کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۱۶۵۴۴
تاریخ خبر:

لحظه باخت عجیب دانیال شه‌بخش در مسابقات بوکس

دانیال شه‌بخش بوکسور تیم ملی ایران، در حالی با رای عجیب داوران از مسابقات قهرمانی جهان ۲۰۲۳ ازبکستان حذف شد که به اعتقاد کارشناسان بین‌المللی داوری، باید به عنوان بوکسور پیروز از رینگ خارج می‌شد. شه‌بخش در دومین مبارزه خود از این رقابت‌ها، مقابل «سیمئونوف روسنوف» بلغاری به روی رینگ رفت و در راند اول پیروز شد اما در آغاز راند دوم به دلیل خطای غیرعمد روی حریف و خونریزی رقیبش، بازنده اعلام شد. ویدیو لحظه پارگی ابروی حریف شه‌بخش و بازنده اعلام شدن ملی پوش ایران را در این ویدیو تماشا می‌کنید.

بابک بردبار، داور بین‌المللی بوکس ایران و سه‌ستاره فدراسیون جهانی که سال‌ها تجربه قضاوت در مسابقات بین‌المللی را دارد، اعلام رای علیه دانیال شه‌بخش و بازنده اعلام کردن او مقابل «سیمئونوف روسنوف» بوکسور بلغارستانی را اشتباه داوری و یکی از عجیب‌ترین تصمیمات گرفته شده در طول تاریخ این رشته اعلام کرد.

بردبار در رابطه با داوری مبارزه دانیال شه‌بخش گفت: ما در راستای کات یا بریدگی‌های رشته بوکس، سه مقوله داریم. در نوع اول بریدگی با ضربه درست حادث می‌شود که داور مسابقه مصدوم را پیش دکتر می‌برد. داور مشت دست راست را به کفت دست چپ می‌چسباند که یعنی ضربه حریف درست بود. در این شرایط اگر مبارزه به دلیل مصدومیت قطع شود، بوکسور مهاجم برنده است.

او ادامه داد: در نوع دوم، حریف ضربه خطا می‌زند که در این صورت باید او را بازنده اعلام کنند. نوع سوم اما برای زمانی است که ضربه تصادفی تلقی می‌شود. یعنی عمدی نبوده و ضربه هم درست زده نشده است. مثل مواقعی که دو بوکسور سر به سر شده‌اند. در این شرایط داور دو مشت را به هم می‌چسباند تا مصدوم پیش دکتر برود.

بردبار ادامه داد: در مواقعی که نوع سوم رخ دهد،‌ داور مبارزه را قطع می‌کند و تا آن لحظه از بازی امتیاز شماری صورت می‌گیرد تا برنده مسابقه معرفی شود. در مسابقه دیروز شه‌بخش بنده با وجود سال‌ها تجربه داوری در میادین بین‌المللی و جهانی، ضربه تصادفی را ندیدم. داور مسابقه به دلیل اینکه اعتماد به نفس نداشت نتوانست با نتیجه مشت درست به نفع دانیال، نتیجه درست را رقم بزند.

کارشناس داوری بوکس ایران و داور سه ستاره آیبا گفت: داور وسط اعلام رای را به دوش داوران کنار انداخت که آرا هم مساوی بود. در این شرایط کیبورد باید چشمک بزند و داوران مجددا رای بدهند که اصلا این اتفاق هم دیروز نیفتاد و نتیجه مساوی روی کیبورد بود. نهایتا ناظر رای داد، اما این اتفاق در حالی باید رخ بدهد و ارزیاب اعلام رای کند که اعتراضی از طرف یک تیم صورت گرفته باشد.

بردبار تاکید کرد: وقتی اعتراض صورت گیرد در آن زمان ناظر و ارزیاب فیلم مسابقه را مجددا می‌بینند تا اعلام رای نهایی کنند که دیروز حتی اعتراضی هم نبود و من واقعا نمی‌دانم چگونه رای به باخت شه‌بخش داده شد. در واقع از نظر امتیاز شه‌بخش برنده بود. هیچکدام از اتفاقاتی که توضیح دادم دیروز رخ نداد. این‌ها ابهامات بزرگی است که برای من پس از این همه سال تجربه در بوکس پیش آمده است!

او در پایان گفت: برای بنده که واقعا به روز هستم و قوانین را حدودا یک ماه پیش ترجمه کرده‌ام،‌ عجیب‌ترین نوع اشتباه داوری بود و بسیار متاسف هستم که حق بوکسور خوب کشور ما به عمد یا ناخواسته به دلیل اشتباه داور وسط خورده شد.

کدخبر: ۵۱۶۵۴۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر