کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۸۹۸۲
تاریخ خبر:

صدور حکم اعدام برای زوج اخلال‌گر در بازار خودرو

روزنامه هفت صبح، علی رستگار | یک‌سال و نیم بعد از اعدام وحید مظلومین ملقب به سلطان سکه، حالا برای سلطان خودرو هم حکم اعدام صادر شده است. سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرده که یک زوج به نام‌های وحید بهزادی و نجوا لاشیدایی به جرم اخلال در نظام توزیع خودرو و ارز به اعدام محکوم شدند. دادگاه این دو متهم شهریور ماه پارسال به همراه جمعی از مدیران پیشین سایپا برگزار شده بود.

حکم دادگاه برای مدیرعامل پیشین سایپا و قائم مقام فروش این شرکت به ترتیب ۷ سال و ۱۵ سال حبس بوده. در این پرونده دو نماینده مجلس به نام‌های محمد عزیزی و فریدون احمدی هم به ۶۱ ماه حبس محکوم شدند. این همان پرونده‌ای است که یک مجری شبکه من‌وتو به نام آیه دریس هم در آن نقش داشته و گفته شد ۱۸ میلیارد تومان از طریق این زوج محکوم به اعدام به حساب او واریز شده .

اینجا می‌خواهیم درباره خود وحید بهزادی و نجوا لاشیدایی صحبت کنیم که شیوه کار آن‌ها چطور بوده. غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری دیروز اعلام کرد که این زوج به وسیله فاکتورهای صوری و در قالب قرارداد مشارکت در ساخت، ۶۷۰۰ خودرو از سایپا گرفتند و در بازار آزاد می‌فروختند.

قبل از همه این اتفاقات اما قصه این زوج از سال ۸۶ شروع می‌شود که یک شرکت سرمایه‌گذاری هرمی درست کرده بودند به نام پالینور. به مردم وعده می‌دادند که پول بدهید تا در حوزه بورس و فلزات سرمایه‌گذاری کنید و به این ترتیب حدود ۱۵۰ میلیون دلار هم پول جمع کردند. در واقع اما آن‌ها عمده فعالیت‌شان در زمینه خرید و فروش ارز بوده.

عواید حاصل از این فعالیت‌ها را هم به حساب بانکی نزدیکانشان واریز می‌کردند. به طور مثال آن زمان یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان به حساب نجوا لاشیدایی واریز کردند. آن‌ها اعضای خانواده‌شان را در هیات مدیره شرکت‌های دیگری به نام‌های هرمس فارمد و هرمس ویونا و شهاب پارسه کیش هم وارد می‌کنند. به طور مثال مادر وحید بهزادی به نام عصمت الف متولد ۱۳۳۵ که در اطلاعات بانکی خود را خانه‌دار معرفی کرده بازرس شرکت هرمس افق بوده و ۳۵ حساب بانکی از او شناسایی شده که ۳۵۰ میلیارد تومان گردش حساب داشته.

یا صغری الف مادر نجوا لاشیدایی متولد ۱۳۲۵ که اطلاعات بانکی او را هم خانه‌دار معرفی می‌کند به عنوان نایب رئیس شرکت هرمس افق اسمش ثبت شده. جالب اینکه یک خانه میلیاردی هم در سال ۹۴ به او هدیه داده شده. در این شرکت‌ها، پدر و برادر و خواهر ناتنی و داماد خانواده‌ها هم نقش داشتند.
تا اینجا همه اتفاقات مربوط به بازه زمانی سال ۸۵ تا ۹۱ است. تا قبل از آن هم که وحید بهزادی متولد ۱۳۶۰ طبق گفته خودش موبایل فروش بوده.

زندگی این زوج نیمه اول دهه ۹۰ وارد فاز جدیدی می‌شود. سایپا در دوره‌ای از طرحی رونمایی کرد به نام اتوخدمت. به این ترتیب که مردم در این طرح سرمایه‌گذاری می‌کردند و تا زمان تحویل خودرو سودی (عموما بیش‌تر از سود بانکی) به آن‌ها تحت عنوان هزینه سفر پرداخت می‌شد و بعد از مدت زمان مشخصی می‌توانستند خودرو هم تحویل بگیرند. این طرح آن زمان خیلی حاشیه‌ساز شده بود و می‌گفتند اصلا چنین اقدامی تخلف است اما خب به تامین نقدینگی سایپا خیلی کمک می‌کرد.

در این مقطع وحید بهزادی با آورده ۳۰ میلیاردتومانی قراردادی با مهدی جمالی مدیرعامل وقت سایپا امضا کرد برای مشارکت در تولید ۶۷۰۰ دستگاه خودرو. یعنی عملا او با پیش پرداخت ۵ میلیون تومانی خودرو ثبت نام کرد که قضیه البته به گوش بقیه نمایندگی‌ها رسید و صدای اعتراض آن‌ها هم بلند شد. بعد تعدادی از این خودروها که تیبا دوگانه سوز و ساینا و وانت بودند و حاشیه سود چندانی نداشتند به پراید تبدیل شدند.

نماینده دادستان گفته بود در این مقطع نجوا لاشیدایی ۱۶ میلیارد تومان سود می‌کند و این اتفاقات درست در زمانی می‌افتد که مردم در صف فروش سایپا بودند. خلاصه مطلب اینکه این زوج در حالی بازداشت شدند که ۲۴ هزار و ۷۰۰ سکه و صد کیلو طلا در خانه‌ آن‌ها کشف شد و دیروز هم حکم اعدام آن‌ها رسید.

کدخبر: ۳۲۸۹۸۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر