کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۵۴۰۸
تاریخ خبر:

لذت سواری با ‌کپی‌های برابر با‌اصل ارزان‌قیمت

روزنامه هفت صبح | از قدیم‌الایام گفته‌اند اعتمادی به جنس فیک نیست و بهتر است پول‌مان را بر سر خرید محصولات شبیه ‌ کالاهای اصیل هدر ندهیم‌ اما چه باید کرد زمانی که طراحی خودروهایی همچون آلفارومئو یا مرسدس بنز به قدری دلبرانه است که راهی جز دستیابی به یک دستگاه از آنها را پیش‌روی عاشق سینه‌چاک‌شان باقی نمی‌گذارد؟

برای این گروه از مشتریان که از قضا تعدادشان کم نیست، گزینه خودروهای مشابه انتخابی معمول است. فیک خواندن این خودروها الزاماً به معنی کیفیت پایین‌شان نیست. صنعت خودرو، حتی خودروهای چینی، در طول این سال‌ها به خوبی رشد کرده و با همکاری برندهای معتبر محصولاتی را به بازار فرستاده که به سختی می‌توان تفاوت بین اصل جنس و مشابه را دریافت.

*** قیمت: ۲۸۵ میلیون تومان / لیفان X50 - مدل ۱۳۹۷
یکی از جدیدترین محصولات لیفان در بازار ایران که در کلاسی ‌بین هاچ‌بک و کراس‌اوور قرار می‌گیرد. X50 از نمای عقب شباهت بسیاری به آلفارومئو جولیتا دارد. در نمای جلو چراغ‌های بادامی در تلفیق با نوار LED نمایی مدرن به X50 بخشیده‌اند . جلوپنجره کوچک آن و رشته چراغ‌های روشنایی در روز روی سپر یادآور هاچ‌بک‌های شهری ایتالیایی است. خودروی X50 بر اساس اصل طراحی پیشرفته MM طراحی شده است. این اصل بر اساس حداقل اشغال فضای خارجی و حداکثر استفاده از فضای داخلی است. با توجه به این اصل فضای داخلی این خودرو بسیار جادار بوده به صورتی که فضای نشستن برای پنج بزرگسال بسیار مناسب است. با این حال از نظر فنی X50 خودرویی با استهلاک بالاست؛ پیشرانه ضعیفی در حد خودروهای زیر ۱۵۰ میلیونی بازار دارد و بر‌خلاف ظاهر زیبایش سواری خشکی دارد.

*** قیمت: ۷۶۰ میلیون / آلفارومئو جولیتا - مدل ۲۰۱۳
جولیتا خودرویی است که ۱۰ سال پیش طراحی شده‌‌؛ با این حال هنوز هم روح ایتالیایی اصیلش باعث جلب‌شدن توجهات به سوی آن می‌شود. جولیتا همچنین یکی از پیشرفته‌ترین پیشرانه‌های بازار خودروی ایران را زیر کاپوت خود دارد. این پیشرانه مولتی ایر دارای توربوشارژر است که باعث شده قدرت آن نسبت به حجم موتور بسیار بالاتر باشد. همچنین این خودرو مجهز به سیستم روشن و خاموش شدن اتومات است و پس از اینکه خودرو ایست کامل کند، موتور به صورت خودکار خاموش می‌شود و دقیقا زمانی که با پا ‌روی پدال گاز فشار وارد کنید، جولیتای شما استارت می‌خورد. با وجود مزایایی همچون پنج ستاره ایمنی، شاسی باکیفیت، کابین زیبا و سواری خوب، جولیتا به شدت از معضل کمبود قطعات رنج می‌برد و همچنین به بنزین ایران حساس است. صندلی‌های ردیف عقب نیز به خوبی سرنشینان را دربرنمی‌گیرند و راحت نیستند.

*** قیمت: ۵۹۰ میلیون / جک S5 - مدل ۱۳۹۹
جک S5 از زمان عرضه در سال ۱۳۹۳ فروش بالایی را در ایران تجربه کرد و همین امر سبب شد تا در سال ۱۳۹۵ نیز نسخه اتوماتیک آن به بازار عرضه شود. این خودرو در طراحی شباهت بسیاری به هیوندای توسان نسل دوم دارد. در نمای جلو جلوپنجره و محل خروجی هوا شبیه ‌ توسان است. طرح پنجره‌های کناری و در‌‌ها یکسان بوده و تشابه بسیار زیاد طرح رینگ‌های ۱۸ اینچی آلومینیومی دو خودرو نیز غیرقابل‌انکار است. حتی مشخصات لاستیک‌های هر دو نیز یکسان بوده و هر دو از تایرهای ۲۲۵/۵۵R18 بهره می‌برند. S5 ایمنی بالایی دارد و بر‌خلاف دیگر کراس‌اوورهای چینی از پیشرانه به نسبت قدرتمندی بهره می‌برد. هرچند کیفیت مونتاژ آن پایین است و بسیار گزارش شده که به دلیل فشار به توربوشارژر خودرو این بخش کاملاً سوخته است! مصرف بنزین آن نیز بر‌خلاف آنچه در کاتالوگ خودرو نوشته شده بالاتر از ۱۰ لیتر است.

*** قیمت: ۶۴۰ میلیون / هیوندای توسان - مدل ۲۰۱۲
نسل دوم توسان که از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵ وارد بازار ایران شد انقلابی در طراحی این کراس‌اوور کره‌ای بود. توسان نسل دوم یا همان IX35 با چراغ‌های کشیده و خطوط تیز بدنه خودرویی کاملاً متفاوت نسبت به توسان نسل اول با آن طراحی مسالمت‌آمیزش است. اکثر توسان‌های موجود در بازار ایران از قابلیت دو دیفرانسیل هوشمند برخوردارند که تجربه سواری کاملاً متفاوتی را در این بازه قیمتی عرضه می‌کند. کابین آن نیز جادار است و به درد مسافرت‌های طولانی به اقصی نقاط کشور می‌خورد. البته توسان‌ از برخی آپشن‌های روز همچون رادار بی‌بهره است و از این نظر ممکن است در برابر کراس‌اوورهای چینی شناخته‌شده کم بیاورد. مهم‌ترین مشکل توسان نسل دوم فنربندی خشک آن است که این مشکل در توسان نسل سوم کاملاً حل شده ‌. توسان در شتاب‌گیری نیز به خوبی ظاهر نمی‌شود.

*** ۴۱۵ میلیون / بسترن B50F - مدل ۱۳۹۶
این خودرو که به مزدا ۶ چینی شهرت یافته، بر‌اساس پلتفرم نسل قبلی مزدا ۶ توسعه یافته و توسط استودیو طراحی ایتال دیزاین شکل گرفته است؛ از این‌رو با یک محصول مهندسی‌شده روبه‌رو هستیم که تمامی اجزای آن از هماهنگی قابل قبولی برخوردار هستند. بسترن با کاپوت کشیده و چراغ‌های بزرگ که با قوسی زیبا به سپر می‌رسند، سدانی است که نسبت به دیگر چینی‌ها دیرتر از آن خسته خواهید شد و حتی شاید با آن در برابر جک J4 پز بدهید! اگر حاضر شوید کابین نه‌چندان زیبا و کیفیت مونتاژ پایین B50F را پذیرا باشید، از سواری این خودرو لذت خواهید برد زیرا سیستم تعلیق این خودرو در جلو از نوع جناغی دوبل و در عقب از نوع چند اتصاله یا مولتی لینک است که در کمتر خودرو چینی یا کره‌ای شاهد آن هستیم.

*** ۴۶۰ میلیون / مزدا ۳ جدید - مدل ۱۳۹۰
مزدا ۳ جدید جزو معدود خودروهای مونتاژی است که بیشتر ایرانیان در استهلاک کم و دوام بالای آن اتفاق نظر دارند! همچنین این خودرو توانسته پنج ستاره ایمنی به‌دست بیاورد که مرهون تجهیزات ایمنی پروپیمان آن همچون سیستم کنترل کشش TCS، سیستم کنترل پایداری ESC، توزیع نیروی ترمز الکترونیکی EBD، ترمز ضدقفل ABS، پشت سری فعال، کمربند ایمنی پیش کشنده و شش کیسه هوا از جمله کیسه هوای راننده، سرنشین جلو، پرده‌ای و جانبی جلو است. جعبه دنده اتوماتیک پنج سرعته آن نیز یکی از بهترین‌ها در این بازه قیمتی است. با این حال مزدا ۳ جدید سواری بسیار خشکی نسبت به رقبای خود همچون سراتو و کورولا دارد، پلتفرمش قدیمی است، از آپشن‌های رفاهی متعدد خودروهای کره‌ای و حتی چینی روز بی‌بهره است و با فضای کم ردیف عقب و صندوق سدانی محبوب برای خانواده‌ها به حساب نمی‌آید.

*** قیمت: ۴۷۰ میلیون / ام‌وی‌ام X33 اس - مدل ۱۳۹۸
با کم‌فروغ‌ شدن حضور سوزوکی گرندویتارا در بازار، این ام‌وی‌ام X33 اس بود که توانست خلأ حضورش را پر کند. این خودرو از نظر طراحی و تریم کابین شایسته‌‌ پسوند اس است که خلاصه ‌شده‌ کلمه اسپورت است. آپشن‌های آن نیز با توجه به بازه قیمتی X33 اس قابل قبول به نظر می‌رسد: سنسور پارک، تنظیم صندلی راننده در شش جهت، تنظیم برقی آینه کناری، کروز کنترل، سانروف، تهویه مطبوع خودکار و… ‌ اما از نظر رفاهی این خودرو در سطح مناسبی قرار ندارد و فقدان وجود سیستم کنترل پایداری سبب شده است تا نتوانید به راحتی از تمام توان موتور استفاده کنید. یکی دیگر از نقاط ضعف مشهود در X33 اس عملکرد ضعیف جعبه دنده CVT آن است که با پیشرانه هماهنگی خوبی ندارد و دیر تعویض می‌شود. مصرف سوخت آن نیز در تست‌های رانندگی بالاتر از عدد اعلامی از سوی سازنده اعلام شده است.

*** ۴۹۰ میلیون / سوزوکی گرندویتارا - مدل ۱۳۹۱
گرندویتارا دیگر حکم ریش‌سفید بازار اس‌یووی‌های ایران را دارد! خوشبختانه مشکل ضعف پیشرانه آن با تعویض مدل دو لیتری قبلی با پیشرانه ۲٫۴ لیتری تاحدی جبران شده است؛ هر چند هنوز هم فقدان توربوشارژر در آن توی ذوق می‌زند. طراحی ظاهری سوزوکی گرندویتارا زیباست‌ اما با توجه به ورود کراس‌اوورهای جدید، با وجود ارائه نسخه فیس‌لیفت‌، قدیمی به نظر می‌رسد. در کابین نیز نکته هیجان‌انگیزی به چشم نمی‌خورد و کیفیت متریال به کار رفته همچنان پایین است. بیشتر آپشن‌های مهم در گرندویتارا همچون گرم‌کن و ماساژور صندلی، چراغ مه‌شکن جلو، گرم‌کن پنجره و مانیتور ۷ اینچی سفارشی هستند و باید مدتی در بازار بگردید تا نمونه مطلوب خود را پیدا کنید. البته گرندویتارا استهلاک پایینی دارد و در سواری خوب شهری ناامیدتان نمی‌کند.

کدخبر: ۳۶۵۴۰۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر