کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۹۶۱۹
تاریخ خبر:

لاپید در امارات چه می‌کند؟

روزنامه هفت صبح | یک: وزیرخارجه دولت بنت تقریبا بلافاصله بعد از کناره‌گیری نتانیاهو به امارات سفر کرد تا شبهه‌هایی که در مورد ادامه طرح آشتی با اعراب وجود داشت برطرف شود.او اولین وزیرخارجه رژیم صهیونیستی است که رنگ امارات را به خود می‌بیند و حتی به دعوت همتای عربش وارد این کشور شده است.از سپتامبر سال گذشته میلادی که این دو اقدام به عادی‌سازی مناسبات میان خود کردند،تاکنون فقط دیدارهایی در سطوح پایین‌تر از وزیران صورت گرفته بود. این جدی‌ترین قدمی است که امارات و اسرائیل در مسیر بهبود روابط خود برداشته‌اند.

دو: افتتاح سفارت در ژانویه سال جاری اعلام شده بود.اما انجام آن به طول انجامید.امارات از اسفند گذشته سفیری در اسرائیل داشته است، اما نه در بیت‌المقدس که اسرائیل آن را پایتخت خود می‌داند چراکه اغلب کشورهای جهان حاکمیت رژیم صهیونیستی بر شهر بیت‌المقدس را نپذیرفته‌اند. از نظر سیاسی هم اگر امارات سفارتش با اسرائیل را در شهر مقدس مسلمانان باز می‌کرد، با واکنش تند مردم روبه‌رو می‌شد.

سه: در چند ماه گذشته پرواز مستقیم میان امارات متحده عربی و اسرائیل برقرار شده است و هر دو برای گسترش همکاری‌ها همچنین توافقنامه‌های مختلفی، از جمله توافقنامه سفر بدون ویزا را با یکدیگر امضا کرده‌اند. با این همه عادی‌سازی روابط هنوز در مراحل اولیه است. حتی برخی می‌گویند سخت است اگر امارات بخواهد فرای این تشریفات رسما روابط خودش را با رژیم صهیونیستی آغاز کند چراکه این مسیر را پیش از این مصر هم آزموده بود و روابط بین قاهره و تل‌آویو هیچوقت به صورت عادی درنیامد.

چهار: شبکه تلویزیونی اسرائیلی i24News روز دوشنبه هفت تیر (۲۸ ژوئن) خبر داده بود که دفتر خود را در دوبی راه‌اندازی می‌کند. این فرستنده همچنین از توافق با امارات متحده عربی در زمینه‌های مختلف همکاری از جمله تبادل برنامه با رسانه انگلیسی‌زبان Gulf News و تبلیغات توسط وزارت گردشگری امارات متحده عربی خبر داد.

پنج: «امارات لیکس» روز سه‌شنبه به نقل از یک منبع موثق نوشت:«محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی با «یائیر لاپید» وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی که برای یک سفر رسمی وارد امارات شده است جلسه محرمانه‌ای برگزار خواهد کرد. این منبع اظهار داشت که برخلاف برنامه اعلام شده، «لاپید» امروز جلسه‌ای را به دور از چشم رسانه‌ها با «محمد بن زاید» برگزار می‌کند تا درباره چندین پرونده دو جانبه با وی گفت‌وگو کند.

او چگونگی پیشبرد توافقنامه ائتلاف اعلام شده بین امارات و رژیم اسرائیل در همه زمینه‌ها و توسعه تفاهمات عادی‌سازی روابط را در راس این پروندها ذکر کرد و افزود:«لاپید» همچنین در مورد تقویت موضع مشترک در خصوص پرونده هسته‌ای ایران و ایجاد یک ائتلاف برای شکست دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در این پرونده با «محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی گفت‌وگو خواهد کرد.

شش: حساب کاربری «اسرائیل بالعربیه» در توئیتر با انتشار تصویری از وزیر امور خارجه این رژیم ادعا کرد:یائیر لاپید در اولین سفر خود به امارات. این یک دیدار صلح است. این حساب اسرائیلی در توئیتر همچنین تصویر دیگری منتشر کرد و سفر لاپید به امارات را یک لحظه تاریخی دانست و افزود: هواپیمای اسرائیلی «الآل» حامل وزیر امور خارجه اسرائیل در مسیر سرزمین‌های اشغالی به امارات از حریم هوایی عربستان عبور کرد.

ابوظبی و تل‌آویو از زمان برقراری عادی‌سازی روابط در سپتامبر ۲۰۲۰ که با حمایت دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا انجام شد، پروازهای مستقیمی ایجاد و سفرای خود را تبادل کردند. قرار بود «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی مارس گذشته به ابوظبی سفر کند اما به دلیل اختلاف با اردن و به دلیل آنکه هواپیمای حامل «بنیامین نتانیاهو» باید از حریم هوایی اردن پرواز می‌کرد، این سفر لغو شد.

کدخبر: ۳۹۹۶۱۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر