کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۴۹۵۷
تاریخ خبر:

ماجرای تلفات قهوه تقلبی در کافی‌شاپ‌های شیراز ‌

روزنامه هفت صبح، سارا غضنفری| طی روزهای گذشته خبری مبنی بر مسموم شدن ۱۵ شهروند در شیراز به دلیل نوشیدن قهوه در کافی‌شاپ‌های این شهر منتشر شد. این خبر با واکنش‌های بسیاری مواجه شد و شایعات نیز به آن دامن زد؛ مثل شایعه‌ای که در آن اعلام شد این قهوه‌ها آغشته به قرص توهم‌زا و متادون است، این خبر بعد از آزمایش‌های لازم تکذیب شد.

اما ماجرای قهوه،‌کافی‌شاپ‌ها، شیوع کرونا و افزایش قیمت دلار چندضلعی‌ای ساخته که بیشترین تاثیر را روی افراد شاغل در این صنف مشاهده می‌کنید. باریستاها درباره این ماجرا؛ یعنی مسموم شدن ۱۵ نفر با قهوه مسموم می‌گویند: این خبر از پایه غلط است، ما قهوه مسموم نداریم، اما می‌توانیم بگوییم مصرف قهوه نامرغوب عوارض دارد. به دلیل گران شدن قهوه و سخت شدن واردات قهوه مرغوب، قهوه نامرغوب وارد شده است و به احتمال زیاد این قهوه در جای مناسب که باید حتما خشک و خنک باشد نگهداری نشده است.

همین ماجرا موجب کپک زدن دانه قهوه می‌شود و وقت مصرف قهوه در فنجان بوی خاک یا کپک‌زدگی به مشام می‌رسد. همچنین موقع روست ، دانه قهوه باید به خوبی گاززدایی شود تا دی‌اکسیدکربن آن خارج شود. از دیگر سو، بدن در حالت معمول می‌تواند ۲۰۰ میلی‌گرم کافئین در روز را بدون بروز مشکل دریافت کند. گرچه واکنش بدن هر فرد به کافئین دریافتی متفاوت است، اما در هر حالتی دریافت بیش از ۴۰۰ میلی‌گرم کافئین می‌تواند روی ضربان قلب تاثیرگذار باشد، باعث سرگیجه و سردرد و حتی باعث از دست رفتن آب بدن (دی‌هیدراته شدن) شود.

طبق اعلام منابع رسمی این مارک قهوه‌ای که در کافی‌شاپ‌های شیراز توزیع شده دارای کافئین بسیار بالایی بوده است. تا جایی که رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان آبمیوه، بستنی و فالوده و کافی‌شاپ شیراز اعلام کرد: در حال بررسی احتمالات دیگر هم هستیم تا متوجه شویم که آیا تاریخ قهوه گذشته بوده یا کافئین آن بالا بوده است.

*** خرید قهوه نامرغوب
انتشار خبر مسمومیت تعدادی از افراد بر اثر نوشیدن قهوه در کافی‌شاپ‌های شیراز باعث شد تا صاحبان این صنف با مشکلات تاز‌ه‌ای مواجه شوند. این موضوع در حالی است که به گفته یکی از مغازه‌داران کافه‌تریا، از زمان انتشار این خبر تعداد مشتریان به‌شدت کاهش یافت؛ مشتریانی که پیش از این نیز به‌خاطر کرونا رغبتی به نشستن و نوشیدن قهوه در این اماکن نشان نمی‌دادند.

همتی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: درحال‌حاضر با شناسایی این نوع قهوه توانستیم تعدادی از آنها را در سطح شهر شیراز جمع‌آوری کنیم. او تعداد مسمومیت ناشی از مصرف قهوه در سطح شهر شیراز را ۱۵ نفر اعلام کرد و گفت: توزیع این قهوه‌های مسموم در کافی‌شاپ‌ها پیش از این اتفاق انجام شده بود. همتی بیان کرد: طبق آخرین گزارشی که از اورژانس به دست ما رسیده، مسئولان به محض اطلاع از موضوع توانستند این قهوه را به‌موقع جمع‌آوری کنند. این در حالی است که در صورت مشاهده مجدد اقدام به پلمب مغازه‌های متخلف خواهیم کرد.

اما از احتمالات وجود قهوه نامرغوب در بازار، قیمت آن است. به دلیل شرایط کرونا، اهالی این صنف درآمد مناسبی نداشتند و برخی (شاید هم معدودی )به خرید قهوه‌های نامرغوب که قیمت پایین‌تری دارند روی آورده‌اند. همچنین با افزایش قیمت دلار توانایی خرید قهوه مرغوب مثل سابق را ندارند و حتی رئیس اتحادیه کافه‌داران و فروشندگان بستنى و فالوده شیراز با بیان اینکه بیمارى همه‌گیر کرونا، صنوف خوراکى را با کساد مواجه کرده است، می‌گوید: ازهمین‌رو صنف کافه‌داران و فروشندگان بستنى و فالوده نیز تحت‌تأثیر این بیمارى قرار گرفتند و چرخه اقتصادى این صنوف با مشکل روبه‌رو شده است.

کدخبر: ۳۵۴۹۵۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر