کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۴۳۸۲
تاریخ خبر:

قصه همبازی شدن پرستویی و پسرش

روزنامه هفت صبح، احمد رنجبر | یکی از ویژگی‌های فیلم‌های مصطفی کیایی ترکیب بازیگران آن است. غالبا نتیجه‌ای مطلوب به‌دست می‌آید و بازی بازیگر جزو کارهای خوب کارنامه‌اش می‌شود. ترکیب «هم‌گناه» فارغ از کیفیت بازی بازیگران متفاوت است و متنوع. در این بخش از مصاحبه با برادران کیایی درباره نوع کستینگ سریال پرسیدیم که بحث به مسائل دیگر هم کشیده شد.

* انتخاب بازیگران «هم‌گناه» از چه مرحله‌ای شروع شد؟
* مصطفی: دفعه قبل یعنی چهار سال پیش ترکیب دیگری در ذهن‌مان بود. حتی با بازیگران هم صحبت کرده بودیم. در مرحله دوم از پیش تولید سراغ کستینگ رفتیم. حتی محسن قرار بود نقش پیمان را بازی کند نه آرمان.در آخرین لحظه نظرمان عوض شد. آرمان یک دوگانگی دارد که شاید در چند قسمت اول شبیه شخصیت‌های پیشین محسن باشد .

اما یک تغییر بزرگ در فصل دوم دارد و وجهی دیگر از آرمان را خواهیم دید. برای شخصیت‌های سن بالا از بازیگران حرفه‌ای استفاده کردم. برای شخصیت‌های سن پایین سراغ بازیگرانی رفتم که کمتر تجربه بازیگری دارند یا تا حالا بازی نکرده‌اند. مثلا برای نقش‌هایی که سوگل خلیق، مارال بنی آدم، روشنک گرامی و … بازی کرده اند می‌شد چهره شناخته شده‌تر آورد ولی همیشه مدل کارم این بوده که در کنار چهره‌های اصلی فرصت در اختیار کسانی قرار گیرد که یا دیده نشده‌اند یا کمتر دیده شده‌اند.

* با پرویز پرستویی موقع ساخت «مطرب» به توافق رسیدید؟
* مصطفی: نه. من بعد از «مطرب» قرار بود برای اولین بار فیلمنامه یک نفر دیگر غیر از خودم را کارگردانی کنم. من آن فیلمنامه را خیلی دوست دارم که فعلا منتظر شرایط ساختش هستیم. خلاصه این که من فیلمنامه «مطرب» را به آقای پرستویی دادم. گفتند من حوصله شبکه نمایش خانگی را ندارم. گفتم به عنوان یک دوست بخوان ببین چطور است. شب تماس گرفت و گفت قصه خیلی خوبی است و حتما آن را بساز. گفتم فریبرز می‌تواند شما باشی.

* چرا نقش خواننده را به احسان کرمی دادید؟ نقشی است که خیلی جای کار دارد و اگر یک بازیگر حرفه‌ای بازی می‌کرد نتیجه بهتر می‌شد.
* مصطفی: این یکی از نقش‌هایی است که خیلی درباره‌اش بحث کردیم. اصلا دوست نداشتم یک خواننده بیاورم تا این نقش را بازی کند. دنبال بازیگری می‌گشتیم که خوش صدا باشد. چند تا گزینه داشتیم که در بین آن‌ها احسان مناسب‌تر بود چون خیلی بازی نکرده و برای مخاطب بکرتر است.

* کاراکتر پسر پرستویی از ابتدا در قصه بود؟
* مصطفی: بله. من بهروز را ندیده بودم. یک بار در اینترنت دیدم عکسی منتشر شده که نوشته پرویز پرستویی و پسرش. به آقای پرستویی گفتم جوانی شما را بهروز بازی می‌کند؟ گفت خجالتی است و بازی نمی‌کند. قراری گذاشتیم و همدیگر را دیدیم. بهروز خیلی پسر خجالتی است و هر روز هم می‌گفت کی کار من تمام می‌شود. کلا اهل بازیگری نیست.

* محسن: ولی یکی از عواملی که سریال را باورپذیر کرده است، شباهت بهروز با پرویز پرستویی است. بازیگری که نقش جوانی هنگامه قاضیانی را بازی می‌کند هم به این باورپذیری کمک کرده.
* مصطفی:‌ ما دنبال چهره‌هایی بودیم که شبیه هنگامه قاضیانی باشد. یک روز خانم قاضیانی گفت یک دختری سر کلاس بازیگری‌ام می‌آمد،‌خیلی شبیه خودم بود. شماره‌اش را برایم فرستاد و با او قرار گذاشتیم و فهمیدیم سراغ شغل دیگری رفته. به‌هرحال با گریم خیلی شبیه خانم قاضیانی شد.

* بازیگران برای نقش‌شان پیشنهاد هم داشتند؟
* محسن: من خودم هم وقتی سر کار دیگری می‌روم ایده دارم. همه بازیگران در «هم‌گناه» ایده داشتند.
* مصطفی: وقتی تو بیست تا شخصیت داری، به همه‌شان فکر کردی. وقتی یک بازیگر روی نقش خودش متمرکز است نگاه ریزتری دارد و این کارگشاست.

* در یک سریال همانطور که تعداد بازیگر جذاب است باید طوری مدیریت‌شان کرد که غر نزنند و کسی دلخور نشود که میزان نقشش کم یا زیاد است. این اتفاق در «هم‌گناه» چطور افتاد؟
* محسن: همه کسانی که در «هم‌گناه» بازی کرده‌اند، کارهای قبلی مصطفی را دوست داشتند. از آن طرف می‌دانستند حجم نقش‌شان در سریال چقدر است ‌چون فیلمنامه کامل بود.
* مصطفی: دلخوری وقتی پیش می‌آید که فیلمنامه نصفه است. اصولا برای پروژه‌ای که آدم‌ها به یک نفر باور داشته باشند و بدانند صلاح کار را می‌خواهد، این مصیبت‌ها پیش نمی‌آید.بازیگران سریال ما حتی وقتی نقش‌شان تمام می‌شد سر صحنه می‌آمدند. حبیب رضایی اوایل بهمن بازی‌اش تمام شد اما هر دو سه روز سر می‌زد. همینطور هدیه تهرانی و رویا تیموریان و دیگران.

* تا کی فیلمبرداری ادامه داشت؟ کرونا مشکل ساز نشد؟
* محسن: ما تا ۲۲ اسفند۹۸ کار می‌کردیم.
* مصطفی: پخش سریال شروع شده بود در حالی که چند قسمت اول سکانس کم داشت. نمی‌توانستیم تعطیل کنیم. نزدیک ۱۰۰میلیون تومان هزینه تهیه مواد بهداشتی کردیم. هر لوکیشن می‌رفتم روز قبل ضدعفونی می‌شد. یکی از چالش‌ها خانه‌ای بود که اجاره کرده بودیم. با این حال صاحبخانه راضی شد قبل و بعد از کار آنجا را ضد عفونی کنیم.
* محسن: ما گروه را جمع کردیم و گفتیم تا پایان اسفند حقوق همه را می‌دهیم؛‌هر کس نگران است سر کار نیاید. همه ماندند و با رعایت پروتکل کار را پیش بردیم.

* اتفاق قرنطینه به بیشتر دیدن چهار قسمت اول کمک کرد.
مصطفی: اصلا پلتفرم‌ها در این ماجرا پرمخاطب شدند.

کدخبر: ۳۲۴۳۸۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر