کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۶۵۹۳
تاریخ خبر:

ماجرای جورج فلوید دوباره ‌تکرار می‌شود؟

روزنامه هفت صبح | کمتر از یک هفته تا انتخابات در ایالات متحده باقی مانده اما فیلادلفیا یک بار دیگر درگیر خشونت شده است. این بار هم پای کشته شدن یک مرد جوان سیاهپوست به دست پلیس در میان است که به گفته خانواده‌اش دچار بحران روحی بوده.صدها معترض به کشته شدن یک مرد سیاهپوست به دست پلیس آمریکا، سه‌شنبه شب در خیابان‌های شهر فیلادلفیا تظاهرات کردند. این اعتراض‌ها برای دومین شب متوالی به خشونت کشید.

خانواده والتر والاس ۲۷ ساله می‌گویند زمانی که پلیس به او شلیک کرده او دچار بحران روحی روانی بوده است. پلیس می‌گوید به این دلیل به والاس شلیک کرده که او حاضر نشده چاقویی را که در دست داشته رها کند. به نوشته بی‌بی‌سی، وکلای خانواده والاس گفته‌اند که او دچار اختلال دوقطبی بوده و همسرش قبل از شلیک پلیس این موضوع را به ماموران گفته است.

روز سه‌شنبه نیروهای کمکی پلیس به همراه گارد ملی برای مقابله با معترضان در شهر مستقر شدند. به گفته پلیس ۳۰ مامور در شب اول درگیری‌ها آسیب دیده‌اند. مقام‌های پلیس معترضان را به غارت و دزدی از فروشگا‌ه‌ها همزمان با ناآرامی‌ها متهم کرده‌اند. چند ماه پیش هم شهر فیلادلفیا در ایالت پنسیلوانیا شاهد تجمع‌ و تظاهرات گسترده در اعتراض به خشونت و نژادپرستی پلیس بعد از مرگ جورج فلوید در ایالت مینه‌سوتا بود.

سه‌شنبه شب راهپیمایی‌ معترضان به صورت مسالمت‌آمیز شروع شد اما با تاریک شدن هوا به خشونت کشید. افراد پلیس ضد شورش با خودروهای ویژه و اتوبوس به محل اعزام شدند و تلاش کردند معترضان را پراکنده کنند. مقام‌های شهر از ساکنان چند منطقه خواستند از خانه خارج نشوند تا هدف خشونت‌ قرار نگیرند. به گزارش رسانه‌های محلی معترضان تلاش می‌کردند با چیدن سطل‌های زباله در خیابان راه نیروهای پلیس را سد کنند.

پلیس می‌گوید معترضان به ماموران حمله کرده‌اند و به همین دلیل با اسپری فلفل و باتوم با آنها روبه‌رو شده است. دوشنبه شب هم صدها نفر در اعتراض به کشته شدن والتر والاس در فیلادلفیا به خیابان‌ها آمدند و بیش از ۹۰ نفر بازداشت شدند. تصاویری از محل اعتراض‌ها منتشر شد که نشان می‌داد معترضان خودروهای پلیس را آتش زده‌اند و تعدادی از فروشگاه‌ها را غارت کرده‌اند. فیلادلفیا، بزرگ‌ترین شهر ایالت پنسیلوانیای آمریکا و یکی از قدیمی‌ترین شهرهای این کشور است.

«جیم کنی»، شهردار فیلادلفیا، بعدا گفته بود که فیلم حادثه، «سوال‌های سختی» را پیش روی ما گذاشته که باید به آنها پاسخ بدهیم. شهردار توضیح بیشتری درباره این اظهارات خود نداد. اما گفت که او خواهان «بررسی سریع و شفاف» ماجرا، به خاطر آقای والاس، خانواده‌اش، ماموران پلیس و شهر فیلادلفیا است. دانیل آوت‌لاو، کمیسر پلیس فیلادلفیا گفته که به محل حادثه رفته و از نزدیک «عصبانیت مردم» را لمس کرده است.

*** چه بر سر والتر والاس آمد؟
پلیس می‌گوید حدود ساعت چهار بعد‌از‌ظهر روز دوشنبه بود که به آقای والاس شلیک شد. شخصی گزارش کرده بود که مردی در محله «کابز کریک» در غرب فیلادلفیا با سلاح دیده شده است. دو مامور پلیس برای رسیدگی به این شکایت به آن محل رفته بودند. «تانیا لیتل»، سخنگوی پلیس به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته که بعدا مشخص شد آن مرد والتر والاس بوده و وقتی که ماموران به او نزدیک شدند، چاقویی در دست داشته است.

لیتل می‌گوید که ماموران از آقای والاس خواسته بودند سلاحش را به زمین بیندازد اما او چاقو به دست به سوی ماموران رفته است.هر دو مامور، «چندین بار» به بدن آقای والاس شلیک کردند که گلوله‌ها به شانه و سینه او اصابت کردند.یکی از ماموران، آقای والاس را به بیمارستان می‌برد اما در آنجا می‌گویند که او جان داده است.

تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، نشان می‌دهد وقتی آقای والاس به سوی دو مامور می‌رفت، آنها سلاح‌هایشان را به سوی او نشانه رفته بودند. ماموران عقب‌عقب می‌رفتند و از او می‌خواستند که چاقو را به زمین بیندازد.زنی سعی می‌کرد آقای والاس را وادار کند که به حرف ماموران گوش کند. آقای والاس اما بی‌توجه به زن، به سوی پلیس می‌رفت. در زمانی که زن از آقای والاس جدا بود، ماموران پلیس به آقای والاس شلیک می‌کنند.

والتر والاس بر زمین می‌افتد و زن که شاهد ماجرا بود، حالا چیزی را به سوی پلیس پرتاب می‌کند. پلیس به آقای والاس نزدیک می‌شود.پدر والاس به نشریه «فیلادلفیا اینکوایرر» گفته که پسرش دچار مشکلات روانی بوده و دارو مصرف می‌کرد. او این سوال را مطرح کرده که چرا پلیس از تفنگ برقی (تیزر) استفاده نکرده است. تفنگ برقی موجب فلج موقت می‌شود.

کدخبر: ۳۵۶۵۹۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر