کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۱۵۲۳
تاریخ خبر:

ماجرای بودجه‌ و ‌یارانه ‌و ‌برجام

روزنامه هفت صبح | سیاست اگر یک سازمان هواشناسی داشت؛ لابد برای روزهای آینده سیاست ایران، روزهای ابری و شاید طوفانی پیش‌بینی می‌کرد. کانون این موج آب و هوایی، در میانه پاستور و بهارستان خواهد بود و به طور مشخص سه دلیل برای آن وجود دارد.

* یک: مجلس این روزها تمام هم و غمش را گذاشته روی طرح موسوم به اقدام برای لغو تحریم‌ها. منطق طرح این است که در برابر تحریم‌ها، ما هم اقداماتی مثل عدم اجرای پروتکل الحاقی، آغاز غنی سازی ۲۰ درصدی و اخراج بازرسان آژانس را انجام دهیم تا غربی‌ها مجبور شوند تحریم‌ها را بردارند. روشن است که دولت با این طرح مخالف است ولی مسئله جدی، موضع نظام است. موضعی که از طریق شورای عالی امنیت ملی ابراز می‌شود.

فلاحت پیشه، نماینده سابق مجلس دیروز پیش‌بینی کرده بود که شورای عالی امنیت ملی با این طرح موافقت نخواهد کرد ولی مسئله اینجاست که اگر مجلس تصویب کند و شورای نگهبان تایید، این طرح قانون خواهد شد و دولت ملزم به اجرا خواهد بود و در آن صورت عدم اجرای دولت، داستانی خواهد شد که یکی از ریشه‌های اختلاف است مگر اینکه در جلسه سه‌شنبه مجلس که قرار است طرح بررسی شود، تغییری در متن ایجاد شود و مثلا مهلتی داده شود یا از مقامات عالی پیغامی بیاید و یا اینکه شورای نگهبان با این طرح مخالفت کند.

* دو: مسئله دوم یارانه تصویب شده توسط مجلس است. ظاهرا روحانی قانون را برای اجرا ابلاغ نکرده و حالا قرار شده که قالیباف شخصا آن را ابلاغ کند. با این حال سخنگوی دولت هفته پیش تقریبا به صراحت گفته بود که ما این قانون را اجرا نخواهیم کرد. او گفته بود برای تامین مالی این طرح قرار است سهام‌های در اختیار دولت فروخته شود .

که اولا فعلا طبق مصوبه دیگری (که احتمالا مصوبه شورای هماهنگی سران قوا است) قرار شده سهامی به بورس عرضه نشود و تازه اگر عرضه شود، ممکن است بورس به هم بریزد و ممکن هم هست که اصلا سهام خریداری نداشته باشد. در روزهای آینده که از موج برجامی بگذریم نمایندگان حتما مطالبه خواهند کرد که این قانون اجرا شود و در آن زمان هم احتمالا شاهد یک نزاع قانونی خواهیم بود.

* سه: مسئله بعدی بودجه ۱۴۰۰ است که گفته شده قرار است تا آخر این هفته به مجلس بیاید. یک مسئله جدی این است که نمایندگان می‌گویند رئیس‌جمهور باید خودش بیاید و بودجه را تحویل بدهد ولی ستاد کرونا این موضوع را قدغن کرده است و این خود یک ماجرای اختلافی است. مسئله دیگر اینکه نمایندگان چند روز پیش یک قانون تصویب کردند که در حقیقت چارچوب اصلی بودجه ۱۴۰۰ است.

ولی دولت روز تصویب آن صراحتا گفت که من بودجه را نوشتم و این قانون را اجرا نخواهم کرد. حالا وقتی بودجه به مجلس فرستاده شود و بر اساس آن قانون نباشد، باز هم یک داستان خواهیم داشت و حتی ممکن است کلیات لایحه بودجه رد شود و به دولت بازگردانده شود. ملاحظه فرمودید؟ روزهای داغی در سیاست در راه است و روزهایی با ابرهایی خاکستری در فاصله بین پاستور و بهارستان. منتظر باشید.

کدخبر: ۳۶۱۵۲۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر