کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۸۸۹۸
تاریخ خبر:

ماجرای اختلاف حکیم و صدر در شهر قم

روزنامه هفت صبح | در روزهای گذشته، مصاحبه یک استاد حوزه و دانشگاه درخصوص اختلاف دو جریان عراقی حکیم و صدر و نمود پیدا کردن آن در شهر قم، در محافل سیاسی و حوزوی بازتاب داشته است. ماجرا را به نقل از شبکه تخصصی اجتهاد برایتان نقل می‌کنیم:

* یک: دکتر عبدالوهاب فراتی، عضو هیات‌علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و از پژوهشگران سرشناس حوزوی که در سال‌‌های اخیر مشغول پژوهش درباره جریان‌های سیاسی حوزه نجف بوده است، در گفت‌وگو با مجله تقریرات، به جریان شناسی حوزه نجف پرداخته و در بخشی از آن به بررسی اختلاف بین شهید حکیم و جریان صدر دوم پرداخته و گفته: «حدود سال‌های ۷۴ یا ۷۵ بود که در ستون «جهت اطلاع» روزنامه جمهوری مطلبی نوشته شده بود با این مضمون که فردی به نام سیدمحمد صدر در قم دفتری دائر کرده و مورد تأیید صدام هم هست و هشدار داده بود که این جریان مشکوکی است.»

* دو: سیدمحمد صدر متولد سال ۱۳۲۲ و متوفی در سال ۱۳۷۷ از مراجع تقلید شیعه، پسرعموی سید محمدباقر صدر، پدر مقتدی صدر و رئیس حوزه علمیه نجف بود.

* سه: به گفته این پژوهشگر اما در آن زمان «این تصور وجود داشت که صدام در مقابل آقای سیستانی که ایرانی است، از آقای صدر که عراقی است حمایت می‌کند. ایشان(یعنی سیدمحمد صدر) در سال ۱۹۹۶م(۱۳۷۵ش) سیدجعفر صدر را ـ که تنها پسر صدر اول(یعنی شهید محمدباقر صدر) است ـ به قم می‌فرستد. او شش‌ماه مطالعه می‌کند؛ ملاقات‌هایی هم با رهبر انقلاب و مرحوم‌ هاشمی شاهرودی و آقای سیدکاظم حائری انجام می‌دهد. آن‌ها هم به‌خاطر انتسابش به صدر او را تکریم می‌کنند. هدفش این بود که ببیند فضای عمومی حوزه قم برای تأسیس دفتری برای صدر دوم(یعنی همین آقای سیدمحمد صدر) چگونه است. سپس در منطقه یخچال قاضی قم دفتری تأسیس می‌کند و خودش هم در آنجا ظهرها نماز جماعت می‌خواند.»

* چهار: ماجرا البته ادامه دارد. به گفته فراتی، «خاندان حکیم ـ به رهبری شهید سیدمحمدباقر حکیم ـ به‌دلیل اختلافاتی که با جریان صدر دوم داشتند، از وزارت اطلاعات می‌خواهند که دفتر صدر دوم در قم یک هفته پس از تأسیس تعطیل شود.»

* پنج: با این‌حال، سید ضرغام حسینی، نماینده سیدعمار حکیم و رئیس‌دفتر جریان حکمت ملی عراق در ایران، این موضوع را که «شهید حکیم از وزارت اطلاعات ایران می‌خواهد که دفتر صدر دوم(پدر سید مقتدی صدر) در قم یک‌هفته پس از تأسیس تعطیل شود» تکذیب و آن را خلاف واقع دانست و بر روابط حسنه این دو خاندان تأکید کرد.

در جوابیه سید ضرغام حسینی آمده است: «دفتر سیدعمار حکیم در تهران، ضمن تأکید بر این موضوع که چنین مطلبی خلاف واقع است، خواستار ارائه مستندات از سوی جناب آقای فراتی برای اثبات این ادعاست. با توجه به روابط خانوادگی و نزدیک دو خاندان صدر و حکیم و سابقه تاریخی و همکاری این دو جریان سیاسی در راستای مبارزه با رژیم بعث، انتشار مطالب کذبی از این دست در رسانه‌های ایرانی را به صلاح ایران و عراق به‌عنوان دوکشور دوست و همسایه نمی‌دانیم.»

کدخبر: ۳۳۸۸۹۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر