کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۵۲۲۱
تاریخ خبر:

همه‌چیز درباره آزمون‌ استخدامی تولیدکننده ایرانی لوازم خانگی

روزنامه هفت صبح | یک: بیلبورد استخدامی گروه صنعتی اسنوا را دیده‌اید؟ اگر ندیده‌اید می‌توانید همین الان جست‌وجو کنید و متوجه شوید که این گروه صنعتی که یکی از معروف‌ترین برندهای تولیدکننده‌ لوازم خانگی داخلی است یکی از بزرگ‌ترین آزمون‌های استخدامی چندین سال اخیر را برگزار می‌کند و قرار است ۱۰هزار نفر را در رشته‌های مختلف به مجموعه‌اش اضافه کند.

البته گویا این کار قرار بوده در دو مرحله انجام شود به این صورت که اول آزمون آنلاین با همکاری دانشگاه اصفهان در دو بخش متفاوت برگزار شده برای استخدام ۱۴۰۱ نفر از ۱۰هزار نیروی جدیدی که اسنوا می‌گوید برای تکمیل کادر خودش به آنها نیاز دارد و بعد تا آخر شهریور بخش دوم هم برگزار خواهد شد تا در ۱۱ رشته و ۱۷۰ نقطه مختلف کشور نیرو جذب شود.

اینطور که مرور دفترچه آزمون به ما می‌گوید این گروه در انواع و اقسام رشته‌ها نیرو می‌خواهد؛ از انواع تکنسین‌ها که بیشترین بخش را تشکیل می‌دهند تا گرافیست و کارشناس بازار و کارشناس فروش و… . یک نکته عجیب در دفترچه آزمون استخدامی اسنوا این است که قریب به اتفاق این موقعیت‌های شغلی قرار است نصیب مردان شود چون در ستون مربوط به جنسیت متقاضی فقط برای نزدیک به ۱۰ موقعیت شغلی از زنان و مردان همزمان دعوت شده و بقیه موارد به مردان تعلق دارد.

نکته دیگر اینکه برای شرکت در آزمون و دریافت کارت ورود به جلسه ۴۰ هزار تومان به عنوان «بخشی از هزینه برگزاری آزمون» از شرکت‌کننده‌ها گرفته می‌شود. این یعنی اگر با توجه به گستره جغرافیایی مدنظر اسنوا دست‌کم پنج برابر ظرفیتی که اعلام شده در این آزمون شرکت کنند یعنی در مجموع چیزی در حدود دو میلیارد تومان برای اسنوا واریز می شود و با توجه به اینکه مرحله اول آزمون به صورت آنلاین برگزار می‌شود، پول قابل توجهی محسوب می‌شود اما هیچ‌کدام از این دو نکته موضوع اصلی نیست که در مورد فراخوان آزمون استخدامی اسنوا توجه ما را جلب کرده است.

دو: اسنوا در حال حاضر به طور کلی ۵هزار نفر پرسنل دارد یعنی اگر این آزمون استخدامی همانطور که اعلام شده پیش برود و این مجموعه واقعا ۱۰ هزار نفر نیروی جدید جذب کند یعنی دارد ظرفیت تولیدش را از نظر منابع انسانی سه برابر می‌کند، اتفاقی که احتمالا همراه با افزایش بقیه لوازم تولید خواهد بود نشان از یک دورخیز بزرگ برای افزایش قابل توجه تولید دارد. ضمن اینکه به نظر می‌رسد با توجه به اینکه پای «استخدام»در میان است، صحبت یک پروژه کوتاه‌مدت نیست بلکه یک برنامه تولید بلندمدت در حال اتفاق افتادن است که اتفاق خوبی محسوب می‌شود آن هم وقتی که از اوضاع تولید و اشتغال در سال‌های اخیر خبر داشته باشیم و حواسمان به بلایی که کرونا سر اقتصاد ایران آورده هم باشد اما ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود. …

سه: درست دو ماه پیش انجمن صنایع لوازم خانگی ایران که تشکلی خصوصی است و اعضای آن گروهی از تولیدکنندگان و صنعتگران لوازم خانگی محسوب می‌شوند، طی درخواستی از دولت، خواستار ممنوعیت واردات لوازم خانگی به کشور طی یک دوره پنج‌ساله شدند. آنطور که حسین سلیمی دبیرکل این انجمن اعلام کرده بود این درخواست با هدف حمایت از صنایع داخلی صورت گرفته و درخواست‌کنندگان به دنبال آن هستند تا ممنوعیت واردات کالاهای این بخش همزمان با اجرای برنامه هفتم توسعه، در دستورکار قرار بگیرد.

البته طی سه سال گذشته واردات انواع لوازم خانگی به ایران با مشکل همراه بود در واقع بعد از کوچ بزرگ ال جی و سامسونگ به بهانه تحریم‌ها و بالا رفتن ناگهانی قیمت دلار، حضور لوازم خانگی خارجی در بازار ایران با افت شدیدی رو‌به‌رو شده بود. ال جی و سامسونگ بیشتر از ۷۰درصد بازار لوازم خانگی را به خودشان اختصاص داده بودند و با غیبت آنها موقعیت خیلی خوبی در اختیار تولیدکننده‌های ایرانی قرار گرفت. موقعیتی که اتفاقاتی مانند برجام، رفع تحریم‌های آمریکا و هرگونه بهتر شدن وضعیت ارتباط اقتصادی با خارج از ایران می‌تواند تهدیدکننده آن باشد و درخواست انجمن صنایع لوازم خانگی به خوبی عمق نگرانی تولیدکننده‌های داخلی را از چنین اتفاقی نشان می‌دهد.

درخواستی که همان موقع هم با واکنش کارآفرین‌ها،‌ تجار و… مواجه شد. سید حسین سلیمی از صنعتگران با سابقه و از اعضای اتاق بازرگانی ایران جزو اولین کسانی بود که با این درخواست مخالفت کرد و گفت: «از مواجهه با چنین رویکردی از سوی یکی از تشکل‌های بخش‌خصوصی متاسفیم. صنایع کشور در زمین رقابت، قوام و قدرت پیدا می‌کنند و تجارب داخلی و بین‌المللی در طول تاریخ صنعت جهان نشان داده که اعمال ممنوعیت‌ و برافراشتن دیوار بلند تعرفه‌ها و محدودیت‌ها برای حمایت از صنایع، نتیجه‌ای غیر از انحصارگرایی و تضعیف مصرف‌کنندگان داخلی در پی نخواهد داشت.

صنعت خودروسازی در کشور باید آینه تمام نمای تصمیم‌گیری‌های اینچنینی باشد، در حمایت از تولید و صنایع داخلی، شک و شبهه‌ای در کشور وجود ندارد و بخش‌خصوصی به طور قاطع خود بر این باور است که صنعت کشور باید به‌طور جدی مورد حمایت قرار گیرد، اما این استراتژی که جلوی واردات بخشی از صنعت گرفته شود تا آنکه واحدهای تولیدی بقا داشته باشند و در زمانی که دوره آن نیز مشخص نیست، به شکوفایی برسند، از اساس اشتباه است و این رویکرد هیچ جایگاهی در اقتصاد امروز جهان ندارد.»

حالا همه اینها را بگذارید کنار حرف‌هایی که وزیر فعلی صنعت،معدن و تجارت در مورد لزوم توجه به تولیدات داخلی و ممنوعیت واردات کالاهای خارجی زده تا این سوال در ذهنتان پررنگ شود که آیا قرار است بازار لوازم خانگی هم همان مسیری را طی کند که مدت‌ها پیش برای صنعت خودروسازی در پیش گرفته شد؟ طی همین سه سالی که محصولات لوازم خانگی داخلی در یک رقابت سالم و استفاده از مزیت نسبی‌شان با خارجی‌ها بوده‌اند چه اتفاقات خوبی در زمینه حجم تولید و کیفیت محصولات آنها افتاده و حالا با راحت شدن خیالشان از بسته بودن تمام و کمال مرزها ممکن است این دستاورد چه وضعیتی پیدا کند.

بررسی آمارهای وزارت صمت از وضعیت تولید لوازم خانگی در سال گذشته نشان می دهد نزدیک به دو میلیون دستگاه یخچال و فریزر توسط تولیدکنندگان داخلی تولید شده در حالی آنها که در سال ۹۸ به طور کلی ۶۷۱ هزار دستگاه یخچال و فریزر تولید کرده بودند. مشابه این وضعیت در مورد ماشین لباسشویی هم اتفاق افتاده و ‌میزان تولید نمونه‌های وطنی آن بیشتر از دو برابر شده است. تولید تلویزیون‌های داخلی هم بیشتر از ۸۴درصد رشد داشته است.

کدخبر: ۴۱۵۲۲۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر