کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۹۵۱۰
تاریخ خبر:

قدردانی طرفداران فراری از لکلرک؛ گراتزیه!

روزنامه هفت صبح،‌ متین نصیری | در روزی که فتل یکی از بدترین مسابقه‌های عمرش را تجربه کرد، هم‌تیمی ‌او توانست در پیست خانگی فراری به پیروزی برسد. بعد از نتیجه خوب قرمزها در بلژیک، نوبت به ایتالیا و پیست مونزا رسید؛ پیستی که به دلیل مسیرهای مستقیم طولانی خصوصاً قبل و بعد از پیچ پارابولیکا مشهور است.

با توجه به پیشرانه قدرتمند و سازگاری بیشتر خودرو فراری با شرایط پیست و البته حضور طرفداران تیفوسی اسب چموش مارانللو، به نظر می‌رسید که شرایط برای این تیم ایتالیایی بهتر از اسپا باشد. به‌طوری‌که برخی احتمال یک‌دو فراری را می‌دادند. با برگزاری تمرین‌ها مشخص شد که اگرچه قرمزها دست بالاتر را دارند اما مرسدس به دلیل ذخیره بهتر انرژی می‌تواند تهدیدی برای آن‌ها باشد.

روز شنبه تیم‌ها پس از سپری‌کردن سه‌تمرین، به تعیین خط ایتالیا رسیدند. تعیین خطی که می‌توان آن را به یک بلبشوی تمام‌عیار تشبیه کرد! اگرچه در بخش نخست و دوم این جلسه اتفاق خاصی نیفتاد و حتی دو راننده رنو توانستند به جمع ۱۰نفر پایانی راه پیدا کنند اما بی‌نظمی‌ از زمانی آغاز شد که رایکونن برای بار دوم به دیواره پیچ آخر یا همان پارابولیکا برخورد کرد.

این اتفاق موجب برافراشتن پرچم قرمز شد و به همین جهت، برخی رانندگان نتوانستند دور خود را تکمیل کنند.پس از شروع مجدد بخش سوم تعیین خط، رانندگان زمانی به پیست آمدند که تنها می‌توانستند یک دور را تکمیل کنند. ضمن آنکه تمایل داشتند پشت سر یک راننده قرار بگیرند و از اسلیپ‌استریم یا خلأ پشت سر او استفاده کنند تا حدود ۰٫۴ثانیه برتری زمانی به‌دست آورند.

نقشه بی‌نقصی که وقتی تمام ۱۰راننده می‌خواستند آن را اجرا کنند، به یک شلوغی بی‌سابقه تبدیل شد. به‌طوری‌ که تنها کارلوس ساینز توانست دور خود را تکمیل کند و مابقی به دلیل پرچم شطرنجی حتی نتوانستند دور خود را شروع کنند.مسابقه ایتالیا با پیشتازی لکلرک آغاز شد و دو راننده مرسدس وی را دنبال کردند.

فتل که قرار بود از پشت سر به مرسدس‌ها فشار بیاورد و آن‌ها را در منگنه قرار دهد، در ورودی شیکین آسکاری اسپین شد و با برخورد به لنس استرول، مسابقه وی را هم خراب کرد. راننده جوان اهل موناکو با وجود اینکه تنها بود اما توانست با بهره‌مندی از کانسپت خودرو فراری که نیرو رو به پایین یا داون‌فورس کمی ‌تولید می‌کند، سرعت بالایی در مستقیمی‌ها داشته باشد.

در پیست مونزا به دلیل مسیرهای مستقیم طولانی نیاز است تا مدیریت مناسبی روی ERS یا سامانه بازیافت انرژی داشته باشید؛
این سیستم که متشکل از دو ژنراتور جنبشی و گرمایی به‌همراه یک مخزن انرژی یا باتری است، وظیفه دارد انرژی حاصل از حرکت ترمز و گرمای اگزوز را در باتری ذخیره نماید.

به‌طوری‌که در مسیر مستقیم حدود ۱۶۰اسب بخار به قدرت نهایی خودرو اضافه می‌کند. لکلرک با مدیریت صحیح روی این سامانه توانست در اواخر مسابقه و در رقابت با بوتاس به‌خوبی دفاع نماید؛ چراکه راننده فنلاندی هم از لاستیک نرم‌تر مدیوم و اسلیپ‌استریم استفاده می‌کرد و هم سامانه ERS بهتری نسبت به فراری داشت که در هر دور تقریباً می‌توانست ۰٫۹ثانیه سریع‌تر از راننده جوان فراری باشد.

درنهایت اما لکلرک بود که جلوتر از دیگران خط پایان را لمس کرد و دو راننده مرسدس یعنی همیلتون و بوتاس نتوانستند با وجود شرایط مسابقه‌ای بهتر، حتی او را تهدید به سبقت کنند. این نخستین پیروزی قرمزها در مونزا پس از آخرین‌قهرمانی آلونسو در سال ۲۰۱۰ بود تا تمام طرفداران تیفوسی حاضر در پیست با گفتن گِراتزیه فراری یا ممنون فراری، از این نتیجه فراموش‌نشدنی قدردانی کنند!

کدخبر: ۲۷۹۵۱۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر