کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۹۴۷۰
تاریخ خبر:

ماجرای تعطیلی فرودگاه چابهار چیست؟

روزنامه هفت صبح | دور روز پیش خبر رسید که فرودگاه کنارک که به فرودگاه چابهار هم معروف است ناگهان بسته شده، بعد هم اعلام نشد که مسافران و کسانی که می‌خواستند از این فرودگاه به شهرهای دیگر بروند باید چه‌کار کنند.

مسافرانی که باید خودشان را از چابهار به جای دیگری می‌رساندند یا به چابهار می‌رفتند ناچار شدند از فرودگاه ایرانشهر استفاده کنند، البته فکر نکنید ایرانشهر جایگزین خوبی برای فرودگاه چابهار است، چون نه‌تنها ۳۰۰ کیلومتر با منطقه آزاد چابهار فاصله دارد، بلکه قیمت بلیت پروازهای رفت‌وبرگشت به ایرانشهر هم به همین دلیل بالا رفت، طوری که دیروز بلیت پرواز ایرانشهر به تهران تا ۹۵۰ هزار تومان بالا رفت.

*** ماجرا چه بود؟
چطور می‌شود که یک فرودگاه با داعیه بین‌المللی بودن ناگهان تعطیل شود، بدون هیچ اطلاعی و بدون فکر چاره‌ای برای مسافران که خیلی‌هایشان کسب‌وکار وابسته به این پروازها دارند؟ ماجرا از جایی شروع شد که شرکت فرودگاهی عقاب عسلویه که از طرف مالک؛ یعنی ارتش، به‌عنوان بهره‌بردار این فرودگاه معرفی شده است، در نامه‌ای به سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد: «به‌ دلیل «اشکالات موجود در سطوح پروازی»، «سوخت‌گیری» و «نیاز به تعمیرات سیستم‌های ناوبری»، انجام پروازهای غیرنظامی در باند این فرودگاه از تاریخ ۲۰ شهریور‌ماه تا اطلاع ثانوی امکان‌پذیر نیست». کمی پس از این تعطیلی، واکنش‌ها آغاز شد و البته با گذشت زمان، جدی‌تر.

*** ارتش عذرخواهی کند
استاندار سیستان‌و‌بلوچستان در واکنشی تند به این اتفاق گفت: «فرماندهی نیروی هوایی باید از مردم عذرخواهی کند و بدون هیچ قیدوشرطی فرودگاه کنارک را مجددا بازگشایی کند». به گزارش سایت استانداری سیستان‌و‌بلوچستان، احمدعلی موهبتی گفت: «متأسفانه پروازهای فرودگاه کنارک در اعتراض به ساخت فرودگاه بین‌المللی چابهار توسط نیروی هوایی تعطیل شد و این موضوع نیز بارها و بارها اتفاق افتاده است.

(درواقع) متولیان نیروی هوایی شرط بازگشایی و فعالیت مجدد فرودگاه کنارک را توقف و تعطیلی عملیات احداث فرودگاه چابهار اعلام کرده‌اند. ۲۷ سال از عمر منطقه آزاد چابهار می‌گذرد و نیروی هوایی همواره از احداث فرودگاه در این منطقه ممانعت کرده و این امر عدم توسعه استان و سواحل مکران را که همواره مقام معظم رهبری و فرمانده کل قوا بر توسعه آن تأکید دارند، سبب شده است».

او با بیان اینکه در دولت‌های قبلی بحث ساخت فرودگاه مطرح و پیگیری شد، اما اجازه ساخت فرودگاه به علت اینکه در محدوده پدافندی «دلتا ۲۱» است به وزارت راه و شهرسازی داده نشده، گفت: درحال‌حاضر با ساخت سایت پتروشیمی و مجموعه فولاد چابهار و بخشی از روستاها که در محدوده این منطقه قرار دارند.

همچنین شهرک صنعتی چابهار، «دلتا ۲۱» خاصیت خود را از دست داده و جابه‌جا شد و بر همین اساس با پیگیری‌هایی که صورت ‌گرفته، رئیس‌جمهور در اردیبهشت‌ سال ٩٣ در مکاتبه‌ای به مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه بخشی از زمین فرودگاه پایگاه دهم شکاری را برای ساخت ترمینال و مجموعه فعالیت فرودگاه شرکت فرودگاه‌های کشور در اختیار دولت قرار دهند، متأسفانه این همکاری توسط نیروی هوایی و مجموعه آن صورت نگرفت.»

استاندار ادامه داد: «فرودگاه پایگاه دهم شکاری پایگاه نظامی است و سرمایه‌گذار خارجی و داخلی حاضر نیست با این شرایط سرمایه‌گذاری کند؛ چراکه این فرودگاه در اختیار دولت نیست و در اختیار یک پایگاه نظامی است که درکی از سرمایه‌گذاری و توسعه ندارد. امیدواریم فرودگاه بین‌المللی چابهار در سه ماه آینده راه‌اندازی شود و در راستای این امر هم‌اکنون روزانه بیش از ۲۰۰ دستگاه ماشین‌آلات سنگین و پنج پیمانکار در این پروژه مشغول به فعالیت هستند که در سه ماه آینده بتوانیم فرودگاه بین‌المللی چابهار را راه‌اندازی کنیم تا گره اساسی توسعه سواحل مکران که نبود فرودگاه است، مرتفع شود».

معین‌الدین سعیدی، نماینده مردم چابهار در مجلس یازدهم، در این زمینه به ایلنا گفت: «پیگیری‌ها برای بازگشایی فرودگاه چابهار را از طریق سرلشکر باقری آغاز کرده‌ایم و متأسفانه فارغ از اینکه کدام سازمان متولی این مشکل است، معتقدیم که مردم وجه‌المصالحه این اختلافات قرار گرفته‌‌اند».

*** فرافکنی نکنید
ارتش هم درمقابل مسئولان دولتی را متهم به فرافکنی کرد. کارشناس امور اراضی و املاک نیروی هوایی ارتش اعلام کرد که مسئولان استانی در عمل به تعهدات خود در ساخت فرودگاه جدید و ساخت‌وساز در فرودگاه شکاری چابهار کوتاهی کرده و امنیت پروازها را به خطر انداخته‌اند. به گفته او، تا وقتی که این مشکلات حل و امنیت پروازها برقرار نشود امکان ازسرگیری پروازهای غیرنظامی نخواهد بود.
از آن‌طرف هم خبرهایی رسید که تمام طرفین مشغول رساندن این مشکل به گوش فرمانده ارتش هستند و می‌خواهند مشکل را با کمک شخص سرلشکر باقری حل کنند.

کدخبر: ۳۴۹۴۷۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر