کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۰۳۱۰
تاریخ خبر:

ماجرای آتش‌سوزی کانکس معلمان و دانش‌آموزان دزفولی ‌

روزنامه هفت صبح، سارار غضنفری | ‌در عکس‌ها کانکسی به چشم می‌خورد دود‌ زده، سوخته، آهنی تکه پاره؛ کانکسی که قرار بود سه فرهنگی، دو معلم عشایری و یک معلم روستایی شب را آنجا به سر برند و به یک باره با یک ضربه صاعقه،‌کانکس که مجهز به سیستم ضد صاعقه نبوده آتش می‌گیرد. اگرچه این معلمان در کانکسی به سر می‌بردند که دانش‌آموزان روزها در آن درس می‌خواندند!

حالا سه معلم دچار سانحه سوختگی شده‌اند به علاوه سه نوجوانی که برای کمک به آنها خودشان را به کانکس آتش گرفته می‌رسانند. این شرح جزیی یک ماجرای تلخ در هفته گذشته است. اما داستان هنوز پایان نیافته چرا که این افراد با درصدهای مختلف سوختگی در بیمارستان به سر می‌برند. دوشنبه ۲۹ دی‌ ماه حدود ساعت ۲۲ برخورد صاعقه با مدرسه‌‌ای کانکسی در منطقه چشمه‌شیرین و کنگرستان بخش سردشت، شهرستان دزفول در استان خوزستان، باعث سوختگی و آسیب‌دیدگی سه معلم و سه دانش‌آموز این مدرسه شد.

سه معلم مجروح در این حادثه (حسین رضایی‌میرقائد، علی مرادی و مجید ایسپره) حق‌التدریسی بوده‌اند، اگرچه بابک نوری زاده، مدیرکل روابط‌عمومی آموزش و پرورش استان خوزستان درباره آنها و این حادثه به ایلنا می‌گوید:«‌متاسفانه بر اثر صاعقه و رعد و برق شامگاه دوشنبه گذشته کانکس مدرسه حافظ کنگرستان بخش سردشت دزفول که محل اسکان معلمان بود، دچار آتش سوزی شد. یکی از معلمان رسمی و ۲ معلم دیگر حادثه سرباز معلم بودند که به صورت حق التدریس به تازگی به صورت پیمانی مشغول به کار شده بودند.

یکی از معلمان حادثه دیده به نام حسین رضایی میرقائد به دلیل سوختگی شدید ۸۰ درصدی خانواده‌اش با رضایت خودشان وی را به بیمارستان سوانح و سوختگی اصفهان منتقل کردند که از سوی اداره کل آموزش و پرورش اهواز با بیمارستان اهواز برای انتقال وی هماهنگی های لازم انجام شد.» اما واقعیت این است حسین رضایی میرقائد با ۹۵ درصد سوختگی به بیمارستان سوانح سوختگی امام موسی کاظم(ع) اصفهان منتقل شد و در بخش مراقبت‌های ویژه با حال وخیم بستری است.

*** وضعیت مجروحان حادثه
رئیس بیمارستان سوانح و سوختگی آیت‌الله طالقانی اهواز با بیان اینکه در حادثه مدرسه کانکسی سردشت دزفول شش نفر دچار سوختگی شدند، گفت: «از این تعداد سه نفر معلم و سه نفر دانش‌آموز هستند که یکی از دانش‌آموزان دچار سوختگی ۸۵ درصدی و دیگری ۵۷ درصدی است و یک معلم نیز دچار سوختگی ۳۷ درصدی است.»

دکتر پیمان نجاتی در خصوص وضعیت عمومی مصدومان حادثه مدرسه کانکسی سردشت دزفول، با اشاره به اینکه در این حادثه‌ شش نفر دچار سوختگی شدند که از این تعداد سه نفر معلم و سه نفر دانش‌آموز هستند، اظهار کرد: «در روزهای اول یکی از معلمان با رضایت شخصی به یکی از بیمارستان‌های اصفهان اعزام شد و در حال حاضر پنج نفر در بیمارستان طالقانی اهواز بستری هستند…

از این تعداد دو دانش‌آموز و یک معلم در بخش مراقبت‌های ویژه و یک معلم و یک دانش‌آموز دیگر نیز در بخش سوختگی مردان هستند و حال عمومی خوبی دارند.» رئیس بیمارستان سوانح و سوختگی آیت‌الله طالقانی اهواز در خصوص وضعیت مصدومان بستری در بخش ویژه، گفت: «یکی از دانش‌آموزان دچار سوختگی ۸۵ درصد و دیگری ۵۷ درصد است و یک معلم نیز دچار سوختگی ۳۷ درصدی است.‌اما با توجه به اینکه با گذشتن زمان وضعیت بیمار مشخص می‌شود، بنابراین مشخص نیست وضعیت بیمار در آینده چگونه خواهد بود.»

او درباره علت دقیق حادثه گفت: «در خصوص حادثه اطلاعی نداریم و تنها پذیرش بیماران مرتبط با ما است.» سوختگی معلوم نمی‌کند، اگر یک‌باره زخم عفونت کند خطرناک است و خانواده این افراد از همین ماجرا ترسیده‌اند. محمد پسر یکی از معلمان از شب حادثه به جام‌جم می‌گوید:« با اصابت صاعقه، برق کانکس هم جرقه زد و پس از آن ناگهان انفجار وحشتناکی رخ داد. شدت انفجار به‌حدی بود که به‌گفته مصدومان حادثه، کانکس به هوا پرتاب شد و به‌شدت سوخت. قدرت صاعقه آنقدر زیاد بود که شدت آن را ما در دزفول و در حالی‌که ۲۰۰‌کیلومتر با محل وقوع حادثه فاصله داشتیم، شنیدیم و حس کردیم.»

*** بیانیه گنگ آموزش و پرورش
این اتفاق واکنش کاربران مجازی را در پی داشت چرا که این اتفاق هم‌زمان شده بود با سفر وزیر آموزش و پرورش به استان خوزستان، برخی از کاربران که عمدتاً اهل شهرستان دزفول بودند نسبت به عدم ملاقات حاجی میرزایی با معلمان حادثه آتش‌سوزی واکنش نشان دادند. از دیگر سو، بیانیه‌ای که آموزش و پرورش خوزستان برای این ماجرا منتشر کرد ۷ ساعت بعد از اتفاق بود و در آن ساعت و روز حادثه حوالی ساعت ۲۱ (سه شنبه ۳۰ دی ماه) عنوان شد.

همچنین اشاره‌ای به این موضوع نشده بود که نوجوانانی که برای کمک رفته‌اند دانش‌آموز مدرسه کانکسی بودند که از بیمه و کمک‌ها برای درمان برخوردار شوند و نوشته شده بود جوانانی برای کمک آمده‌اند. واقعیت این است منطقه چشمه‌شیرین و کنگرستان بخش سردشت، جزو صاعقه‌خیزترین مناطق به شمار می‌آید اما در همین منطقه باز ۱۲ مدرسه کانکسی وجود دارد که حالا مشخص نیست نکات ایمنی درباره آنها رعایت شده یا خیر؟!

کدخبر: ۳۷۰۳۱۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر