کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۱۴۵۱
تاریخ خبر:

ماجرای قرارداد ۲۰ساله ایران و روسیه چیست؟

روزنامه هفت صبح | یک: وزیرخارجه کشورمان در سفری که هفته گذشته به مسکو داشت، از یک قرارداد ۲۰ساله با روس‌ها سخن گفت که سال آینده مهلت آن به پایان می‌رسد. ظریف گفت که تمدید این قرارداد در دستور کار ایران هست و اگر روسیه هم موافق باشد، قرارداد مجددا تمدید می‌شود. به‌نظر می‌آید که این قرارداد کشورهای غربی به‌ویژه آمریکایی‌ها را آشفته کند. آنها بار اول هم که چنین توافقی بسته شد با آن مخالفت کردند. به‌نظر می‌رسد با توجه به پیچیده‌تر شدن وضعیت بین تهران و واشنگتن، این‌بار مخالفت‌ها جنبه جدی‌تری داشته باشد.

وی همچنین ‌در نشست خبری مشترک با لاوروف گفت: عهدنامه‌ روابط دوجانبه ایران و روسیه در آینده نزدیک به ۲۰سالگی می‌رسد و به‌صورت اتوماتیک برای پنج‌سال آینده تمدید خواهد شد و توافق کردیم همزمان تلاش کنیم که یک توافق به‌روزی را برای درازمدت بین دو کشور تنظیم کنیم که قبل از آنکه دوران توافق به پایان برسد، توافق جدیدی را آماده کرده باشیم و بین دوکشور به امضا برسانیم و به مجالس برای تصویب ارائه دهیم.

* دو: ‌قانون معاهده اساس روابط متقابل و اصول همکاری بین جمهوری اسلامی‌ ایران و فدراسیون روسیه، مشتمل بر یک مقدمه و ۲۱‌ماده است که در تاریخ ۲۲اسفندماه سال ۱۳۷۹ هجری شمسی، برابر با دوازدهم مارس ۲۰۰۱ میلادی، در دونسخه به زبان‌های فارسی ‌و روسی، تنظیم شد. این قانون ۱۶دی‌ماه ۱۳۸۰ در مجلس شورای اسلامی‌ تصویب و در تاریخ ۲۷دی‌ماه همان سال به تأیید شورای نگهبان رسید. ‌

این معاهده برای مدت ۱۰سال منعقد شد و درصورتی‌که هیچ‌یک از طرفین حداقل یک‌سال قبل از پایان اعتبار آن به‌صورت کتبی طرف دیگر را ‌از قصد خود پیرامون قطع اعتبار معاهده مطلع نکند، خود به خود برای دوره‌های پنج‌ساله بعدی تمدید می‌شود. در بخش‌های دیگر بر همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های مختلف اقتصادی، حمل‌ونقل، انرژی، سیاسی و امنیتی نیز اشاره شده است.

این توافق در آن زمان هم مخالفانی داشت و باعث واکنش آمریکایی‌ها شد. ژنرال لئونید ایواشوف، یکی از مقامات ارشد وقت در وزارت دفاع روسیه گفت: «برخی شاید از این توافق خوششان می‌آید و برخی نه. کشورهای ما در راستای منافع‌مان تلاش خواهند کرد.»

* سه: سفیر ایران در روسیه گفت: تهران و مسکو برای انعقاد قرارداد بلندمدت همکاری‌های مشترک و همه‌جانبه، عزم جدی دارند. کاظم جلالی درخصوص معاهده همکاری‌های جامع ایران و روسیه در توئیتی نوشت: معاهده اساس روابط متقابل و اصول همکاری ایران و روسیه نزدیک به ۲۰سال قبل امضا شده است. در این ۲۰سال تحولات زیادی در عرصه روابط بین‌المللی، منطقه پیرامونی و روابط دوجانبه دو کشور رخ داده است.

سطح مناسبات و حوزه همکاری‌های فعلی ایران و روسیه بسیار فراتر از دهه‌های گذشته است. همکاری‌های طرفین عمیق‌تر و معنادارتر شده و ظرفیت‌های زیادی در روابط دو کشور وجود دارد که باید در قالب برنامه جامع همکاری‌ها به آنها پرداخته شود.مقامات عالی‌رتبه دو کشور با نظرداشت افق همکاری‌های آینده، توافق خود را با به‌روز نمودن و تمدید این معاهده اعلام کرده و برای انعقاد قرارداد بلندمدت همکاری‌های مشترک و همه‌جانبه ایران و روسیه عزم جدی دارند.

کدخبر: ۳۴۱۴۵۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • Mansourov

    مستعمره شدیم رفت!