که درعوضش جوانان را گمراه کنی و به راه ضلالت بکشانی؟». البته طرفداران کارتی هم ساکت ننشستند و از اشک و گریه وست و تجمعات مذهبیون در کلیسا‌ها گیف‌هایی ساختند که روی آن قطعات آلبوم لوتای تمام‌قرمز پخش می‌شود.

طرفداران وست به دنبال جذب و جلب نظر کشیش‌های معروف تلویزیونی به منظور تاختن آنها به این آلبوم و حرام اعلام کردن شنیدن آن توسط ارادتمندان به عیسی مسیح(ع) هستند و طرفداران کارتی نیز عکس همان کشیش‌ها را در کنار دونالد ترامپ منتشر می‌کنند و می‌گویند دیگر ماجرا تمام است و دوره شما به پایان رسیده.

کدخبر: ۳۶۵۴۲۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر