کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۸۷۱۲
تاریخ خبر:

تب خرید ماسک‌ از ترس ویروس کرونا

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | قیمت انواع ماسک های تنفسی در ماه اخیر افزایش دو تا سه برابری داشته و تقاضا برای خرید، حتی از زمان اوج آلودگی هوا بیشتر است. ماسک‌های تنفسی کلی مشتری پیدا کرده‌اند و آمار جست‌وجوی آن نشان می‌دهد، تقاضا برای خرید آن حتی نسبت به یکی‌دوماه قبل که با اوج آلودگی هوا روبه‌رو بودیم هم بیشتر شده.

اخبار مرتبط با شیوع ویروس کرونا در چین علاوه بر افزایش تقاضای ماسک، قیمت آن را هم بالا برده است. همین چندماه پیش ماسک‌هایی که با قیمت سه تا پنج‌هزار تومان در بازار فروخته می‌شد، حالا به ارقامی ‌حدود ۱۰ تا ۱۵هزار تومان رسیده‌اند، اما با توجه به اینکه افزایش قیمت اخیرا اتفاق افتاده، همچنان می‌توان به پیدا کردن ماسک ارزان‌قیمت در برخی فروشگاه‌ها و داروخانه‌ها امیدوار بود.

در بین انواع ماسک‌ها، مدل n95 بیشترین طرفدار را دارد که حالا هرکدامشان حدود ۱۰هزار تومان فروخته می‌شوند. باید توجه داشته باشید که استفاده از ماسک نمی‌تواند به‌طور کامل شما را در برابر انتقال ویروس یا آنفلوآنزا محافظت کند؛ راهکار بهتر شستن مداوم دست‌ها و استفاده از ژل‌های ضدعفونی‌کننده است.

*** طبقه‌بندی ماسک‌ها از آمریکا تا اروپا

انواع ماسک‌های تنفسی از نظر قدرت فیلتر کردن ذرات معلق در هوا، با دو استاندارد مختلف طبقه‌بندی می‌شوند. ماسک‌های سری n برای جلوگیری از ورود ذرات غیر روغنی استفاده می‌شود. برای همین استفاده از این نوع ماسک‌های تنفسی در محیط کارگاه مناسب نیست، اما برای تردد در هوای آلوده و جلوگیری از انتقال ویروس ماسک‌های سری n می‌توانند گزینه مناسبی باشند.

در آمریکای شمالی از طبقه‌بندی Noish برای ماسک‌های تنفسی استفاده می‌شود. این ماسک‌ها براساس فیلتر کردن مواد روغنی به سه سریn ، r و p تقسیم‌بندی می‌شوند. عدد جلوی هرکدام از این سری‌ها نشان‌دهنده راندمان فیلتر ماسک است. برای مثال یک ماسک سری n95 می‌تواند جلوی ورود ۹۵درصد از ذرات غیر روغنی گرد و غبار را بگیرد.

دیگر مدل‌های سری n ماسک‌های n99 و n100 هستند که به ترتیب می‌توانند ۹۹درصد و ۹۹.۹۷درصد ذرات گرد و غبار را فیلتر کنند. ماسک‌های سری r و p ذرات مقاوم در برابر روغن را فیلتر می‌کنند و بیشتر در محیط‌های کارگاهی مناسب هستند و استفاده از آنها برای جلوگیری از انتقال ویروس یا ذرات آلودگی هوا توجیهی ندارد.

ماسک‌های سری FFP براساس استاندارد کشور‌های اروپایی دسته‌بندی می‌شوند. در این مدل طبقه‌بندی، ماسک‌ها در سه دسته FFP1 ،FFP2 و FFP3 جای می‌گیرند. ماسک‌هایی که تا ۸۰درصد جلوی نفوذ ذرات گرد و غبار را می‌گیرند، در دسته FFP1 قرار دارند. ماسک‌های FFP2 تا ۹۴درصد ذرات آلودگی را فیلتر می‌کنند که تقریبا معادل ماسک n95 در استاندارد آمریکایی است. ماسک FFP3 می‌تواند تا ۹۹درصد ذرات گرد و غبار را فیلتر کند که معادل ماسک n99 در استاندارد آمریکایی به حساب می‌آید.

*** قیمت انواع ماسک های تنفسی موجود در بازار

ماسک‌های n95 در بازار این روزها با قیمت‌هایی در حدود ۱۰هزار تومان به ازای هر عدد فروخته می‌شوند. مثلا بسته‌های ۱۲تایی ماسک SPC با استاندارد n95 حدود ۱۲۰هزار تومان قیمت دارد. بعضا قیمت این ماسک‌ها به ۱۵هزار تومان می‌رسد. ماسک‌های FFP2 که تقریبا مشابه n95 هستند با قیمت پایین‌تری فروخته می‌شوند و در بازه هشت تا ۱۰هزار تومان می‌توان سراغ آنها را گرفت.

باید توجه داشته باشید که قیمت ماسک‌ها نسبت به یکی‌دوماه قبل افزایش داشته. حدود یکی‌دوماه قبل و در بحبوحه آلودگی هوا، قیمت ماسک‌های n95 در حد پنج‌هزار تومان به ازای هر عدد بود و حالا شاهد افزایش آن هستیم. با توجه به اینکه افزایش قیمت ماسک اخیرا اتفاق افتاده، همچنان می‌توان به پیدا کردن ماسک‌های ارزان‌تر در برخی فروشگاه‌ها و داروخانه‌ها امیدوار بود.

ماسک‌های n99 و FFP3 که توانایی بیشتری در فیلترکردن هوا دارند، قیمتشان به مراتب بالاتر است. طوری که ماسک‌های n99 با قیمتی در حدود ۱۵هزار تومان در بازار فروخته می‌شوند و ماسک‌های FFP3 حدود ۲۰هزار تومان قیمت دارند. باید توجه داشته باشید که قیمت این ماسک‌ها نسبت به یکی‌دو ماه قبل تغییر چندانی نداشته. این موضوع نشان می‌دهد ماسک‌های n95 به‌خاطر تقاضای بالایی که دارند، گران‌تر شده‌اند.

نکته مهم موقع خرید ماسک تنفسی این است که جنس ماسک نمی‌تواند تاثیری روی قیمت آن داشته باشد و تنها عامل برای شناسایی یک ماسک خوب، طبقه‌بندی n یا FFP است. بعضا در بازار ماسک‌های زخیم با قیمت ۱۲هزار تومان پیدا می‌شوند، اما با کمی ‌دقت متوجه خواهید شد که این ماسک‌ها دارای استاندارد FFP2 هستند و به اندازه یک ماسک پنج‌هزار تومانی برایتان کارآیی خواهند داشت.

*** کدام ماسک تنفسی طرفدار بیشتری دارد؟

ماسک‌های سری n95 تا حد زیادی می‌توانند از شما در برابر آلودگی هوا و انتقال ویروس محافظت کنند، اما در زمان‌های اوج آلودگی هوا بهتر است سراغ ماسک‌های n99 بروید. چراکه ماسک‌های n95 امکان فیلتر کردن ذرات کمتر از ۲.۵میکرون را ندارند. از طرفی ماسک‌های n100 که قوی‌ترین انواع ماسک تنفسی به حساب می‌آیند، در بازار به‌راحتی پیدا نشده و استفاده از آن‌ها هم آنچنان برای مصرف روزمره توجیه اقتصادی ندارد. پرطرفدارترین ماسک‌ها، انواع n95 هستند. آنها قیمت پایین‌تری دارند و تا آنجایی که از یک ماسک برای جلوگیری از انتقال ویروس انتظار می‌رود، وظایفشان را انجام می‌دهند.

*** پنج نکته مهم که باید موقع خرید ماسک به آن توجه کنیم

احتمالا شما هم با شنیدن اخبار مرتبط با شیوع ویروس کرونا در چین به فکر خرید ماسک افتاده‌اید. درست مثل خیلی از کاربران گوگل که در چندروز اخیر با جست‌وجوهایشان، عبارت «خرید ماسک n95» را به یکی از پرجست‌وجوترین عبارت‌های چندروز اخیر تبدیل کرده‌اند. نکته عجیب اینکه در زمان تشدید آلودگی هوا تمایل برای خرید ماسک کمتر از این‌روزها بود. اگر شما هم به دنبال خرید ماسک هستید، بهتر است قبل از خرید به پنج نکته اساسی توجه داشته باشید:

* یک: ماسک باید اندازه صورتتان باشد. ماسک‌ها در سایز‌های مختلف تولید می‌شوند. اگر ماسک بزرگ بخرید، نمی‌تواند به‌خوبی بینی و دهان شما را پوشش دهد. اگر ماسکتان کوچک باشد، به‌قدری آزاردهنده است که مجبور می‌شوید بعد از چند دقیقه آن‌ را از روی صورتتان بردارید. برای همین بهتر است موقع خرید حضوری یا اینترنتی حتما به سایز ماسک توجه داشته باشید. به‌خصوص اگر ماسک را برای فرزندانتان می‌خواهید. شل‌بودن ماسک باعث می‌شود به کلی کارایی آن از دست برود. چراکه با باز‌بودن منافذ کناری ماسک، ویروس‌ها و آلودگی هوا راهشان را پیدا خواهند کرد.

* دو: ماسک‌ سوپاپ‌دار گزینه بهتری برای کسانی است که می‌خواهند به‌ شکل طولانی‌مدت از ماسک تنفسی استفاده کنند. ماسک‌هایی که سوپاپ ندارند، تنفس را برای شخص سخت خواهند کرد. همانطور که ماسک جلوی ورود هوای آلوده و ویروس‌ها را به ریه ما را می‌گیرد، تا حد زیادی مانع خروج هوای بازدم خواهد شد. برای همین بهتر از ماسک‌های سوپاپ‌دار استفاده کنیم، تا ضمن راحت‌تر شدن بازدم، از ایجاد رطوبت داخل ماسک جلوگیری شود. توجه داشته باشید که برخلاف تصور خیلی‌ها سوپاپ برای جلوگیری از ورود هوای آلوده نیست و صرفا نقش راحت کردن بازدم را ایفا می‌کند.

* سه: ماسک‌هایی که گیره بینی ندارند، نمی‌توانند گزینه خوبی برای استفاده در هوای آلوده باشند. چراکه این ماسک‌ها به‌خوبی دهان و بینی شخص را پوشش نمی‌دهند و باعث ورود آلودگی هوا و ویروس از منافذ کنار بینی خواهند شد. برای همان بهتر است صرفا سراغ ماسک‌هایی بروید که دارای گیره بینی هستند. همچنین موقع گذاشتن ماسک، حتما باید گیره بینی را فشار دهید تا کامل روی صورتتان تنظیم شود.

* چهار: موقع خرید ماسک حتما باید به قدرت فیلتر کردن ماسک توجه کنید. ماسک‌ها براساس دو استاندارد n و FFP دسته‌بندی می‌شوند. در روز‌هایی که آلودگی هوا به اوج خود می‌رسد، بهتر است از ماسک‌های n99و FFP3 استفاده کنید. هرچند ماسک‌های n95 و FFP2 هم می‌توانند تا حد قابل قبولی از شما در برابر آلودگی هوا محافظت کنند. برای مقابله با ویروس اغلب ماسک‌های n95 را توصیه می‌کنند، اما اگر مشکلی با قیمت بالای ماسک n99 ندارید، قطعا آنها گزینه بهتری برای مقابله با ویروس هستند.

* پنج: ماسک یک کالای یکبار مصرف است. برای همین خرید یک عدد ماسک صرفا هشت‌ ساعت برایتان کارایی خواهد داشت. اگر تصمیم جدی برای خرید ماسک دارید تا از انتقال ویروس یا ورود آلودگی هوا به ریه‌هایتان جلوگیری کنید، بهتر است سراغ بسته‌های چندتایی ماسک بروید. همچنین بهتر است گول ماسک‌های بادوام را نخورید. این نوع ماسک‌ها در طول زمان به منبع آلودگی و ویروس تبدیل می‌شوند و نه‌تنها نمی‌توانند از شما در برابر بیماری محافظت کنند، بلکه خود به عاملی برای انتقال بیماری تبدیل خواهند شد.

کدخبر: ۳۰۸۷۱۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر