کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۲۵۳۲
تاریخ خبر:

ماجرای عجیب نامه افشا شده آمریکایی‌ها

روزنامه هفت صبح، مهسا مژدهی | دوشنبه‌ شب خبرگزاری فرانسه با انتشار خبری کاخ سفید را به‌هم ریخت. این خبرگزاری یک سند را منتشر کرد که در آن ائتلاف بین‌المللی ضد داعش به ارتش عراق اعلام کرده که به‌دلیل احترام به حاکمیت عراق و تصمیم پارلمان این کشور مقدمات را آماده کرده و ظرف روزهای آینده نیروهای خود را جا‌به‌جا می‌کند. این خبر باعث شد تا نظامیان آمریکایی بلافاصله آن را تکذیب کنند اما این تکذیبیه چندان دوام نیاورد و مشخص شد که آمریکا واقعا قصد چنین کاری را داشته و نامه‌اش را هم به عراق فرستاده است.

برخی گمانه‌زنی‌ها می‌گوید که مقامات رده‌بالای دولت عراق در انتشار و افشای این نامه محرمانه دست داشته‌اند تا هم آمریکا را تحت فشار قرار دهند و هم از تنش‌های داخلی کم کنند. به‌هرحال این نامه دقیقا در زمانی آشکار شد که ترامپ برای عراقی‌ها خط و نشان می‌کشید و آنها را به تحریم درصورت خروج نیروهای نظامی‌اش از این کشور تهدید می‌کرد.

*** ‌دستپاچگی مقامات نظامی ‌آمریکا
«نامه منتشرشده نادقیق است»؛ این اولین واکنش مقامات آمریکایی به انتشار نامه‌ای بود که برای عراقی‌ها فرستاده بودند. وزیر دفاع آمریکا نامه را تکذیب نکرد اما تلاش داشت تا این باور را بسازد که اشتباهی رخ داده. در ساعات اولیه به‌نظر می‌رسید که قبول این واقعیت برای خود مقامات نظامی ‌هم ساده نبود. اسپر درادامه حرف‌هایش گفت که برنامه آمریکا برای نیروهایش در عراق بازاستقرار آنها و نه خروج از این کشور است.

بعد از اسپر، وزیر دفاع آمریکا، ژنرال جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا با تأیید ضمنی صحت سند منتشرشده از سوی رسانه‌ها مبنی بر خروج نظامیان آمریکایی از عراق مدعی شد که این سند، پیش‌نویس امضانشده‌ نامه‌ای بود که هدف آن هماهنگی بود و نباید منتشر می‌شد و به اشتباه به‌دست نیروهای عراقی رسیده است. سپس یک سخنگوی وزارت دفاع گفت که تغییری در سیاست آمریکا برای حضورش در عراق اتفاق نخواهد افتاد.

سه‌شنبه تلویزیون سی‌ان‌ان از قول یک مقام کاخ سفید گزارش داد که ترامپ به‌خاطر افشای نامه خروج نظامیان آمریکایی از عراق بسیار خشمگین است. سی‌ان‌ان بدون اشاره به این مقام کاخ سفید، اعلام کرد که خشم ترامپ به حدی بود که او معاونان و دستیارانش را در این خصوص بازخواست کرده و از آنان درباره این موضوع توضیح خواسته است. به‌نظر می‌رسید که ترامپ از دو اقدام ناراحت و عصبانی باشد؛ اولی انتشار نامه و دومی ‌موضع‌گیری مقامات نظامی ‌که تلویحا موضوع عزم آمریکا برای خروج از عراق را تایید کرده بودند.

*** متن نامه همه‌چیز را روشن کرد
در متن نامه‌ای که ژنرال سیلی برای مقامات عراقی فرستاده است، آمده بود که نیروهای ائتلاف پرواز هلیکوپترهای خود بر فراز بغداد را افزایش خواهند داد تا از منطقه بین‌المللی به اماکن دیگر انتقال یابند. این بند از نامه را رفت‌و‌آمد هلیکوپترهای آمریکایی بر فراز بغداد افشا کرد. با وجود حرف‌های مقامات واشنگتن که می‌گفتند این نامه دقیق نیست و تنها یک پیش‌نویس بوده، یک خبرنگار بی‌بی‌سی اعلام کرد که تائیدیه این نامه را گرفته و چنین چیزی درست همانطور که خبرگزاری فرانسوی گفته، وجود داشته است. او در توئیتر نوشته که به نقل از مقام‌های آمریکایی دریافته، درحال حاضر یک بازه زمانی ۶۰روزه برای برنامه خروج نیروهای ائتلاف از خاک عراق تعیین شده است. این خبرنگار در توئیترش نوشت که در میان فرماندهان میدانی در عراق با نظامیان ساکن واشنگتن بر سر ماندن و نماندن در عراق اختلاف نظر وجود دارد.

*** تغییر مکان مرکز فرماندهی آمریکا
الجزیره دیروز در خبری فوری اعلام کرد که مرکز فرماندهی ائتلاف بین‌المللی که آمریکا فرماندهی آن را برعهده دارد، به‌صورت موقت از عراق به کویت منتقل شد. خبرگزاری آسوشیتدپرس هم با تیتر «آمریکا درباره احتمال تحرک ایران، به کشتی‌ها[ی خود] هنگام عبور از گذرگاه‌های آبی در خاورمیانه هشدار داد» گزارش کرد: «دولت آمریکا به کشتی‌هایی که از گذرگاه‌های آبی در خاورمیانه عبور می‌کنند -جایی که گذرگاه حیاتی انتقال انرژی است- هشدار داد که «احتمال اقدام ایران علیه منافع دریایی آمریکا» وجود دارد.»

همزمان وزارت دفاع کرواسی اعلام کرد، با توجه به تنش‌های رو به افزایش پس از ترور سردار سلیمانی توسط آمریکا، ۱۴نیروی کرواسی، عراق را به مقصد کویت ترک کرده‌اند. درر بیانیه وزارت دفاع کرواسی ‌آمده، اقدامات بعدی با رایزنی با متحدان ناتو گرفته می‌شود. تعداد زیادی از کشورهای اروپایی درحال خارج‌کردن نیروهایشان از عراق هستند اما خروج آلمانی‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار بوده است. این کشور اعلام کرده که یک‌چهارم نیروهایش را در عراق خارج کرده و به اردن و کویت خواهد فرستاد.

*** پیام‌های متناقض آمریکا
اقدام ایالات متحده برای خروج نیروهایش از عراق درحالی آغاز شده که ترامپ همچنان درحال تهدید است. او عراق را تهدید کرده که در صورت خروج نیروهای آمریکایی از عراق، این کشور را تحریم خواهد کرد. برخی منابع می‌گویند، فهرست تحریم‌های احتمالی عراق هم دوشنبه‌شب به‌دست عادل عبدالمهدی رسیده. همزمان او به تقویت و افزایش نیروها در خاورمیانه اقدام کرده است.

سی‌ان‌ان هم از زبان یک مقام آمریکایی گفت که وزارت دفاع این کشور فرستادن شش‌فروند بمب‌افکن بی-۵۲ را به پایگاه آمریکا در دیه‌گو گارسیا در اقیانوس هند آغاز کرده است. به گفته این مقام آمریکایی، بمب‌افکن‌ها در صورتی که دستوری برای انجام عملیات بر ضد ایران داده شود، در دسترس خواهند بود.

اما به گفته این مقام فرستادن این بمب‌افکن‌ها به معنای آن نیست که دستور انجام عملیاتی بر ضد ایران صادر شده است.دیه‌گو گارسیا در اقیانوس هند قرار دارد و این جزیره از قلمروی اقیانوس هند بریتانیا به‌شمار می‌رود. از سال ۱۹۶۶ به مدت ۵۰سال به اجاره ارتش آمریکا درآمده ‌است که تا ۲۰سال دیگر نیز قابل تمدید است. جزیره دیگو گارسیا یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های فرامرزی ارتش آمریکا است.

حدود ۱۷۰۰نظامی ‌و ۱۵۰۰غیرنظامی‌ روی این جزیره اقامت دارند. این مرکز در فاصله ۲۰۰۰کیلومتری هند، ۳۵۰۰کیلومتری آفریقا و شرق اندونزی، ۴۵۰۰کیلومتری خلیج فارس و ۵۰۰۰کیلومتری استرالیای غربی واقع شده‌ است. همچنین در یک تمرین نیروی هوایی آمریکا در ایالت یوتا، «۵۲» جنگنده شرکت کردند. با توجه به اقدامات ترامپ به‌نظر می‌رسد در حال حاضر آمریکا نمی‌خواهد خودش را از تک و تا بیندازد اما ماندن در عراق را هم ادامه نخواهد داد.

عراق به‌شدت از اقدام تروریستی آمریکا در خاکش عصبانی است. حتی گروه‌هایی که با ایران روابط چندان مطلوبی هم ندارند، از اتفاقات رخ‌داده در عراق خشمگین هستند و این موضوع می‌تواند برای نظامیان آمریکایی بسیار گران تمام شود. آنها هنوز وضعیت خود را در سال‌های میان ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۱ از یاد نبرده‌اند. عراق در این سال‌ها به‌دلیل مقاومت مردم این کشور تبدیل به باتلاق و قتلگاهی برای آمریکایی‌ها شده بود. افکار عمومی ‌در ایالات متحده بار دیگر چنین اتفاقاتی را برای سربازان آمریکایی نخواهد پذیرفت.

تا قبل از اینکه پارلمان عراق به خروج نیروهای آمریکایی رای بدهد، ایالات متحده تصور می‌کرد که با تطمیع گروه‌هایی که با ایران زاویه دارند، می‌تواند ماندن خودش را در عراق تضمین کند. اما وقتی پارلمان مهر خود را پای درخواست خروج نیروها زد، آنها تقریبا دیگر از یافتن راهی برای ماندگارشدن در عراق قطع امید کردند. با این‌حال به‌نظر می‌رسد که برای ترامپ اذعان داشتن به اینکه قصد خالی‌کردن عراق را دارد، ساده نیست.

کدخبر: ۳۰۲۵۳۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر