کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۴۵۷۳
تاریخ خبر:

ماجرای امریه جنجالی ‌کاظمی‌پور درباره بدنسازی زنان

روزنامه هفت صبح، نگین باقری |‌ وزارت ورزش دیروز تابلوی بدنسازی را برای زنان پایین آورد. البته نه اینکه دقیقا این کار را بکند، بلکه دیروز مشخص شد اداره بانوان وزارت ورزش و جوانان نامه‌ای به فدراسیون بدنسازی زده و گفته که فعالیت سه رشته زیرمجموعه آن برای زنان ممنوع شود. کدام سه رشته‌؟ پاورلیفتینگ، مچ‌اندازی و فیتنس.

حالا این را در نظر بگیرید که تازه یک سال از مجوز رشته پاورلیفتینگ برای زنان می‌گذشت و همین تابستان امسال بود که زنان تیم‌ملی مچ‌اندازی با چندین طلا به کشور برگشتند. با این حال حداقل تا شب گذشته که تکذیبیه‌ای از معاون توسعه ورزش بانوان نیامد ولی شایعاتی هست که به‌زودی این معاونت نامه محرمانه خودش را پس خواهد گرفت. ولی سوالی که تا همین جای کار می‌شود پرسید این است که اصلا چه اتفاقی باعث شد چنین نامه‌ای نوشته شود؟

صبح روز گذشته «ورزش سه» خبر داد که وزارت ورزش نامه‌ای به فدراسیون بدنسازی داده و در آن فعالیت زنان در بدنسازی و دیگر رشته‌ها را ممنوع کرده است. بعد از این خبر، مدیرکل ورزش و جوانان اصفهان پیش‌قدم شد و سریع به رئیس این هیات در این استان نامه زد که تا اطلاع ثانوی زنان در رشته‌هایی که نامشان آمد، حق رفتن به مسابقه و دوره‌های مربیگری و اردو را ندارند. اگرچه کسی تصویری از نامه اول ندید ولی نامه اصفهان در شبکه‌های زیادی منتشر شد و حتی خیلی از افراد گمان کردند که ماجرا فقط محدود به اصفهان است اما درواقع از اصفهان فراتر بود.

مجوز نداشتید، تعطیل شوید
در ظاهر گفته شد که وزارتخانه به دلیل نداشتن مجوز فعالیت زنان در فدراسیون بدنسازی این نامه را صادر کرده. این توجیهی بود که در متن نامه هیات استان آمده بود و شامل این عبارات می‌شد: «نظر به اینکه مجوز کتبی در خصوص فعالیت بانوان فدراسیون پرورش‌اندام در رشته‌های تحت پوشش صادر نگردیده است، لذا هر‌گونه فعالیت بانوان از قبیل برگزاری مسابقات، اردوهای تدارکاتی و مجوز برگزاری دوره‌های مربیگری و داوری تا اطلاع ثانوی غیرقانونی است».

منتظر اصلاحیه باشید
اما نداشتن مجوز دم‌دستی‌ترین بهانه وزارتخانه برای محروم و محدود کردن زنان در این فدراسیون بود. به‌خاطر اینکه فدراسیون بدنسازی تا به‌حال سه بار از شورای برون‌مرزی برای زنان در تیم‌های مختلف حتی مجوز مسافرت‌های خارجی گرفته است، چه‌برسد به مجوز. مسابقات آرنولدکلاسیک اسپانیا، مسابقات قهرمانی جهان و مسابقات مچ‌اندازی آسیا نه‌تنها مجوز فدراسیون بلکه مجوز شورای برون‌مرزی را هم داشتند.

پس واقعیت ماجرا را چه کسی می‌داند؟ مریم کاظمی‌پور، امضاکننده اصلی نامه پرحاشیه. او همین شش روز پیش برای این سمت انتخاب شد و حالا یک هفته نشده سر‌و‌صدای زیادی با همین یک نامه درست کرده است. روابط عمومی فدراسیون بدنسازی هم به ما می‌گوید که «نامه صحت دارد اما به‌زودی از دفتر خانم کاظمی‌پور توضیحاتی درباره آن داده خواهد شد.» او ولی دلیل واقعی چوبی که لای چرخ زنان بدنساز افتاده را توضیح نمی‌دهد. چه احتمال‌هایی وجود دارد؟

باز هم همان ماجرای قدیمی تکرار شد؟
یکی از احتمالاتی که روزنامه هفت صبح می‌دهد این است که بار دیگر موضوع زنان ایرانی در مسابقات جهانی فیتنس منجر به حساسیت وزارت ورزش شده باشد، چرا‌که پیش از این هم این موضوع دردسرهایی برای همین فدراسیون درست کرده بود. دلیل آن‌هم این است که فدراسیون بدنسازی اجازه فیتنس به زنان نمی‌دهد‌ و به همین خاطر هم آنها فقط در رشته فیتنس‌چلنج آن‌هم با لباس اسلامی شرکت می‌کنند.

نخستین دوره مسابقات «فیتنس‌چلنج» زنان قهرمانی کشور و انتخابی تیم ملی شهریور‌ماه در مجموعه ۱۲‌هزار نفری ورزشگاه آزادی برگزار شد. از آن‌طرف ولی بدنسازان ایرانی هم هستند که با تابعیت کشورهای دیگر در مسابقات عمومی فیتنس شرکت می‌کنند و معمولا مورد غضب فدراسیون قرار می‌گیرند. مثلا هدی جراح و مونا پورصالح با تابعیت کشورهایی به‌جز ایران، در رشته‌های بدنسازی حضور داشته‌اند و گاهی برای کشورهای متبوع خود مقاماتی هم آورده‌اند ولی دیگر به ایران برنگشته‌اند.

مونا پور‌صالح (متولد دهه ۶۰) همین سال ۲۰۲۱ به رتبه چهارم بدنسازان برتر کشور خود، یعنی کانادا رسید. ولی وزارت ورزش از اواسط دهه ۹۰ ذره‌بین را روی آنهایی گرفت که با تابعیت ایرانی در این مسابقات حضور داشتند. این زنان در اوایل دهه ۹۰ با اینکه هنوز در ایران زندگی می‌کردند در این مسابقات هم حضور داشتند. مثلا شیرین نوبهاری متولد ۱۳۶۸ مشهد دو بار در رقابت‌های بین‌المللی شرکت کرد و دوباره به کشور خود برگشت.

ولی این سفرها از سال ۱۳۹۵ دیگر ادامه پیدا نکرد. به‌خاطر اینکه همان موقع قرار شد که دیگر او و زنان دیگر این رشته از حضور در مسابقات جهانی با پاسپورت‌های ایرانی منع شوند. یعنی فدراسیون ایران به فدراسیون جهانی نامه زد تا هیچ زن ایرانی با پاسپورت ایرانی نتواند وارد مسابقات بین‌المللی شود. رئیس وقت این فدراسیون به تسنیم گفته بود:

«مصوب شد که هیچ نماینده‎ زنی از ایران که پاسپورت ایرانی داشته باشد، حق حضور در هیچ رویدادی از قبیل مسابقات فیزیک، پرورش‌اندام، بادی‌کلاسیک و سایر رشته‎ها نخواهد داشت. اگر فردی خواست که چنین کاری را انجام بدهد، در روز ثبت‎نام مسابقات جلوی او را خواهند گرفت.» با اینکه از آن ماجرا ۵ سال گذشته، ولی اینبار هم ممکن است که همه این جنجال‌ها برای جلوگیری از حضور بدنسازهای زن ایرانی در مسابقات جهانی شکل گرفته باشد.

ممنوع نشدیم، موقتا متوقف شدیم
مهشید صابونچی، نایب‌رئیس فدراسیون بدنسازی استان تهران می‌گوید که این نامه نه برای ممنوعیت، بلکه برای توقف موقتی فعالیت آنها نوشته شده است. توضیح او به روزنامه هفت صبح را بخوانید: «در همه فدراسیون‌ها ما همیشه یک گزارش سالانه ارائه می‌دهیم تا ورزش‌ها و مربیگری‌ها طی یک دوره ارزیابی شوند و بعد از ارزیابی‌ها دوباره برمی‌گردیم. این نامه‌ هم با همین هدف ارسال شده و دوباره به‌زودی فعالیت‌ها ادامه خواهد داشت.

بچه‌های فیتنس‌چلنج الان دارند خودشان را برای مسابقات آماده می‌کنند. مثلا تا امروز ما در هشت منطقه استان تهران عضو گرفته‌ایم و با هشت باشگاه قرارداد بسته‌ایم که تیم فیتنس‌چلنج قوی‌تر عمل کند.» او درباره مجوز و آخرین وضعیت تیم هم گفت: «از آنجایی‌که اصلا برای زنان فیتنس نداریم، زنان می‌توانند در فیتنس‌چلنج و با حجاب اسلامی شرکت کنند که برای آنها لباس‌های ویژه طراحی کرده‌ایم و اصلا امکان فعالیت بدون مجوز وجود ندارد. جدول مسابقات از قبل تایید می‌شود و به تایید فدراسیون هم می‌رسد.»

ماجرا جدی نیست، دمبل بزنید
اطلاعاتی که خبرآنلاین درباره این موضوع داده این است که این خبر اصلا شامل باشگاه‌ها نمی‌شود و فقط به اردوها و فعالیت‌های مربیگری برمی‌گردد. از قضا گفت‌و‌گوی ما با سه نفر از افراد مختلف رشته بدنسازی نشان می‌دهد که ماجرا آنقدر جدی نبوده. بهار بدیعی که همین امسال در رشته مچ‌اندازی مدال نقره به‌دست آورد، به هفت صبح می‌گوید که او این روزها در حال تمرین‌های روزانه خودش است و وقفه‌ای در کار پیش نیامده.

او هم خبر را از اینستاگرام و تلگرام خوانده و می‌گوید که بین اهالی رشته او هیچ کسی آن را جدی نگرفته است. به‌غیر از او یکی دیگر از زنان عضو تیم پاورلیفتینگ می‌گوید که رئیس هیات‌های استانی به آنها گفته ماجرا جدی نیست. روز گذشته همچنین خبرآنلاین هم گزارش داد که به‌زودی این ممنوعیت لغو خواهد شد. یک مقام مسئول به این سایت گفته است: «ما در حال ارسال مجوزها به وزارت ورزش هستیم و ان‌شاءالله با رایزنی‌هایی که درحال انجام است، در دو سه روز آینده نامه‌ای که در این‌باره نوشته شده، کان لم‌یکن خواهد شد.» این همان حرفی است که نایب‌رئیس فدراسیون هم به روزنامه هفت صبح می‌زند.

این رشته‌هایی که حالا زیرآب حضور زنان در آنها زده شده، رشته‌های کم‌سابقه اما مدال‌آوری بوده‌اند. رشته مچ‌اندازی از سال ۹۵ و پاورلیفتینگ از سال ۹۹ با اعلام مسئولان وقت فدراسیون بدنسازی در بخش بانوان مجوز فعالیت گرفتند. نکته جالب دیگر این خبر در این است که این فدراسیون حتی در اسفندماه میزبان مسابقات فیتنس‌چلنج قهرمانی آسیا و مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در بخش زنان و مردان شده و اگر مجوز بدنسازی زنان از آنها گرفته شود، تبعات سنگینی برای فدراسیون خواهد داشت.

کدخبر: ۴۳۴۵۷۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر