کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۹۳۰۶
تاریخ خبر:

ماجرای جنجالی ازدواج کودکان کازرونی

روزنامه هفت صبح، نگین باقری | دو روز پیش عکس آزمایش‌های پیش از ازدواج دو کودک دهه‌نودی توجه افراد زیادی را در شبکه‌های مجازی جلب کرد. برگه‌ها نشان می‌داد که معصومه هفت‌ساله قرار است عروس و عینی شش‌ساله داماد شود. گویا آنها برای مشاوره پیش از ازدواج به یک مرکز بهداشت در کازرون مراجعه کرده بودند که حالا ماجرایشان به گوش همه کشور رسیده است. دیروز رئیس مرکز بهداشت این شهر و روابط‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی فارس درباره این عکس اطلاعات بیشتری به هفت صبح دادند.

دکتر «بندر برامکی»، رئیس مرکز بهداشت این شهر، اول می‌گفت که آنها قصد ازدواج نداشته‌اند اما حسینی، رئیس روابط‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان فارس گفت که از قضا خانواده‌ها قصد داشتند این دو دخترعمو و پسرعمو را برای هم نامزد (نشان) کنند. آن چیزی که بین حرف‌های هر دو نفر مشترک است، این است که پدرهای این دو تالاسمی داشتند و برای مشخص شدن وضعیت سلامتی فرزندانشان به این مرکز مراجعه کرده بودند.

*** از شایعه تا واقعیت
رئیس روابط‌عمومی این دانشگاه به هفت صبح گفت: «بحث ازدواج آنها شایعه بود. خانواده آنها می‌خواستند آنها را با هم نامزد کنند، ولی به‌خاطر اینکه در خانواده‌شان چند نفر تالاسمی داشتند با خودشان می‌گویند که خوب است اول آنها را یک آزمایشگاه ببریم. ولی فردی شیطنت کرده و عکس آنها را به عنوان متقاضی ازدواج در شبکه‌های مجازی منتشر کرده است.»

وقتی از رئیس مرکز بهداشت این شهر پرسیده شد که آیا این آزمایش‌ها برای اطمینان خانواده‌ها گرفته شده، جواب داد: «ما نمی‌دانیم آنها قرار است بعدا با هم ازدواج کنند یا نه. ولی حتی اگر هم می‌خواستند این کار را بکنند، دیگر نمی‌توانند، چراکه دو فرد مبتلا به تالاسمی نمی‌توانند با هم ازدواج کنند.»

به گفته او، روز گذشته پدران این دو کودک به مرکز بهداشت آمده‌اند و مسئولان آنجا از آنها فیلم گرفته‌اند؛ فیلمی که در آن بگویند بچه‌ها آزمایش پیش از ازدواج نداده‌اند و فقط برای غربالگری سلامتشان آنجا آمده‌اند. البته ماجرا کمی پیچیده تر از این حرف‌هاست. به‌خاطر اینکه اگر آن دو کودک از افاغنه بوده‌اند، پس چطور فامیلشان بختیاری است؟رئیس روابط‌عمومی علوم پزشکی فارس می‌گوید: «نسل دوم افاغنه که بعد از انقلاب به فارس آمده‌اند، از جایی به‌بعد فامیل بختیاری را برای خودشان انتخاب می‌کنند. تعداد آنها در شهرهای این استان کم نیست و فامیلی اکثرشان هم بختیاری است.»

*** اگر سلبی برخورد کنیم بدتر است
او درباره کلیت این ماجرا ، این‌گونه توضیح می‌دهد: «آنها ایرانی نیستند و از قوانین ما تبعیت نمی‌کنند. غیر از این اگر بگوییم حق ندارید کودکانتان را در این سن شوهر/ زن بدهید یا سلبی با آنها برخورد کنیم، بعدا بیمار می‌شوند و هزینه بیشتری به درمان کشور تحمیل می‌کنند.»

*** در جست‌وجوی انتشاردهنده عکس
همچنین رئیس مرکز بهداشت پیروان در شهر کازرون گفت که دادستانی به دنبال فردی است که در آزمایشگاه این عکس را به بیرون درز داده است. بااین‌حال رئیس روابط‌عمومی می‌گوید قرار نیست این فرد بازداشت شود و دانشگاه علوم پزشکی از او شکایتی نکرده است.

کدخبر: ۳۷۹۳۰۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر