کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۰۶۵۸
تاریخ خبر:

ماجرای قتل‌عام شش نفر در اراک

روزنامه هفت صبح| عامل این جنایت به دلیل انتقامجویی دست به این اقدام زد و در فروردین سال ۹۶ اعدام شد. موضوع پرونده بازخوانی این هفته ماجرای تیراندازی در استان مرکزی و کشته شدن شش نفر از اعضای دو خانواده در سال ۹۵ است که حکم قصاص عامل این جنایت خانوادگی صبح روز ۲۴ فروردین سال ۹۶ پیش از طلوع آفتاب اجرا شد.

۲۲ دی سال ۹۵ بود که عباس صحرایی به همراه برادر خود با اسلحه کلاشینکف به خانه دو نفر از افرادی که در جریان دستگیری او نقش داشتند رفت و آن‌ها را به همراه اعضای خانواده‌شان در دو محله طالقانی و کوی علی ابن ابیطالب (ع) به رگبار بست و سپس از محل جنایت گریخت و در ادامه شش نفر در این دو جنایت به قتل رسیدند و عباس نیز متواری شد.

تلاش‌های پلیس با توجه به جدیت پرونده با شدت ادامه داشت تا اینکه عباس هنگامی که به منظور گرفتن پول از یکی از آشناهای خود با او قرار گذاشته بود در همان روز جنایت دستگیر شد.عباس انگیزه خود را انتقام عنوان کرده بود و در دادگاه خود در روز ۱۷ اسفندماه ۹۵ به شش بار قصاص در ملأعام، هشت سال حبس تعزیری و تحمل ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد. برادر عباس نیز به ۵۵ سال حبس و دو سال تبعید محکوم شد که همچنان در زندان به سر می‌برد.

*** ماجرا چه بود؟
درجریان این ماجرای خونین که سحرگاه چهارشنبه ۲۲ دی سال ۹۵ رخ داد مرد جوانی که به تازگی و با سپردن وثیقه ۲۰۰میلیون تومانی درپرونده منجر به مرگ آزادشده بود راهی دو خانه شد و ساکنان بی‌دفاع را بی‌محابا به رگبار بست.در نخستین جنایت یک مامورپلیس واعضای خانواده‌اش کشته شدند و در جنایت دوم زن و شوهری ازپا درآمدند که فرزندشان سال گذشته به قتل رسیده بود. عامل قتل عام نیز یکی ازمتهمان پرونده قتل فرزندشان بود که به تازگی و به‌طورموقت از زندان آزاد شده بود.

درحالی که همزمان با وقوع این ماجرای هولناک، گمانه‌زنی‌های مختلف رسانه‌ای نیز در فضای مجازی و از سوی برخی رسانه‌های داخلی و خارجی صورت گرفته بود، فرشید طاهری دادستان عمومی و انقلاب اراک که از نخستین ساعات پس از وقوع جنایت اطلاع‌رسانی ‎دقیق دراین باره را در دستور کار قرارداده بود به شفاف سازی درباره جزئیات جنایت‌ها پرداخت.ضمن اینکه بلافاصله درخواست انتشار تصاویرجنایتکار فراری در رسانه‌های گروهی و توزیع این تصاویر در سطح شهر نیز در دستور کار قرار گرفت که تا غروب آفتاب به دستگیری جنایتکار فراری انجامید.دادستان طاهری گفت:عامل جنایت‌ها جوان ۲۷‌ساله‌ای است که سال ۹۴ درجریان یک درگیری دستگیر شده بود.

او دراین ماجرا فقط ضربه‌ای به سرفردی زده بود اما برادرزاده‌اش با چاقو قربانی را از پا در آورده بود.به همین خاطر نیز دستگیر و زندانی شده بود.تا اینکه پس از انجام تحقیقات تخصصی لازم و اعلام نظریه پزشکی قانونی و براساس رای صادره ازسوی شعبه دوم دادگاه کیفری یک استان مرکزی نامبرده به تحمل حبس و پرداخت دیه ضربه وارده محکوم شد. با توجه به اعتراض متهم و قطعی نشدن حکم صادره و مطابق موازین قانونی، او باسپردن قرار وثیقه تا زمان قطعی شدن رای در دیوان عالی کشوربه طور موقت آزاد شده بود.

دادستان اراک در رابطه با قربانیان جنایت نیز اظهار کرد: خانواده اول مربوط به یکی از پرسنل نیروی انتظامی است که سال ۹۴ در جریان دستگیری این فرد همکاری داشته است. این مامور نیروی انتظامی به همراه خواهر، مادر و برادرش به دست این قاتل به قتل رسیده‌اند و یکی از افراد این خانواده نیز در بیمارستان بستری است که نجات یافت. دو قربانی دیگر نیز پدرومادرمقتول بودند که پرونده مربوط به سال ۹۴ است.

دادستان عمومی و انقلاب اراک خاطرنشان کرد: این فرد به هیچ عنوان قاچاقچی مواد مخدر و محکوم به اعدام نبوده است وتمامی شایعات مطرح شده دراین باره از اساس کذب است.به گفته دادستان طاهری و بر اساس تحقیقات صورت گرفته، مشخص شد این جنایتکار پس از آزادی از سوی بستگانش به عنوان عامل ایجاد نابسامانی و مشکلات خانوادگی مورد شماتت قرار گرفته بود.

ضمن اینکه طرفین نزاع سال ۹۴ نیز (خانواده مقتول) به خانواده وی فشار می‌آوردند که باید از شهر اراک کوچ و جای دیگری را برای سکونت اختیار کنند. مجموعه این فشارها و مشاجرات خانوادگی نیز موجب سکته پدر متهم و فشار روحی مضاعف بر وی شده بود که درنتیجه حمله مسلحانه به خانواده‌های مرتبط و شاهد در حادثه و کشته شدن شش نفر را به دنبال داشت. اما ماجرا از زاویه‌ای دیگر نیز بررسی شد.

درحالی که عباس متهم اصلی پرونده پیرو پرونده کیفری دیگری در حبس به‌سر می‌برده متوجه می‌شود که از سمت خانواده مقتول پرونده درگیری گذشته‌اش، آزار و اذیت‌هایی شامل حال مادرش شده است و روسری و چادر مادر قاتل در خیابان از سر وی بیرون آورده شده است و پدر این خانواده در بستر بیماری به‌سر می‌برده انگیزه قتل خانواده را کینه‌توزی و دلیل انجام قتل در خانواده ع.م را به این شرح عنوان کرده که قبل از دستگیری قصد ازدواج با مقتوله م.م را داشته‌ام و به همین منظور جهیزیه خریداری کرده و در منزلی که اجاره کرده‌ بودم مستقر کردم .

پس از بازداشت تا قرار آزادی به وسیله وثیقه متوجه شدم اموال و وسایل تهیه شده در اختیار این خانم وجود ندارند و حاضر به ازدواج با عباس نیست. تمام این موارد باعث شده بود تا متهم با تهیه سلاح برای انتقامجویی دست به قتل شش نفر بزند و در نهایت با صدور حکم قصاص صبح روز ۲۴ فروردین سال ۹۶ اعدام شد. اما او در دادگاه اعلام کرد که اگر قربانیان حادثه زنده شوند باز هم آنان را خواهم کشت!

کدخبر: ۳۲۰۶۵۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر