کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۲۶۴۶
تاریخ خبر:

قیمت دلار دوباره به زیر ۲۰هزار تومان می‌‌رسد؟

با افزایش قیمت دلار به حدود ۳۰هزار تومان، این سوال در میان مردم، کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی بارها مطرح می‌شود که آیا دوباره رنگ دلار زیر ۲۰هزار تومان را خواهند دید.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، از ابتدای امسال تاکنون بررسی‌ها نشان می‌دهد که نرخ دلار با افزایشی در حدود ۱۵هزار تومان مواجه شده است و این یعنی رشد حدود ۱۰۰درصدی. در این میان، نوسان نرخ دلار تنها در ۱۰ روز ابتدای پاییز بالا بود؛ به طوری که یک‌هزار و ۲۰۰ تومان افزایش قیمت را ثبت کرد و رشدی در حدود ۴.۴ درصد را داست.

معامله‌گران دلار در هفته گذشته، هفته‌ای بسیار پراضطراب و هیجانی را پشت سر گذاشتند، زیرا از یک‌سو هراس داشتند که قیمت دلار نزدیک به خط ۳۰ هزار تومانی با عرضه شدید بازارساز مواجه شود و به همین خاطر هم، سعی می‌کردند با احتیاط بیشتری در مقایسه با دو هفته قبل در موقعیت خرید قرار گیرند.

از سوی دیگر، آنها نگران این بودند که در صورت فروش ارز خود با موج جدیدی از افزایش قیمت مواجه و ناچار شوند که در قیمت‌های بالاتر ارز فروخته شده خود را جایگزین کنند. چنین فضایی باعث می‌شد که گروهی از معامله‌گران بیشتر از آن‌که اقدام به خرید و فروش ارز کنند، تماشاچی وقایع بازار باشند.

آن‌ها عموما فروشنده نبودند و عموما هم تلاش نمی‌کردند که اقدام به خرید ارز کنند. برای این دسته دو کانال ۲۹ و ۳۰ هزار تومانی اهمیت زیادی داشت. به گفته برخی فعالان، این دسته از معامله‌گران حاضر بودند در صورتی که دلار بالای ۳۰ هزار تومان تثبیت شود، در موقعیت خرید قرار گیرند و در صورتی که این ارز به زیر ۲۹ هزار تومان برود، فروش‌های خود را افزایش دهند.

همچنین معامله‌گران بازار ارز، تشدید تقاضا، تشدید انتظارات تورمی، افزایش فشار تحریمی و همچنین سرازیر شدن سرمایه‌گذاری از بازار سرمایه به سوی بازار ارز را عوامل مهم رشد قیمت‌ها می‌دانند. تسری تاثیر تورمی رشد بهای ارز در سایر بازارها قابل ردیابی است؛ چرا که قیمت ها در بازار خودرو و مسکن تیز دستخوش افزایش شده است.

تحلیلگران بازار ارز معتقدند یکی از مهم‌ترین متغیرهایی که در هفته گذشته موجب شد، دلار نوسانات زیادی را تجربه کند، رفتار هیجانی حواله درهم بود. درهم در هفته گذشته نه‌تنها بالای مرز ۸ هزار تومانی خود را تثبیت کرد، بلکه در روز آخر هفته به بالای هشت هزار و ۲۰۰ تومان رفت و در صورتی که روز شنبه بالای این سطح باقی بماند، می‌تواند زمینه ساز ورود دلار در بازار داخلی به دهه چهارم قیمتی شود.

برخی از کارشناسان هم اعتقاد دارند که می‌توان دوباره رنگ دلار زیر ۲۰هزار تومان را به چشم دید.

سیدکمال سیدعلی، معاون اسبق ارزی بانک مرکزی معتقد است: هر گونه خبری از توافق و مذاکره جدید می‌تواند باعث سقوط نرخ ارز به زیر ۲۰ هزار تومان شود. درست اتفاقی که در زمان قطعنامه ۵۹۸ رخ داد، معتقدم همان اتفاق نیز با چنین گشایش‌های سیاسی تکرار می‌شود.

وی در پاسخ به احتمال ریزش نرخ ارز به دلیل در سقف قرار داشتن قیمت آن، ‌توضیح داد: این امر به سایر پدیده‌های اقتصادی و بازارهای اقتصادی همچون بورس بستگی دارد. البته به نکات کلیدی دیگر مانند میزان عرضه و تقاضا نیز وابسته است. با این حال در صورتی که بازارساز بتواند شرایط ماه جاری بازار ارز را به طور مناسب مدیریت کند، شاهد بهبود شرایط خواهیم بود.

سیدعلی در پایان عنوان کرد: مطلب دیگری که اثر کاهشی بر نرخ ارز دارد، هماهنگی با وزارت صمت در زمینه ثبت سفارش کالاهای غیرضرور است. از طرف دیگر هماهنگی با وزارت امور اقتصادی در مورد مدیریت بازار سرمایه و کاهش نوسانات شدید بورس که ریزش آن نرخ ارز را متاثر خواهد کرد نیز باید مدنظر قرار گیرد. علاوه بر این در زمینه فروش اوراق بدهی باید برنامه‌ریزی بهتری به منظور جذب نقدینگی انجام گیرد.

کدخبر: ۳۵۲۶۴۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر