کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۳۴۳۸
تاریخ خبر:

قرارداد ‌۱۲۰۰‌میلیاردی برای ایرانیزه شدن جکJ۴

روزنامه هفت صبح | موفقیت نسبی جک J5 و آمار فروش جک J3 سدان و هاچ‌بک کرمان‌موتور را به سوی ایرانی‌سازی جک J4 سوق داده است. البته این کل ماجرا نیست. به طور کلی پس از مشخص‌ شدن نتیجه انتخابات آمریکا تلاش‌ها برای مونتاژ کردن خودروهای ارزان‌قیمت کراس‌اوور، سدان و هاچ‌بک در کلاس جهانی شدت بیشتری گرفته است.

از این گزینه‌ها می‌توان به سانگ‌یانگ تیوولی، فولکس‌واگن پولو، میتسوبیشی لنسر، میتسوبیشی اکلیپس‌کراس، سوزوکی جیمی و… اشاره کرد. این خودروها البته در صورت ورود نهایتاً فرآیند مونتاژ را در ایران طی خواهند کرد‌ اما سهولت قرارداد بستن و رسیدن به توافق با چینی‌ها رابطه ایران و جک را در موقعیتی قرار داده ‌ که پیش از این رابطه ایران و پژو در دهه ۸۰ در آن وضعیت بود.

به گزارش باما، کرمان‌موتور که تاکنون برای داخلی‌سازی جک J4 بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده است، حالا گفته ‌ می‌خواهد تا پایان سال ۹۹، میزان داخلی‌سازی جک J4 را به بیش از ۵۰ درصد و تا پایان بهار ۱۴۰۰ نیز میزان داخلی‌سازی آن را به بیش از ۷۰ درصد برساند‌ اما کرمان موتور برای داخلی‌سازی هرچه بیشتر جک J4، قدم‌های بلندتر دیگری نیز برداشته است.

این شرکت در تاریخ ۱۸ آذر ‌ ۹۹ خبر داده که برای داخلی‌سازی موتور جک J4 نیز با یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان ایران، قرارداد کلانی به ارزش ۱۲۰۰ میلیارد تومان بسته است که به موجب آن، موتور این خودرو در زمستان ۱۴۰۰ تولید داخل خواهد شد. پس با تولید این موتور در ایران، کرمان موتور در زمستان سال ۱۴۰۰، میزان داخلی‌سازی جک J4 را به بیش از ۸۰ درصد می‌رساند.

پیشرانه فنی را می‌توانیم مهم‌ترین عاملی بدانیم که کرمان‌موتور را به سوی این انتخاب سوق داده است. جک J4 از موتوری مشترک با جک J5 بهره می‌برد که با حجم ۱٫۵ لیتر قادر به تولید ۱۰۵ اسب بخار نیرو و ۱۴۶ نیوتن متر گشتاور است. البته این پیشرانه مزیت نسبی چندانی نسبت به رقبا ندارد و شاید بتوان تنها امتیاز مهم آن را مصرف سوخت پایین دانست که ۵٫۸ لیتر به صورت ترکیبی است.

کرمان‌موتور همچنین مدلی را برای ایرانی‌سازی برگزیده که دردسر تست طراحی و سنجش ذائقه مخاطب را ندارد و از پلتفرمی مشترک با جک S3 سود می‌برد.جک J4 برای پیروزی در بازار راه دشواری را پیش‌روی خود دارد. علاوه بر بسترن B30، برلیانس H330 و جیلی GC6 اکنون دو گزینه دیگر در حال گرم‌کردن خود برای ورود به بازار هستند: شاهین و تارا.

حتی اگر کرمان‌موتور برای کاهش هزینه‌ها امکانات رفاهی J4 را کاهش ندهد، این خودرو با وضعیت ایمنی تست ‌نشده و بهره‌گیری از تکنولوژی قدیمی ترمز کاسه‌ای در عقب حرف چندانی برای گفتن در برابر رقبا نخواهد داشت. J4 ایرانیزه‌شده تنها در صورتی می‌تواند پشت رقبا را به خاک برساند و توجه خریداران احتمالی را به خود جلب کند که با قیمتی پایین‌تر از ۲۵۰ میلیون تومان به بازار عرضه شود. باتوجه به این واقعیت که نمونه‌های کارکرده جک J4 در حال حاضر بین ۳۱۰ تا ۳۴۰ میلیون تومان قیمت دارند و J4 نو نیز ۳۶۵ میلیون تومان در بازار معامله می‌شود، احتمال عرضه J4 با این قیمت کم است.

کدخبر: ۳۶۳۴۳۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر