کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۰۴۹۱
تاریخ خبر:

قلب تجارت الماس جهان‌؛ هدف نیروهای مقاومت؟

روزنامه هفت صبح، مصطفی‌آرانی | شنبه بعدازظهر بود که ارتش اسرائیل برج الجلاء در غزه را منهدم کرد. برجی که محل دفتر خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس و شبکه تلویزیونی قطری الجزیره بود. عملیات اسرائیل، حتی از نظر حامیان غربی آن، آن قدر غیرقابل قبول بود که بایدن در تماس با نتانیاهو از آن انتقاد کرد و وزیر خارجه آمریکا به مدیر آسوشیتدپرس زنگ زد و با او حرف زد.

یک هفته بعد از آغاز جنایت‌آمیز حملات اسرائیل به غزه، این حالا چهارمین برجی است که در غزه منهدم شده است. قبل از آن برج الجوهره، برج الهنادی و البته برج الشروق مورد حمله قرار گرفته و منهدم شده بودند. راهبردی که به نظر هدف از آن فلج کردن بیش از پیش نوار غزه و مردم آن است.

در پاسخ به حمله اسرائیل به برج الجلاء البته، نیروهای مقاومت به اسرائیلی‌ها اطلاع دادند که قصد دارند برج موشه آویو در شهر تل‌آویو را مورد حمله موشکی قرار دهند. با اعلام این خبر، برج به سرعت تخلیه شد. بعدا خبر آمد که حمله مقاومت به این برج شایعه بوده ولی شایعه و موشک، هر دو ترسی را آفریده که این روزها مقاومت به دنبال آن است.

درباره موشه آویو اما اگر بیشتر بدانیم بد نیست. دومین برج بلند در اسرائیل است و هر سه کاربری اداری و تجاری و مسکونی را دارد. در قلب منطقه‌ای قرار دارد که به آن بورس الماس تل آویو می‌گویند. اسرائیلی‌ها، بزرگترین تولیدکننده الماس جهان هستند و تقریبا یک چهارم از هر چه به جهان صادر می‌کنند الماس است.

آن‌ها خود معدن الماس ندارند ولی با توجه به فعالیت قومی در زمینه طلا و جواهر و البته ثروت بالا، بسیاری از معادن الماس در جهان را در اختیار دارند و در این منطقه الماس‌ها را فرآوری و به جهان صادر می‌کنند. بزرگ‌ترین تاجر الماس در این کشور هم موشه نامدار نام دارد. موشه در واقع معادل عبری کلمه موسی است و به معنای از آب گرفته شده است که اشاره دارد به داستان انداختن موسی در رود نیل توسط مادرش و گرفتن او از آب توسط خاندان فرعون.

موشه‌های زیادی در اسرائیل هستند ولی معروف‌ترینشان موشه دایان، وزیر جنگ بود. موشه نامدار که دفاتری در ایتالیا و نیویورک هم دارد به نظر ایرانی‌تبار است مخصوصا با توجه به اینکه خاندانی یهودی در مشهد با نام خانوادگی نامدار وجود دارد ولی نمی‌توان با قطعیت در این زمینه صحبت کرد.

اگر یادتان باشد نام آن برج هم موشه آویو بود که به نام سازنده آن است که در سال ۲۰۰۱ درگذشته است. آویو که در کلمه تل‌آویو هم وجود دارد به معنای بهار است و تل آویو در واقع ترجمه نام یک کتاب از بنیانگذار صهیونیسم یعنی هرتزل است به معنای تمدن دوباره نو شده. تمدنی که البته این روزها، راکت‌های ساده فلسطینی‌ها، بدجور روزگارش را به هم ریخته است.

کدخبر: ۳۹۰۴۹۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر