کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۶۵۱۰
تاریخ خبر:

ماجرای ملکِ ۱۳۵هزار میلیاردی ایران در نیویورک

همین چند روز پیش، «رجب طیب اردوغان»، در دلِ نیویورک، روبانِ افتتاح برجی تازه تاسیس را بُرید که قرار است محل «لابی‌گری» ترکیه در خاک آمریکا باشد. برجی که در میان شهروندان ترکیه سر و صدای زیادی به پا کرد. غافل از اینکه ایران بیش از نیم قرن است چنین ساختمانی در نیویورک دارد. برجی بزرگتر و گرانتر در دل نیویورک با قیمتی در حدود ۱۳۵ هزار میلیارد تومان ارزش!

تجارت‌نیور می‌نویسد: تنها ترکیه نیست که به تازگی در گرانترین خیابان نیویورک یک برج ۳۵ طبقه دارد. نیم قرن است که ایران هم مالک برجی بزگرتر و گرانتر در نیویورک است. برجی با نام بنیاد علوی. ارزشِ روز این برج بین یک تا ۵ میلیارد دلار (بین ۲۷ هزار میلیارد تومان تا ۱۳۵ هزار میلیارد تومان) تخمین زده می‌شود و به این ترتیب، به مراتب (بین ۳ تا ۱۵ برابر) گران‌قیمت‌تر از برجی است که ترکیه به تازگی ساخته است.

برج «بنیاد پهلوی» که حالا برج «بنیاد علوی» (وابسته به بنیاد مستضعفان) شده، همچنان در مالکیت ایران است، اما چند سال پیش دادگاهی در آمریکا تلاش کرد به اتهام فعالیت‌های تروریستی، این برج را از چنگ ایران در بیاورد. در نهایت، دادگاه فدرال استیناف، حکم را لغو کرد و به این ترتیب، ایران هنوز این برج را در اختیار دارد.

پیش از انقلاب، نهادی در ایران وجود داشت که حالا به «بنیاد علوی» تغییر نام داده است. پیش از انقلاب، نام این بنیاد، «بنیاد پهلوی» بود. محمدرضا پهلوی، شاه مخلوع ایران بنیادی با نام خانوادگیِ خودش ایجاد کرده بود تا برخی امور عام‌المنفعه و انسان‌دوستانه را به این نام انجام دهد. با این همه، «بنیاد پهلوی» که قرار بود کارهای انسان‌دوستانه بکند، املاک متعددی هم در خاک آمریکا داشت. یکی از این املاک، برجی ۳۶ طبقه (یک طبقه بلندتر از «خانه تُرک») است که در یکی از مهم‌ترین و مشهوترین خیابان‌هایِ جهان، یعنی «خیابان پنجم» (Fifth Avenue) واقع شده است.

جالب اینکه همسایه دیوار به دیوارِ این برج، «مرکز راکفلر» (Rockefeller Center) است، برجی که به سفارش خاندان «راکفلر» (یکی از ثروتمندترین خانواده‌های جهان) ساخته شده و همین امروز هم یکی از جاذبه‌های توریستیِ شهر نیویورک است. جالب‌تر این که برج «بنیاد علوی»، پیش از آنکه به مالکیت ایران در بیاید، متعلق به شرکت سوئیسیِ «پیاژه» (Piaget) بوده، شرکتی که حدود ۱۵۰ سال است در حوزه ساخت ساعت و جواهرات گران‌قیمت فعالیت می‌کند.

اما چرا ایران، که چنین دارایی ارزشمندی در خاک آمریکا دارد، عملا از آن استفاده نمی‌کند؟ دیپلمات‌های ایرانی در سفر به نیویورک و برای شرکت در مجامع رسمیِ پرشماری که در این شهر برگزار می‌شود، در هتل‌های مختلف اقامت می‌کنند. (همین چند سال پیش، دولت «ترامپ» در ویزایی که برای «محمد جواد ظریف» صادر کرده بود، اجازه تردد در خارج از هتل و در خارج از ساختمان سازمان ملل را از وزیر خارجه ایران سلب کرده بود.)

از آن سو، گفته می‌شود «بنیاد علوی» برای ترویج فرهنگ ایرانی و اسلامی در آمریکا تلاش می‌کند (از جمله از طریق اعطای بورس برای تحصیل در رشته‌های مرتبط با ایران و اسلام در دانشگاه‌های معتبر آمریکا)، اما اگر این‌طور است، می‌شود پرسید چرا نام و نشانی از این تلاش‌ها در جایی ثبت نشده است؟ ظاهرا شفافیت عنصر گم‌شده ماجرای برج ۱۳۵ هزار میلیارد تومانیِ ایران در نیویورک است.

کدخبر: ۴۱۶۵۱۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • _user_1560792541

    احتمالا شبها از کارتن خوابهای آمریکایی ب ه عنوان گرمخانه پذیرایی میشود!