کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۷۷۳۶
تاریخ خبر:

ماجرای قهر برخی بازیکنان ‌از تیم ملی ‌

روزنامه هفت صبح، نادر نامدار | چهارشنبه وحید هاشمیان در مصاحبه‌ای ادعا کرد که اگر در دوره میروسلاو بلاژویچ از تیم ملی کنار نمی‌رفت، فوتبالش کلا نابود می‌شد. او یک بار دیگر هم در دوره برانکو با تیم ملی قهر بود اما در نهایت بازگشت و روزهای خوبی را هم در تیم ملی پشت سر گذاشت. البته همه آنهایی که با تصمیم خودشان از تیم ملی کنار رفتند به اندازه او خوش‌شانس نبودند. به بهانه این مصاحبه، ماجرای قهر و کناره‌گیری چند بازیکن دیگر را از تیم ملی در سال‌های اخیر مرور می‌کنیم.

*** وحید هاشمیان
چند روز پیش رضا چلنگر مترجم بلاژویچ در مصاحبه‌ای مدعی شده بود که وحید هاشمیان به دلیل برخورد تند بلاژ از تیم ملی قهر کرد. او گفته بود هاشمیان قبل از یکی از تمرینات تیم ملی به بلاژویچ گفته بود مصدوم است اما دقایقی بعد در زمین مشغول روپایی زدن بود و بلاژویچ وقتی او را دید فریاد زد: «تو داری من را سیاه می‌کنی!» هاشمیان هم بعد از پایان آن تمرین ساکش را جمع کرد و دیگر به تمرینات تیم ملی نیامد! اما هاشمیان کل این ماجرا را تکذیب کرده است.

او درباره دلیل رفتنش از تیم ملی در زمان بلاژویچ می‌گوید: به نظرم بلاژویچ اصلا در بازی ندادن من تقصیری نداشت. در هامبورگ آن مقطع به من بازی نمی‌رسید و طبیعی بود سرمربی تیم ملی از من در ترکیب اصلی استفاده نکند. آن مقطع بلاژویچ حتی لطف می‌کرد که من را به تیم ملی فرا می‌خواند. با این حال باید در آن زمان یک تصمیم درست و منطقی می‌گرفتم. در تیم باشگاهی خودم در آلمان موقعیت خوبی نداشتم و وقتی به ایران می‌آمدم اینجا هم به من بازی نمی‌رسید!

ممکن بود از آلمان دیپورت شوم و چند صباحی هم در لیگ امارات بازی کنم، برگردم ایران و بعد هم وحید هاشمیان تمام! یک روز خیلی محترمانه از بلاژویچ خواستم اجازه بدهد بروم، چون نمی‌توانم به تیم ملی کمک کنم. ایشان هم خیلی مودبانه موافقت کرد اما گفت «می‌خواستم جلوی عراق تو را فیکس بازی بدهم!» نمی‌دانم این حرف را وقتی فهمید می‌خواهم بروم زد یا حرف دلش بود اما برانکو هم دستی به شانه‌ام زد و دوستانه از هم جدا شدیم.

اگر آن روز چنین تصمیمی نمی‌گرفتم فوتبالم در آلمان هم نابود می‌شد. رفتم و تا سه سال و نیم هیچ‌کس سراغ من را در آلمان نگرفت و حتی فدراسیون فوتبال از من به فیفا شکایت هم کرد. مصدوم شدم، مدت‌ها نتوانستم بازی کنم و در بدترین شرایط کسی نپرسید وحید هاشمیان کجاست؟ وقتی که در بوخوم خوب بازی کردم و در بوندس‌لیگا گل می‌زدم ناگهان دوستان یاد وحید هاشمیان افتادند و این خیلی به من برخورد. هرچند وقتی دیدم تیم کشورم به من نیاز دارد برگشتم.

خودم برگشتم و یک تصمیم شخصی بود همان‌طور که رفتنم هم یک تصمیم شخصی بود.» البته برانکو تمایلی به دعوت از هاشمیان نداشت و حتی شایعه شده بود که دایی مخالف بازگشت هاشمیان به تیم ملی است اما وقتی کار تیم ملی در مرحله مقدماتی انتخابی جام جهانی گره خورد، با فشار دادکان به برانکو، هاشمیان به تیم ملی دعوت شد و اتفاقا ناجی تیم ملی هم شد!

*** سیدمهدی رحمتی
در رقابت‌های مرحله نهایی انتخابی جام جهانی ۲۰۱۴ تیم ملی وضعیت خیلی خوبی نداشت. ما در اولین بازی ازبکستان را با خوش‌شانسی در تاشکند برده بودیم، بعد در تهران با قطر مساوی کرده بودیم، در بیروت به لبنان باخته بودیم، کره را در تهران شکست داده بودیم و از ازبکستان هم در زمین خودمان شکست خورده بودیم! به خصوص دو باخت مقابل لبنان و ازبکستان خیلی ناراحت‌کننده بود و البته بیشتر کارشناسان معتقد بودند که در هر دوی این باخت‌ها مهدی رحمتی با خروج‌های اشتباهش مقصر بوده!

انتقادها از رحمتی البته فقط محدود به کارشناسان و منتقدان نبود و گفته می‌شد کارلوس کی‌روش هم بعد از باخت به ازبکستان در تهران حسابی به رحمتی حمله کرده بود. چند هفته بعد از این بازی و در حالی که تیم ملی برای صعود به جام جهانی نیاز به سه برد در سه بازی بعدی خودش مقابل قطر، لبنان و کره‌جنوبی داشت، ناگهان سیدمهدی رحمتی نامه‌ای در رسانه‌ها منتشر کرد و از خداحافظی خودش از تیم ملی خبر داد. او علت این اتفاق را «تصمیمی شخصی و نیاز به استراحت و آرامش» عنوان کرد.

تصمیمی که کارلوس کی‌روش نیز از آن حمایت کرد و گفت: «دلیل این تصمیم‌گیری رحمتی را نمی‌دانم و اینکه آیا به مسائل شخصی مربوط است یا خانوادگی، ولی اگر واقعیت داشته باشد ما باید به چنین تصمیمی احترام بگذاریم.» کی‌روش خیلی راحت‌تر از چیزی که تصور می‌شد با خداحافظی رحمتی موافقت کرد و در حالی که رحمتی بعدها مدعی شد که خداحافظی او از تیم ملی موقتی بود اما کی‌روش دیگر هرگز او را به تیم ملی دعوت نکرد و رحمتی هم شانس حضور در دو جام جهانی را از دست داد. او البته بعدها در برنامه ورزش و مردم اعتراف کرد که در مورد کناره‌گیری از تیم ملی اشتباه کرده است اما این اعتراف خیلی دیرهنگام بود.

*** مجتبی جباری
بعد از صعود خاطره‌انگیز تیم ملی به جام جهانی ۲۰۱۴ و در حالی که چیزی تا شروع این بازی‌ها نمانده بود، ناگهان مجتبی جباری که یکی از ارکان صعود تیم ملی به جام جهانی و یکی از بهترین بازیکنان تیم کی‌روش بود خداحافظی خودش از تیم ملی را اعلام کرد. درباره خداحافظی ناگهانی جباری از تیم ملی دو فرضیه وجود داشت. اول اینکه او احساس کرده بود که در جام جهانی جایی در ترکیب اصلی تیم ملی نخواهد داشت و باید نیمکت‌نشین اشکان دژاگه شود.

دومین فرضیه هم این بود که او نگران مصدومیتی جدید بود. جباری معمولا زیاد مصدوم می‌شد و تمرینات کارلوس کی‌روش در آستانه جام جهانی هم به شدت سنگین بود. گفته می‌شد جباری برای اینکه دچار مصدومیتی سنگین نشود و مجبور به خداحافظی زودهنگام با فوتبال نشود، ترجیح داده تا بی‌خیال تیم ملی و جام جهانی شود. واکنش کی‌روش اما به خداحافظی او قابل پیش‌بینی بود. او گفت: «ما به کار خودمان ادامه می‌دهیم. برای جباری آرزوی موفقیت می‌کنم.»

*** هادی عقیلی
او در بازی‌های انتخابی جام جهانی ۲۰۱۴ پای ثابت اردوهای تیم ملی بود و گاهی هم در ترکیب اصلی قرار می‌گرفت. قبل از بازی با لبنان در بیروت، عقیلی از نحوه تمرینات و چینش بازیکنان توسط کی‌روش به این نتیجه می‌رسد که جایی در ترکیب اصلی تیم ملی ندارد. به همین دلیل شبانه و بدون اینکه به کسی اطلاع بدهد اردوی تیم ملی را ترک کرد. این در حالی بود که امید نمازی دستیار کی‌روش بعدها اعلام کرد سرمربی تیم ملی در آن مقطع هنوز مطمئن نبود که از چه کسی در خط دفاع استفاده کند.

و اگر عقیلی اردو را ترک نمی‌کرد شاید در ترکیب اصلی قرار می‌گرفت اما او قهر کرد و رفت و کی‌روش هم مطابق معمول دیگر او را به تیم ملی دعوت نکرد. عقیلی بعدها در مصاحبه‌ای گفت: من اشتباه کردم که از اردوی تیم ملی رفتم و بیشترین کسی که از این ماجرا آسیب دید خودم بودم و بالاترین افتخار برای هرکس بازی برای تیم ملی است. من ۶۹ بازی ملی دارم اما می‌توانست خیلی بیشتر شود و هنوز که هنوز است شب‌ها کابوس آن دوران و تیم ملی را می‌بینم.»

کدخبر: ۳۲۷۷۳۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر