کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۳۱۶۶
تاریخ خبر:

قصه یک سرقت شگفت‌انگیز

روزنامه هفت صبح، علی رستگار | همه جوانب ماجرای سرقت ۲۵۰ هزار یورو از منزل عضو کمیسیون اقتصادی مجلس .ماجرای سرقت از منزل یک نماینده مجلس به یک بلوای سیاسی تبدیل شده. در صفحه ۸ روزنامه دیروز اشاره گذرایی داشتیم که از منزل یک نماینده مجلس در شهرک غرب تهران ۲۵۰ هزار یورو به سرقت رفته.

اول از صحت و سقم این موضوع مطمئن نبودیم اما حالا قضیه تایید شده. ضمن اینکه مشخص شده نماینده مذکور سید تقی کبیری نماینده خوی است. خودش در اینستاگرام نوشته که مبلغ اندکی پول به همراه «طلاجات» شخصی از منزل استیجاری او به سرقت رفته و همه این گزارش‌ها کار گروه‌های سیاسی غیرهمسو و مغرضان سیاسی است. به هرحال این پرسش‌ها الان برای مردم پیش آمده که چرا یک نماینده باید این حجم پول در خانه داشته باشد؟ منشا این ارز از کجا بوده؟

مگر نگه داشتن بیش از ۱۰ هزار دلار جرم نیست؟ به خصوص رجوع به اظهار نظرهای این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در انتقاد از خرید ارز توسط مردم و ربط دادن افزایش قیمت‌ها به دلالان مردم را متعجب کرده. سید تقی کبیری از جمله نمایندگان اصولگرایی بود که برجام و پرچم آمریکا را در صحن علنی مجلس آتش زد. این تناقض‌های رفتاری او در تنور این آتش دمیده است.

*** چقدر پول ربوده شد؟
در مورد اینکه میزان پول به سرقت رفته چقدر است اختلاف نظر وجود دارد. یک سایت نزدیک به اصولگرایان گزارش کرده که مبلغ دزدیده شده ۴۰۰میلیون تومان به اضافه ۲۰۰هزار دلار پول بوده. بعد اما خبرگزاری ایلنا به نقل از یک منبع آگاه نوشت که مبلغ ربوده شده از خانه این نماینده ۲۵۰هزار یورو بوده و نه ۲۰۰هزار دلار. در عین حال روزنامه جوان نزدیک به سپاه پاسداران هم این مبلغ را ۲۰۰هزار دلار ذکر کرد. جالب‌ترین واکنش هم از سوی سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان بود که گفت دو تا سه میلیارد تومان پول به سرقت رفته که این در حد فروش یک آپارتمان ۱۵۰ متری در منطقه دو یا سه تهران است.

*** سید تقی کبیری کیست؟
سید تقی کبیری متولد ۱۳۴۴ در خوی است. او در دوره دهم مجلس شورای اسلامی با حمایت اصولگرایان و کسب ۷۳هزار رای از مجموع ۱۹۲هزار رای توانست به عنوان نماینده حوزه انتخابیه خوی و چایپاره آذربایجان غربی به مجلس راه پیدا کند. کبیری مدرک کارشناسی ارشد و دکترای خود را در رشته علوم قرآن و حدیث از دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات گرفته و مدتی هم مدیر گروه معارف دانشگاه آزاد خوی بوده و مسئولیت بسیج اساتید این دانشگاه را هم برعهده داشته.

او بعد از ورود به مجلس عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی شد. او در دوره نمایندگی بارها در مورد مسائل ارزی با رسانه‌ها گفت‌وگو می‌کرد و تاکید داشت که مردم سمت بازار ارز نروند چون قیمت دلار سقوط می‌کند. سید تقی کبیری معتقد است که عمده مشکلات اقتصادی ناشی از مدیریت غلط در کشور است و در صحن علنی مجلس همراه با چند نماینده اصولگرای دیگر دسته جمعی پرچم آمریکا و برجام را آتش زدند.

تقی کبیری از مدافعان طرح پر حاشیه شفافیت آرای نمایندگان است و بارها در دفاع از آن صحبت کرده. او از منتقدان جدی بیژن زنگنه وزیر نفت هم بوده و پای نامه‌ای را امضا کرده بود که در آن آمده: «وزیر نفت همه روزنه‎های موجود جهت بی‎اثر کردن تحریم‎ها را خواسته یا ناخواسته مسدود کرده است.»

*** بیانیه دفتر نماینده خوی
رسانه‌ها گزارش کردند که در حاشیه جلسه علنی دیروز تقی کبیری حاضر نشده به سوالات خبرنگاران در مورد ماجرای سرقت و منشا ارزهایی که او نگهداری می‌کرده توضیحی بدهد. با این حال بیانیه‌ای با امضای رضا حسن‌زاده رئیس دفتر او منتشر شد که در بخش‌هایی از آن آمده: «خبر سرقت مبالغ قابل توجهی ارز و ریال از منزل یک نماینده مجلس کذب محض بوده و صرفا تعدادی اسناد و مدارک به همراه مقداری طلاجات شخصی و اندکی وجه نقد مورد سرقت قرار گرفته. شایعه پراکنی و تخریب‌شان نمایندگی مردم و تضعیف جایگاه مجلس شورای اسلامی و ایجاد فضای بی‌اعتمادی نسبت به خدمتگزاران صدیق نظام اسلامی توسط برخی افراد و بلندگوهای مخالف شناسنامه‌دار، روشی منسوخ و دارای سابقه دیرینه بوده.»

*** منشا ارز سرقت شده کجاست؟
یکی از نکاتی که خیلی از رسانه‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی روی آن دست گذاشتند اصل مسئله نگهداری این میزان ارز در منزل نماینده مجلس است چون اساسا بعد از بحران‌های ارزی اخیر بانک مرکزی اعلام کرد که نگهداری بیش از ۱۰هزار دلار ارز قاچاق محسوب می‌شود. پرسش بعدی هم اینجاست که اصلا منشا این ارز کجاست؟

در این مورد نعمت احمدی حقوقدان به خبرگزاری ایلنا گفته: «به طور کلی خرید و فروش ارز خارج از چرخه بانک مرکزی و صرافی‌های مجاز ممنوع و منشا ارز سرقت شده از خانه نماینده مجلس باید مشخص شود متعلق به تولیدکننده و صادرکننده است که برای این منظور هم افراد باید در سامانه ثبت نام کرده و ارز نیمایی دریافت کنند به همین دلیل هم باید مبدا و منشاء ارز سرقت شده از خانه نماینده مجلس مشخص شود… البته موضوع اصل سرقت هم باید بررسی شود چراکه خانه نمایندگان مجلس از امنیت بالایی برخوردار است و باید دید آیا اصل سرقت درست است یا تسویه حسابی بین این آقای نماینده و دیگرانی بوده که در تخلفات احتمالی او شریک هستند.»

*** اظهارات تقی کبیری در سال‌های اخیر
* بهترین اقدام در شرایط کنونی مالیات بر عایدی سرمایه است چراکه بخشی از سرمایه جامعه هم‌اکنون به حوزه مسکن، ارز، طلا و سکه جذب شده است و برخی سودهای چندبرابری به جیب زده‌اند، بدون اینکه سهم دولت و مالیات را بپردازند. (۱۹ خردادماه ۹۸٫ منبع: خبرگزاری خانه ملت)

* با وجود اینکه روند افزایش نرخ ارز ادامه داشته و از ارزش پول کاسته می‌شود اما خریداری ارز ریسک زیادی دارد چراکه قیمت‌های ارز غیرواقعی است. در هر صورت با مدیریت صحیح و اعمال سیاست‌های اقتصادی می‌توان شرایط بازار ارز را ساماندهی کرد و در این راستا احتمال دارد نرخ ارز با سقوط آزاد روبه‌رو شود. (۶ مهر ۹۷٫ منبع: خبرگزاری خانه ملت)

* امروز مشکل اصلی در اقتصاد کشور، سوءمدیریت‌ها و تصمیم‌گیری‌های خلق الساعه و حضور افرادی ترسو، ضعیف و فرصت طلب در بدنه دستگاه‌هاست و تنها راه برون رفت از این معضلات، مدیریت انقلابی، باور به اقتصاد مقاومتی، دوری از اشرافی گری، میدان دادن به جوانان و اتکا به توانایی داخلی است تا بتوان تهدیدها را به فرصت تبدیل نموده و از این پیچ تاریخ به نفع پیشرفت و عدالت کشور گذر کنیم. (۲۸ خرداد .نطق میان دستور صحن علنی مجلس)

* دلالان به دنبال ایجاد فضای روانی در بازار ارز هستند و اگر دولت مدیریت صحیح منابع ارزی را انجام دهد، کشور می تواند شوک گذرای فعلی را پشت سر بگذارد. (۷ اردیبهشت ۹۸٫ منبع: اقتصاد نیوز)

* نرخ ۱۱هزار تومانی نیز برای دلار قیمت کاذب بوده چراکه قیمت واقعی دلار کمتر از ۹ هزار تومان است.(۱۰ آذر ۹۷٫ منبع: خبرگزاری خانه ملت)

* افزایش فاصله طبقاتی و زندگی اشرافی برخی از مسئولان سبب نگرانی است. باید اموال مسئولان از آغاز انقلاب بررسی شود و در صورتی که مالی به‌صورت نامشروع کسب شده به بیت‌المال بازگردانده شود. مبادا این شائبه ایجاد شود که همه مسئولان اموال نامشروع دارند. (۱۹ اسفند ۹۶٫ منبع: خبرگزاری تسنیم)

کدخبر: ۲۸۳۱۶۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر