کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۵۴۹۰
تاریخ خبر:

ماجرای کشف دلارهای نیم‌سوخته چه بود؟

دادگاه رسیدگی به اتهامات ۲۱متهم دایر بر اخلال در نظام اقتصادی، دیروز به ریاست قاضی موحد به‌صورت علنی برگزار شد. در این جلسه نماینده دادستان به محتویات پرونده، اقاریر متهمان و گردش حساب‌های بانکی آن‌ها در سال‌های ۹۶ تا ۹۸ پرداخت و گفت: «با بررسی محتویات پرونده و اظهارات و اقاریر متهمان مشخص شد که به معاملات غیر مجاز ارز و فردایی مشغول بودند، همچنین معاملات کاغذی ارز در شبکه‌های مجازی صورت گرفته است.

از طرفی کشف دستگاه ارزشمار پیشرفته از متهمان موید گسترده‌ بودن فعالیت آن‌هاست و متهمان از حساب‌های اشخاص مختلف برای جابه‌جایی ریال‌های حاصل از فروش ارز استفاده می‌کردند. این متهمان به‌صورت شبکه توزیع در تهران فعالیت می‌کردند و با تهیه دفاتر تجاری اقدام به قاچاق ارز و معاملات غیر مجاز نموده‌اند که از این طریق نظام اقتصادی جامعه را برهم زده‌اند، لذا عملکرد متهمان منطبق بر بند(الف) قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی کشور است و تقاضای کیفر طبق قانون را دارم.»

*** ماجرای ارزهای نیم‌سوخته
قاضی موحد در جریان رسیدگی به پرونده، رو به یکی از متهمان پرسید: در مورد ارز‌های نیم‌سوخته توضیح دهید؟
متهم خویی مدعی شد: یکی از دوستانمان ارزهایش در منزل آتش می‌گیرد که مقدار آن حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار دلار بود، ما در آمریکا آشنایی داشتیم که گفت اگر بالای ۵۰درصد ارز‌ها سالم باشد، می‌شود کاری کرد‌ اما در پرونده آمده ما را درحال سوزاندن دلار‌ها دستگیر کردند. در‌حالی‌که ماجرای ارز‌های نیم‌سوخته همان بود که توضیح دادم.

*** دوست یا برادر
در دادگاه دیروز دو برادر حاضر بودند که نام خانوادگی یکی از آنها خویی و دیگری ناظری‌دوست بود که گویا آنها تا همین اواخر داشتن نسبت با همدیگر را کتمان می‌کردند. جعفری، مستشار دادگاه به ناظری‌دوست گفت: «با توجه به اینکه نام خانوادگی شما ناظری‌دوست بود شما اصلا خود را به دیگران برادر آقای خویی معرفی نمی‌کردید، بلکه همواره می‌گفتید دوست وی هستید.»

متهم پاسخ داد: روز اول که من را گرفتند به پلیس نگفتم که برادر آقای خویی هستم چراکه حال و روز خوبی نداشتم. اما بعد از آن اعلام کردم که فامیلی بنده در ابتدا خویی بوده.گفتنی است، قاضی خطاب به متهم گفت: شما از ابتدا حقیقت را نگفتید و کتمان کردید همان‌گونه که نسبتتان با برادرتان را کتمان کردید.

این ادعا درست نیست که شما سه‌میلیون تومان حقوق می‌گرفتید چرا که شما اختیار تام داشتید، اظهارات اولیه شما در پرونده موجود است و عنوان کرده‌اید روزانه معادل ۷۰هزار دلار معامله می‌کردید، اما حال می‌گویید این رقم معامله برای یک‌هفته بوده است.قاضی به وی گفت: شما در بهترین جای تهران دفتر گرفتید و افرادی را هم در فضای مجازی و هم در دفترتان به‌کار بستید که نشان می‌دهد کاملا تشکیلات داشتید و در خرید و فروش غیر مجاز ارز فعالیت می‌کردید و این ادعا که می‌گویید معامله سکه انجام می‌دادید، برای انحراف ماموران قضایی است.درنهایت وقتی کیفرخواست تک‌تک متهمان خوانده شد و آنها با حضور در جایگاه از خودشان دفاع کردند، دادگاه برای بررسی‌های بیشتر خاتمه پیدا کرد.

کدخبر: ۳۲۵۴۹۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر