کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۳۵۵۷
تاریخ خبر:

لغو واگذاری کشت و صنعت دشت مغان

روزنامه هفت صبح | یک: هیأت داوری خصوصی‌سازی شرکت کشت و صنعت دشت مغان رای به ابطال این واگذاری داد. این خبر را چهارشنبه‌شب رئیس سازمان بازرسی کل کشور در گفت‌وگو با بخش خبری تلویزیون اعلام کرد. به گفته حجت‌الاسلام درویشیان، روز چهارشنبه جلسه‌ای تشکیل شده و هیأت داوری با ۵ نظر موافق، رای به ابطال این واگذاری داده است. پیش از این و در هفته اول مهرماه، رئیس قوه‌ قضائیه در جریان سفر به استان اردبیل هیأت داوری را مامور کرده بود که بدون توجه به فشارهای بیرونی نظر خود را درباره این واگذاری اعلام کند و سازمان بازرسی کل کشور هم به تمامی مراحل نظارت داشته باشد.

پرونده واگذاری شرکت کشت و صنعت دشت مغان در هفته‌های اخیر، به‌خصوص بعد از پخش مستندی به نام متری شش‌ونیم (از تیم برنامه ثریا) حسابی جنجالی شده بود. ایراداتی گرفته بودند که چرا این شرکت در سال ۹۷ با زمینی به مساحت ۲۷۰ میلیون مترمربع و با ۱۵ هزار راس دام و کارخانه‌های متعدد، در مجاورت دو سد و با زمین‌های زراعتی حاصلخیز فقط با قیمت ۱۸۴۰ میلیارد تومان واگذار شده؟ درحالی‌که برآورد اولیه ۴ هزار میلیارد تومان بوده و این شرکت فقط در ازای ۱۰۰ میلیارد تومان نقد و مابقی در اقساط ۹ ساله و با دو سال تنفس، به مالک کارخانه شیرین‌عسل رسیده؟

* دو: رئیس سازمان بازرسی در گفت‌وگو با بخش خبری تلویزیون ایرادات دیگری هم به مزایده این شرکت وارد دانسته. از جمله اینکه به گفته حجت‌الاسلام درویشیان:‌ « زمان واگذاری شرکت کشت و صنعت دشت مغان، فردی که شرکت به آن واگذار شده بالغ بر مبلغ نقدی قرارداد (۱۳۰ میلیارد تومان) بدهی بانکی داشته که به همین جهت اهلیت نداشته است.»

او تاکید کرده که شرکت کشت و صنعت دشت مغان مجددا باید قیمت‌گذاری شود و حتما از طریق بورس واگذاری انجام شود. این نکته‌ای است که سیدابراهیم رئیسی هم در جریان سفر به اردبیل به آن اشاره کرد و واگذاری از طریق بورس را گزینه ایده‌آل دانست. واکنش یونس ژائله، مدیرعامل کارخانه شیرین‌عسل را اما به این رای به نقل از وب‌سایت انصاف‌نیوز بخوانید:

«حکمی به من ابلاغ نشده، اما تصمیم نظام هرچیزی که باشد اطاعت می‌کنم. هیأت داوری قطعا وجاهت قانونی برای خلع ید دارد. هیأت داوری یک مرجع قانونی برای تصمیم‌گیری است، اما به ما چیزی بنابر خلع ید ابلاغ نشده است. اگر شبکه خبر می‌داند برای ما هم بفرستند که ببینیم. یک روز این را به ما فروختند ما قبول کردیم و حالا اگر بگویند پس بدهید ما پس می‌دهیم.»

* سه: در هفته‌های اخیر بیشتر روایت‌های مخالفان این واگذاری در رسانه‌ها منعکس شده و اما این هفته ویدئوی کوتاهی هم در بعضی کانال‌های خبری منتشر شد که ماجرا را از زاویه دید طرف دیگر این قرارداد نگاه کرده بود. درواقع در این ویدئو از مجموعه شیرین‌عسل و یونس ژائله دفاع شده بود که این واگذاری صرفا در مورد سهام شرکت دشت مغان و امتیاز بهره‌برداری بوده و نه حق مالکیت زمین‌ها.

خود ژائله هم اخیرا در مصاحبه‌ای با روزنامه خراسان در مورد وسعت زمین‌ها توضیح داده بود که «این شرکت ۲۷ هزار هکتار زمین دارد که از این میان، ۸‌هزار هکتار تپه، جاده، کانال و تاسیسات است و ۵ هزار و ۴۰۰ هکتار باید در اختیار عشایر قرار بگیرد. این در حالی است که در همین منطقه ۲۲ روستا قرار دارد که جزئی از همین ۲۷ هزار هکتار است». در ویدئویی که اشاره کردیم هم توضیح داده شده که این شرکت تا قبل از ورود مجموعه شیرین‌عسل زیان‌ده بوده.

اما در سال گذشته به سوددهی ۶۰ میلیاردتومانی رسیده. یونس ژائله در پاسخ به انتقاد از اقساط بلندمدت این واگذاری هم در مصاحبه اخیرش گفته بود ما این شرکت را به مبلغ ۱۸۶۰ میلیارد تومان خریدیم، اما ارزش چک‌هایی که به سازمان خصوصی‌سازی دادیم ۳۴۴۰ میلیارد تومان است. به‌هرحال حق با هرکدام از طرفین این دعوا بود به نظر می‌رسد حالا باید پرونده خصوصی‌سازی شرکت کشت و صنعت دشت مغان را هم تجربه ناموفقی بدانیم درست مثل اتفاقاتی که برای شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه، هپکو، آذرآب و ماشین‌سازی رخ داد.

کدخبر: ۳۵۳۵۵۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر