کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۹۶۷۳
تاریخ خبر:

شرکت‌های بیمه چگونه از کرونا سود بردند

روزنامه هفت صبح | کاهش تلفات و خسارات ناشی از تصادفات رانندگی باعث شده بیمه‌ها مثل سوپرمارکت‌ها و داروخانه‌ها از ویروس کرونا نفع مالی ببرند. کرونا هر بلا و مصیبتی که داشته حداقل در نوروز امسال بانی خیر شده تا شاهد کاهش آمار تلفات جاده‌ای ناشی از تصادفات رانندگی باشیم.

آمارهای رسمی ‌می‌گویند، در طول اجرای طرح نوروزی ۹۸ که از نیمه‌های آن با سیل و آبگرفتگی هم همراه شده بود، ۸۶۲نفر جان خود را از دست دادند، این آمار در طرح نوروزی سال قبل یعنی نوروز ۹۷، هزار و ۳۴نفر، در طرح نوروزی سال ۹۶، ۸۷۴نفر و در طرح نوروزی سال ۹۵هم ۹۶۴نفر بود. در طرح نوروزی سال‌های ۹۴، ۹۳، ۹۲، ۹۱، ۹۰، ۸۹ و ۸۸ هم شمار جانباختگان حوادث رانندگی به ترتیب ۹۶۸نفر، هزار و ۸۴نفر، هزار و ۲۲۷نفر، هزار و ۱۴۱نفر، هزار و ۳۲۲نفر، هزار و ۳۹۱نفر و هزار و ۳۶۸نفر بوده است.

این یعنی سال ۹۸ در ۱۰سال گذشته کمترین تعداد جانباختگان حوادث رانندگی را با ۸۶۲مورد مرگ داشته است که بخش مهمی‌ از آن را باید مدیون نقش سیل در کاهش سفرها دانست. آمارهای مربوط به نوروز ۹۹‌ چشمگیرتر است. در‌حالی‌که حدود یک‌ماه پیش از رسیدن نوروز همه‌چیز در کشور برای آغاز سفرهای مردم فراهم بود و حتی افزایش قیمت بنزین نتوانسته بود تعداد این سفرها را حداقل در پیش‌بینی‌ها کاهش دهد.

در این میان اما مهمان ناخوانده‌ای به نام کرونا همه معادلات را تغییر داد تا در نوروز ۹۹ کرونا، ترمز حوادث و تصادفات رانندگی را بکشید. اگرچه همچنان باید حدود یک‌ماه تا اعلام قطعی آمار جانباختگان حوادث رانندگی در طرح نوروزی ۹۹ از سوی پزشکی قانونی صبر کرد، اما سرهنگ نادر رحمانی، رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا می‌گوید، از ۲۵اسفند ۹۸تا ۱۵فروردین‌ماه ۹۹، مجموع تصادفات رانندگی در کشور ۶۹درصد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است.

به گفته رحمانی، آمار جانباختگان در صحنه تصادفات هم در مقایسه با مدت مشابه در طرح نوروزی ۹۸، کاهشی ۵۶درصدی را نشان می‌دهد. مدیران راهداری‌ها و فرماندهان پلیس راه در شهرها و استان‌های مختلف کشور هم از کاهش تعداد تصادفات رانندگی خبر داده‌اند. به‌عنوان مثال مدیر راهداری استان سیستان و بلوچستان از کاهش ۵۰درصدی تصادفات رانندگی خبر می‌دهد.

این عدد در استان البرز به‌گفته رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ۸۳درصد کاهش پیدا کرده است و رئیس اورژانس قم گفته، تعداد تصادفات رانندگی در استان‌شان ۶۵درصد کم شده است. خراسان رضوی شاهد کاهش ۵۴درصدی تصادفات رانندگی بوده و در گیلان آمار ۸۵درصد کاهش پیدا کرده است. ترس از کرونا و خانه‌نشینی علاوه بر تعداد تصادفات و تلفات جاده‌ای، باعث کاهش آمارهای مربوط به حوادث و مرگ و میر رانندگی در داخل شهرها شده است.

سردار سیدکمال ‌هادیانفر می‌گوید، امسال در مجموع، تصادفات فوتی و جان‌باختگان ناشی از آن ۴۱درصد نسبت به مدت مشابه در سال قبل کاهش داشته است. همچنین در تصادفات جرحی تعداد مجروحان ۴۶درصد کم شده و در بخش تصادفات منجر به خسارت نیز شاهد کاهش ۶۴٫۷درصدی هستیم. همه این اتفاق‌ها به میمنت کاهش ۶۴درصدی تردد در کل کشور رخ داده و اگرچه باعث خوشحالی همه ما می‌شود اما بیش از همه موجبات شادی و رضایت شرکت‌های بیمه را فراهم کرده است.

چون بخش قابل توجهی از خسارت‌هایی را که باید به آسیب‌دیدگان از حوادث رانندگی و برای جبران هزینه خسارت‌های جانی و مالی پرداخت می‌کردند، در حساب‌هایشان باقی می‌ماند. سال پیش هم شاهد کاهش خسارت‌ حوادث رانندگی بودیم اما چون سیل سال ۹۸ به زمین‌های کشاورزی و منازل مسکونی آسیب زده بود و تعدادی هم تلفات انسانی داشت، ته داستان پول چندانی برای شرکت‌های بیمه نماند اما امسال که خیلی‌ها از ترس جان‌ خانه‌نشین شدند و تلفات در جاده‌ها و شهرها کاهش پیدا کرده، شرکت‌های بیمه مثل سوپرمارکت‌ها و داروخانه‌ها جزو کسب‌و‌کارهایی هستند که از کرونا سود برده‌اند.

شخص ثالث خیلی بین شرکت‌های بیمه محبوب نیست و معمولا هر سال سر آن کلی متحمل ضرر و زیان می‌شوند. به‌عنوان مثال بیمه مرکزی گفته، درآمد وصول‌شده شرکت‌های بیمه از فروش بیمه شخص ثالث در سال گذشته ۱۱.۱هزار میلیارد تومان بوده در‌حالی‌که شرکت‌ها مجبور شده‌اند ۱۲.۷هزار میلیارد تومان خسارت به بیمه‌گذاران خود پرداخت کنند.

با این‌حال امسال که دیه حدود ۲۲درصد رشد کرده و حق بیمه‌ها نیز حدود ۲۵درصد نسبت به سال قبل گران شده‌ است، شرکت‌های بیمه با مرور آمارهای مربوط به کاهش خسارات مالی و جانی قطعا خوشحال می‌شوند چراکه تا پیش از این فقط ۱۵درصد از مبالغ پرداختی به بیمه‌گذاران را بابت خسارت‌های مالی پرداخت می‌کردند و بقیه‌اش صرف جبران خسارت‌های جانی به‌ افراد می‌شد.

کدخبر: ۳۱۹۶۷۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • amirsadat161

    بیمه اب زیرش نمیره ن