کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۷۲۲۹۰
تاریخ خبر:

ماجرای متهمانی که اینترپل به ایران برگرداند

روزنامه هفت صبح، سارا غضنفری| ‌ ماجرای متهمانی که داخل کشور اقدام مجرمانه انجام می‌دهند و بعد از کشور فرار می‌کنند به امید این‌که دیگر به دام نخواهند افتاد، اما دریغ از این‌که توسط پلیس اینترپل دستگیر شده و به کشور استرداد می‌شوند. جرقه این پرونده هم از آنجا زده شد که با گذشت حدود دوماه از ماجرای سرقت محتویات صندوق امانات بانک ملی شعبه دانشگاه، هنوز سه متهم اصلی این پرونده که گفته شده به ترکیه فرار کرده‌اند، به ایران تحویل داده نشده‌اند.

در همان ابتدا اعلام شد با اقدام سریع اینترپل فراجا و اعلان قرمز، سارقان فراری دستگیر شده و در اختیار افسر رابط قرار گرفتند که به‌زودی به کشور مسترد می‌شوند. اما خب همچنان خبری از این سه متهم و استردادشان به کشور نیست. این پلیس بین‌المللی که ایران هم عضو آن است، در بخش‌های مختلف سرقت، قتل، سرقت آثار هنری و تاریخی و مواد مخدر فعال است. البته استرداد متهمان سیاسی هم در این لیست داشته‌ایم.

از دیگر سو، بیشتر فعالیت این پلیس در دهه‌های اخیر استرداد کلاهبرداران و مجرمان اقتصادی بوده است. در چند وقت اخیر نام میلاد حاتمی و استردادش به ایران را شنیده‌ایم و در لیست تحت‌تعقیب اینترپل ساشا سبحانی، امیر مقصودلو، امین فردین، مرجان شیخ‌الاسلامی و… هم به‌چشم می‌خورد. در این گزارش پنج پرونده مربوط به متهمانی که توسط پلیس اینترپل دستگیر و به ایران استرداد شده‌اند را مورد بررسی قرار می‌دهیم. مثل الکس، میلاد حاتمی و…

‌دستگیری و بازگردان الکس به ایران
دستگیری «الکس» سرکرده بزرگ‌ترین باند قاچاق دختران ایرانی در مالزی و استرداد وی به ایران مهم‌ترین خبری بود که در ۲۹‌اردیبهشت سال ۹۹ سرتیتر اخبار رسانه‌ها شد و نقش پلیس اینترپل را بیش از پیش آشکار کرد. شهروز سخنوری، ملقب به الکس پس از سه سال فعالیت گسترده در زمینه فروش دختران ایرانی در خارج از کشور، توسط پلیس امنیت عمومی دستگیر و با کمک اینترپل به ایران بازگردانده شد.

این فرد با توجه به ارتباطات گسترده خود در کشورهای مختلف دختران ایرانی را به‌منظور بهره‌کشی جنسی به خارج از کشور قاچاق کرده و به فروش می‌رساند. فعالیت‌های مجرمانه و ضد‌ملی این گروه تبهکار در تمام مدت سه سال تحت رصد پلیس قرار داشت و نهایتا با اقدامات پیچیده اطلاعاتی و هماهنگی‌های لازم با اینترپل، الکس سرکرده این باند جنایتکار در مالزی دستگیر و به کشور منتقل شد. علاوه بر دستگیری الکس تمام افراد این باند در داخل و خارج از کشور دستگیر و تحویل مراجع قضایی شدند. در نهایت پرونده الکس قاچاقچی دختران ایرانی با حکم افساد فی‌الارض به دادگاه انقلاب رفت.

‌اینترپل، قاتل فراری را به ایران برگرداند
رئیس پلیس اینترپل ایران از استرداد تبعه ایرانی متهم به قتل از کشور افغانستان خبر داد. داستان به تیرماه سال ۹۱ بازمی‌گردد. در متن خبر چنین آورده شده بود؛ خانم ث. ق متهم به قتل مردی سالمند پس از رایزنی‌های فراوان با مراجع پلیسی کشور افغانستان، نهایتاً از طریق مرز دوغارون به جمهوری اسلامی ایران مسترد شد. این زن که به‌عنوان پرستار در منزل یک فرد ۸۵‌ساله مشغول به کار بود، به طمع دستیابی به اموال وی با همکاری دو نفر از اتباع افغانی یازده تیرماه سال ۹۱ اقدام به قتل نامبرده کرده و پس از سرقت گاوصندوق مقتول متواری شده بود.

براین اساس موضوع ردیابی، شناسایی و استرداد متهم مورد نظر و همدستان وی در دستور کار پلیس بین‌الملل قرار گرفت. در نهایت، پس از اقدامات پلیسی متهمان در کشور افغانستان شناسایی و به درخواست پلیس بین‌الملل ناجا توسط پلیس آن کشور دستگیر شدند. در این چارچوب با ارسال مدارک و مستندات قضایی تهیه شده و براساس قرارداد استرداد مجرمان میان دو کشور و عمل متقابل، مرجع رسیدگی‌کننده به پرونده مذکور در افغانستان پس از احراز اتهامات وارده به متهم مورد نظر، رای بر استرداد مشارالیه به کشورمان صادر و برابر هماهنگی‌های انجام شده وی با حضور تیم استرداد این پلیس، در نقطه صفر مرزی دوغارون تحویل ماموران پلیس بین‌الملل شد. این متهمان تحویل دادگاه شده و حکم قصاص گرفتند.

‌ استرداد متهم کلاهبرداری ۱۲‌هزار میلیاردی
سرکرده بزرگ‌ترین شبکه کلاهبرداری که به بهانه واردات کالا با ارز دولتی، ۱۲‌هزار میلیارد تومان از صرافان و تجار کلاهبرداری کرده بود، در مسکو شناسایی و به ایران استرداد شد. ماموران اینترپل روسیه، متهم ایرانی را سوار بر خودرویش در نزدیکی مسکو دستگیر کردند و روند استردادش یک سال زمان برد. این اتفاق در آذر ۱۴۰۰ به نتیجه رسید. آن‌طور که رئیس پلیس اینترپل کشور اعلام کرده، این باند ۱۵‌عضو داشته و صرافان، بازرگانان و تجار، قربانیان کلاهبرداری بزرگ متهمان بودند.

این پرونده بزرگ از سال ۹۷ با کلاهبرداری اعضای این باند آغاز شد. متهمان در پوشش شرکت‌های کاغذی و صوری مدعی بودند می‌توانند با ارز دولتی کالاهای مورد نیاز تجار را وارد ایران کنند. آنها با دریافت پول از تجار و بازرگانان سرشناس بدون این‌که کالایی وارد ایران کنند، متواری شده بودند. با ثبت شکایت‌ها از اعضای این باند مشخص شد متهمان یکی از بزرگ‌ترین کلاهبرداری‌های چند سال اخیر را در کشور رقم زده‌اند. با تکمیل تحقیقات میزان کلاهبرداری ۴۰۰ میلیون دلار، معادل ۱۲‌هزار میلیارد تومان تخمین زده شد.

به دلیل فرار متهمان اصلی، پرونده برای صدور اعلان قرمز با دستور قضایی به پلیس بین‌الملل ایران ارسال شد. با مدارکی که در اختیار پلیس ایران قرار گرفته بوده، موضوع به اینترپل اعلام و پس از سه ماه برای اعضای فراری باند اعلان قرمز صادر شد تا پس از شناسایی در هر کشوری دستگیر و به ایران استرداد شوند. اواخر سال ۹۹ سه نفر از متهمان شناسایی شده و با پیگیری ایران به کشور استرداد شدند اما متهمان کلیدی همچنان فراری بودند.

در نهایت بخشی از عملیات دستگیری این کلاهبردار بزرگ توسط پلیس روسیه انجام شد. بر‌اساس اعلام وزارت کشور روسیه، آذر سال گذشته با اعلان قرمز پلیس اینترپل، «الف- ج» شناسایی شد و ماموران او را سوار بر خودرویش در ۲۲‌کیلومتری بزرگراه کالوژسک در نزدیکی مسکو دستگیر کردند. در آن زمان اعلام شد میزان کلاهبرداری متهم ۲۵۰‌میلیون دلار بود که با تکمیل تحقیقات به ۴۰۰ میلیون دلار افزایش پیدا کرد. در نهایت او به ایران تحویل داده شد و همچنان پنج عضو دیگر این باند تحت تعقیب پلیس اینترپل هستند، اما سرکرده باند در فرودگاه گفت کلاهبرداری نکرده است!

سرنوشت داماد قاتل در آلمان چه شد؟
ساعات پایانی شب ۲۵ اردیبهشت ماه سال ۸۴ پلیس ۱۱۰ کرج در جریان قتل زن جوانی قرار گرفت. فرخنده ۲۵‌ساله در محله شاهین‌ویلا با ضربات چاقو به قتل رسیده بود. صحنه دلخراشی بود، معاینه‌ها نشان داد «فرخنده» با ۱۶ ضربه چاقو به قتل رسیده و تحقیقات میدانی مشخص کرد این زن بدون این‌که پسرش را برای آخرین‌بار در آغوش بگیرد قربانی اختلاف مرگباری با شوهر دوم خود شده است. دخترعموی فرخنده به عنوان شاهد جنایت در آن زمان گفت:

«فرخنده» پس‌از جدایی از شوهر اولش با «فردین» ۲۷ ساله ازدواج کرد و از همان رو نخست با هم اختلاف داشتند، دختر‌عمویم می‌خواست پسرش را نزد خودش بیاورد ولی شوهرش قبول نمی‌کرد و به همین خاطر چندین‌بار باهم درگیر شده بودند. عصر روز حادثه دختر‌عمویم با حالتی پریشان به‌خانه‌ام آمد و در حالی‌که بسیار ناراحت بود، به من گفت از زندگی با «فردین» خسته شده و به‌خاطر بدرفتاری‌هایش می‌خواهد به کامیاران برگردد. از وی شنیدم «فردین» نیم‌ساعت پیش به خانه‌شان رفته و با چاقو به جانش افتاده و وی با برداشتن چادرش از خانه فرار کرده و به خانه من پناه آورده است.

نگران حال «فرخنده» بودم و آن شب وی را در خانه‌ام نگه داشتم و قرار بود فردا به عمویم زنگ بزنم و ماجرا را تعریف کنم. ساعت ۱۲ شب خواب بودیم که زنگ خانه به‌صدا درآمد، از آیفون‌تصویری دیدم «فردین» جلوی در خانه است، تصور کردم برای آشتی آمده و در را باز کردم. وی به خانه آمد و ناگهان چاقویی که زیر لباسش پنهان کرده بود را بیرون کشید و به سوی فرخنده حمله‌ور شد و با ضربات چاقو وی را به قتل رساند، سپس به سوی من آمد ولی پایش لیز خورد و با فریادهای کمک‌خواهی من چاره‌ای جز فرار ندید.

‌فردین هشت سال متواری بود و مشخص شد از مرز عراق از کشور خارج شده است. کارآگاهان به پلیس اینترپل ماجرا را اطلاع دادند و مشخص شد فردین با عنوان جعلی ساکن آلمان است اما به کشورهای اروپایی تغییر مکان می‌دهد. در آن زمان اعلام شد قاتل فراری در کشورهای ترکیه، عراق، قبرس و آلمان رفت‌و‌آمد داشته است و در شهر برلین زندگی زیرزمینی دارد. اما با گذشت سال‌ها، اعلام به اینترپل و انتشار عکس او، خبری از بازداشت و استرداد او به ایران منتشر نشد.

دستگیری قاتل پس از ۲۰ سال با همکاری اینترپل
تیرماه ۱۴۰۰ بود که خبر دستگیری یک قاتل بعد از ۲۰ سال فرار منتشر شد. درپی اعلام وقوع یک فقره قتل شهروند سراوانی به‌وسیله سلاح گرم در فروردین‌ماه سال ۸۱، پیگیری موضوع از همان لحظه وقوع جنایت به‌صورت ویژه در دستور کار کارآگاهان اداره مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی استان و شهرستان سراوان واقع در سیستان و بلوچستان قرار گرفت. نهایتا ماموران انتظامی به فردی که در این رابطه مرتبا از یکی از کشورهای همجوار به داخل کشور خصوصا به شهرستان سراوان ترددهای مشکوکی داشت، مظنون و وی را تحت رصد اطلاعاتی خود قرار می‌دهند.

کارآگاهان پلیس آگاهی شهرستان سراوان پس از تلاش‌های مستمر و به‌کارگیری توان علمی و روش‌های نوین کشف جرم فرد مظنون را به اتهام قتل با هماهنگی قضایی و همکاری پلیس اینترپل طی یک عملیات غافلگیرانه در مخفیگاهش دستگیر و به داخل کشور هدایت می‌کنند. متهم در ابتدا منکر هر‌گونه جرمی بود ولی با تحقیقات فنی و مواجهه با دلایل و مدارک پلیس، پرده از راز جنایت برداشت و ضمن اعتراف به قتل ارتکابی، انگیزه قتل را اختلافات خانوادگی عنوان کرد.

کدخبر: ۴۷۲۲۹۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر