کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۶۸۳۵۴
تاریخ خبر:

قدرت‌نمایی به سبک زنان کارگردان

روزنامه هفت صبح، مرجان فاطمی | فیلم «تی‌تی» به کارگردانی آیدا پناهنده این روزها به یکی از مهمترین فیلم‌های اکران سینماها تبدیل شده است. این فیلم در مدت زمان کوتاه دوهفته‌ای بیش از ۶ میلیارد فروخته و بازتاب‌های مثبتی دریافت کرده است. همزمان با اکران این فیلم روی پرده، فیلم «آتابای» به کارگردانی نیکی کریمی هم به صورت آنلاین اکران شده و این فیلم هم موفقیت خوبی در اکران به دست آورده. به بهانه این دو فیلم از دو کارگردان موفق زن، سوژه این هفته پرونده را به مرور آثار کارگردان‌های زن سینما اختصاص داده‌ایم.

برخی از آنها سالیان سال برایمان فیلم ساخته‌اند و نامشان که می‌آید اسامی فیلم‌هایشان بدون هیچ زحمتی در ذهنمان ردیف می‌شوند، برخی دیگر تازه به جمع این فیلمسازان پرکار اضافه شده‌اند اما در همین مدت کوتاه توانسته‌اند اثرگذار ظاهر شوند. در این بین بعضی کارگردان‌های زن هم هستند که با یک فیلم معرفی شده‌اند و بعد از آن هیچ فیلمی نساخته‌اند و دیگر خبری از فعالیت‌هایشان به میان نیامده است. در بخش اول این پرونده دست روی کارگردان‌های زن گروه اول خواهیم گذاشت و پایین صفحه سراغ کارگردان‌هایی خواهیم رفت که فقط یک فیلم ساخته‌اند. طبیعتا تعداد کارگردان‌های زن بیشتر از اینهاست اما سعی کرده‌ایم از مهمترین آنها نام ببریم.

رخشان بنی‌اعتماد/ ۱۵فیلم
ورود به کارگردانی: رخشان بنی‌اعتماد سال ۶۶ فیلم «خارج از محدوده» را به عنوان اولین فیلم سینمایی کارنامه‌اش ساخت. بعد از آن با فیلم‌های «زرد قناری» و «پول خارجی» موقعیتش را به عنوان کارگردان تثبیت کرد.
تعداد فیلم: از «خارج از محدوده» تا «قصه‌ها» ۱۵ فیلم از او دیده‌ایم.

مرور کارنامه: «زرد قناری»، «نرگس»، «بانوی اردیبهشت»، «زیر پوست شهر»، «گیلانه»، «خون بازی» و «قصه‌ها» از جمله فیلم‌های رخشان بنی‌اعتماد بودند که هم در اکران بسیارموفق ظاهر شدند و در جشنواره‌های مختلف داخلی و خارجی درخشیدند. ویژگی آثار بنی‌اعتماد در این است که معمولا روی آسیب‌های اجتماعی و مشکلات مردم فرودست جامعه دست می‌گذارد. بنی‌اعتماد تجربه زیادی هم در ساخت فیلم‌های مستند دارد.

میزان موفقیت: بنی‌اعتماد سال ۷۰ برای ساخت فیلم «نرگس»، سیمرغ بهترین کارگردانی را از دهمین جشنواره فیلم فجر گرفت. چند سال بعد جایزه بهترین فیلمنامه را برای «روسری آبی» دریافت کرد و علاوه بر اینکه به مخاطبان عادی هم معرفی شد، در جشنواره‌های جهانی هم سروصدای زیادی به پا کرد. بنی‌اعتماد در هفتاد و یکمین جشنواره فیلم ونیز در سال ۲۰۱۴، جایزه بهترین فیلمنامه را برای فیلم قصه‌ها به دست آورد. بنی‌اعتماد بعد از قصه‌ها هنوز موفق به ساخت فیلم دیگری نشده است.

پوران درخشنده/ ۱۱ فیلم
ورود به کارگردانی: پوران درخشنده کارگردانی است که فعالیتش را پیش از انقلاب شروع کرده بود. اما اولین فیلم سینمایی‌اش را سال ۱۳۶۵ ساخت. این فیلم با نام «رابطه» درباره زندگی نوجوانی ناشنوا بود.
تعداد فیلم: درخشنده در کل یازده فیلم سینمایی ساخت که در این بین فیلم‌های «رابطه»، «پرنده کوچک خوشبختی»، «بچه‌های ابدی»، «شمعی در باد»، «هیس دخترها فریاد نمی‌زنند» از جمله مهمترین آثارش بود.

مرور کارنامه: درخشنده از جمله کارگردان‌هایی است که در آثارش بارها دست روی مشکلات و آسیب‌های اجتماعی به‌خصوص روی معلولان جامعه گذاشته است و از این جهت بسیار مورد توجه قرار دارد. فیلم‌های او در رابطه با مشکلات ناشنوایان، سندرم داونی‌ها و عقب‌مانده‌های ذهنی با استقبال فراوانی روبه‌رو شد. البته دو فیلم «شمعی درباد» و «هیس دخترها فریاد نمی‌زنند» که تمرکزش روی اعتیاد و آزار جنسی کودکان بود هم در مرکز توجه‌ها قرار گرفت.

میزان موفقیت: او برای «پرنده کوچک خوشبختی» دیپلم افتخار گرفت و برای فیلم «زیر سقف دودی» هم نامزد دریافت سیمرغ بهترین کارگردانی و بهترین فیلم شد. فیلم‌های درخشنده در جشنواره‌های جهانی هم موفق به دریافت جوایز مختلفی شدند. «هیس دخترها فریاد نمی‌زنند» بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شد و بهرام رادان هم برای بازی در «شمعی در باد» سیمرغ گرفت.

مرضیه برومند/ ۴ فیلم و ۱۵ سریال
ورود به کارگردانی: مرضیه برومند را بیشتر به عنوان کارگردان آثار تلویزیونی می‌شناسیم اما در سینما هم آثار مهمی به ثبت رسانده است. او اولین بار سال ۶۴ فیلم «شهر موش‌ها» را کارگردانی کرد؛ فیلمی بسیار گسترده که با توجه به امکانات محدود آن زمان در نوع خودش بی‌نظیر به نظر می‌رسید.
تعداد فیلم‌ها: مرضیه برومند با وجود کارنامه پربارش در تلویزیون، فقط چهار فیلم سینمایی «شهر موش‌ها»، «الوالو من جوجوام»، «مربای شیرین» و «شهرموش‌ها۲» را ساخته.

مرور کارنامه: برومند بعد از «شهرموش‌ها» سال ۷۳ یک بار دیگر به عنوان کارگردان سینما به میدان آمد و «الو الو من جوجوام» را کارگردانی کرد؛ فیلمی که محبوبیتش به پای «شهر موش‌ها» نرسید اما با استقبال خوبی از سوی کودکان روبه‌رو شد. سال ۷۹ اولین فیلم غیرعروسکی‌اش یعنی «مربیای شیرین» را با اقتباس از روی کتاب هوشنگ مرادی کرمانی ساخت و تا سال ۹۳ و «شهر موش‌ها ۲» فیلم دیگری روی پرده سینماها نداشت.

میزان موفقیت: در سینما آثار پرمخاطبی ساخته و موفق شده توجه مخاطبان (به‌خصوص مخاطبان کودک) فراوانی را به خودش جلب کند. با همه این اوصاف مرضیه برومند در جایگاه کارگردان تلویزیون آثار درخشان فراوانی نسبت به سینما برجا گذاشته است.

تهمینه میلانی/ ۱۴ فیلم
ورود به کارگردانی: تهمینه میلانی کارش در سینما را با فیلم توقیفی «خط قرمز» مسعود کیمیایی به عنوان منشی صحنه شروع کرد. همزمان هم طراحی و دستیاری کارگردانی را به تجربیاتش افزود تا با یک پشتوانه مناسب کارش را شروع کند. میلانی سال ۶۸ با کارگردانی «بچه‌های طلاق» نامش را سر زبان‌ها انداخت.
تعداد فیلم‌ها: تهمینه میلانی کارگردان پرکاری است و در کل ۱۴ فیلم در کارنامه‌اش دارد که بعضی از آنها از جمله «دیگه چه خبر؟»، «دو زن»، «واکنش پنجم»، «زن زیادی»، «آتش‌بس» و … از جمله آثار مهم او هستند.

مرور کارنامه: میلانی بعد از «بچه‌های طلاق» با «افسانه آه» توانایی خود را اثبات کرد. با فاصله‌ای یکساله «کاکادو» را ساخت و بعد از آن میان دو فیلم دیگرش یعنی «دو زن» و «نیمه پنهان» فاصله افتاد. او در دهه هشتاد هفت فیلم ساخت که فیلمسازی فعال لقب گرفت. جنس سینمای او عموما زن محور است. آخرین فیلم میلانی «ملی و راه‌های نرفته» است و قصد دارد قسمت سوم «آتش‌بس» را هم بسازد.
میزان موفقیت: میلانی برای «بچه‌های طلاق» سیمرغ بهترین فیلم را گرفت. برای فیلمنامه و کارگردانی فیلم «دوزن» هم دو سیمرغ دیگر به کارنامه‌اش اضافه کرد. برای کارگردانی و فیلمنامه «سوپراستار» هم نامزد دریافت سیمرغ شد.

منیژه حکمت/ ۴فیلم
ورود به کارگردانی: منیژه حکمت با طراحی لباس وارد عرصه سینما شد و بعد از آن به عنوان برنامه‌ریز و دستیار کارگردان کارش را ادامه داد. حکمت از جمله کارگردان‌هایی است که ابتدا تجربه زیادی اندوخت و بعد تصمیم به فیلمسازی گرفت. سال ۷۹ اولین فیلمش «زندان زنان» را ساخت که تبدیل به یکی از پرسروصداترین فیلمهای ایران شد.

تعداد فیلم‌ها: حکمت بیشتر در جایگاه تهیه‌کننده سینما فعالیت کرده است تا کارگردان. او بعد از «زندان زنان»، سه فیلم دیگر هم کارگردانی کرده است. «ورود آقایان ممنوع»، «صداها» و «پوپک و مش ماشاءالله»، «شهرموش‌ها۲» از جمله فیلم‌هایی است که نام او به عنوان تهیه کننده در تیتراژشان دیده می‌شود.

مرور کارنامه: حکمت شش سال بعد از «زندان زنان»، فیلم «سه زن» را ساخت که نتوانست آنطور که باید موفقیت فیلم قبل را تکرار کند. بعد از آن تا یازده سال فیلم نساخت و با فیلم «جاده قدیم» مجددا به عرصه کارگردانی بازگشت. جاده قدیم سوژه جذابی داشت اما باز هم انتظارها را از حکمت برآورده نکرد. این اواخر فیلم «بندر بند» به کارگردانی او اکران شد که فروش قابل توجهی نداشت.
میزان موفقیت: «زندان زنان» مهمترین فیلم منیژه حکمت بود که در جشن خانه سینما و انجمن منتقدان مورد تمجید قرار گرفت.

نرگس آبیار/ ۵ فیلم
ورود به کارگردانی: نرگس آبیار سال ۹۱ اولین فیلم سینمایی‌اش «اشیا از آنچه در آینه می‌بینید به شما نزدیکترند» را کارگردانی کرد.
تعداد فیلم‌ها: آبیار بعد از «اشیا از آنچه در آینه می‌بینید به شما نزدیکترند»، فیلم مهم «شیار ۱۴۳» را ساخت و سپس سراغ ساخت فیلم‌های «نفس»، «شبی که ماه کامل شد» و «ابلق» رفت.

مرور کارنامه: فیلم اول آبیار در جشنواره فجر بدون اتفاق خاصی اکران شد و برایش آورده‌ای به همراه نداشت. یک سال بعد «شیار ۱۴۳» تحسین برخی منتقدان و مخاطبان را برانگیخت و به یکباره به شهرت رسید. او بلافاصله سراغ فیلم بعدی‌اش «نفس» رفت. با «شبی که ماه کامل شد» یک بار دیگر در نقطه اوج قرار گرفت.
میزان موفقیت: «شیار ۱۴۳» در چند رشته نامزد سیمرغ بود و نهایتا سیمرغ بهترین بازیگر زن و بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را به دست آورد. «نفس» در جشنواره فجر دو جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن و بهترین فیلم در بخش نگاه ملی را به دست آورد. «شبی که ماه کامل شد» با نامزدی در ۱۳ رشته، توانست ۶ سیمرغ بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش اول مرد، بهترین بازیگر نقش اول زن، بهترین بازیگر نقش مکمل زن و بهترین چهره پردازی را به خود اختصاص دهد. «ابلق» هم بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شد.

نیکی کریمی/ ۵ فیلم
ورود به کارگردانی: ابتدا تجربه نشستن روی صندلی کارگردانی فیلم کوتاه را داشت و در جشنواره بیست و سوم فجر نخستین ساخته بلندش یعنی «یک شب» به نمایش درآمد.
تعداد فیلم‌ها: نیکی کریمی در کل پنج فیلم ساخته است. «یک شب»، «چند روز بعد»، «سوت پایان»،«شیفت شب» و «آتابای» از جمله فیلم‌های او هستند.

مرور کارنامه: اولین فیلم کریمی با نام «یک شب» برای یک فیلمساز اول، ساخته‌ای قابل دفاع بود اما نزدیک به یک دهه طول کشید تا فرصت نمایش عمومی را به دست آورد. دو سال بعد «چند روز بعد» را ساخت که این بار هم فیلم اتفاق خاصی برایش رقم نزد. «سوت پایان» را می‌توان سرآغاز تثبیت نام کریمی به عنوان کارگردان دانست. در جشنواره فجر نقدهای مختلفی بر آن نوشته شد و در اکران عمومی به اندازه کافی مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. «شیفت شب» هم دیپلم افتخار را برای بازیگرش یعنی لیلا زارع به ارمغان آورد. «آتابای» جدیدترین فیلم کارنامه نیکی کریمی است که براساس فیلمنامه مشترک خودش به همراه هادی حجازی‌فر ساخته شده؛ یکی از متفاوت‌ترین فیلم‌هایش به حساب می‌آید.
میزان موفقیت: کریمی برای کارگردانی فیلم «شیفت شب» دیپلم افتخار گرفت و برای ساخت «آتابای» هم در پنج رشته نامزد سیمرغ شد.

منیر قیدی/ ۲ فیلم
ورود به کارگردانی: منیر قیدی از جمله کارگردان‌هایی بود که ابتدا به عنوان دستیار کارگردان و منشی صحنه به میدان آمد. او فعالیتش را از سال ۱۳۷۵ شروع کرد اما اولین فیلمش «ویلایی‌ها» را سال ۱۳۹۵ ساخت.
تعداد فیلم: اولین فیلمش را سال ۹۵ ساخت و تا پنج سال سراغ فیلمسازی نرفت تا اینکه سال گذشته دومین فیلمش را با نام «دسته دختران» کارگردانی کرد.

مرور کارنامه: «ویلایی‌ها» تجربه موفق و متفاوتی در عرصه ساخت فیلم دفاع مقدس بود. منیر قیدی از نقطه نظری متفاوت به زندگی زنانی پرداخته بود که پشت جبهه‌ها زندگی می‌کردند و مدام در انتظار رسیدن همسرانشان بودند. قیدی در «دسته دختران» هم سعی کرد روایتی دیگر از حضور زنان در جبهه‌ها را به نمایش بگذارد. «دسته دختران» هم نگاهی متفاوت داشت و نقاط قوت زیادی هم در آن دیده می‌شد اما برخلاف «ویلایی‌ها» آنطور که باید در جشنواره چهلم فیلم فجر تحسین به همراه نداشت.

میزان موفقیت: منیر قیدی در سی‌وپنجمین جشنواره فجر برنده جایزه استعداد درخشان بهترین فیلم اولی شد. در شش رشته هم نامزد شد که نهایتا سیمرغ بهترین جلوه‌های ویژه بصری و بهترین بازیگر نقش مکمل زن را دریافت کرد. «دسته دختران» هم برنده سیمرغ بهترین جلوه‌های بصری شد و فرشته حسینی هم برای آن دیپلم افتخار گرفت.

نگار آذربایجانی/ ۲ فیلم
ورود به کارگردانی: نگار آذربایجانی تا پیش از اولین فیلمش با نام «آینه‌های روبه‌رو»، به عنوان بازیگر، نویسنده و کارگردان چند فیلم و انیمیشن کوتاه شناخته می‌شد. او تجربه کارگردانی فیلم بلند ویدئویی «یکی از ما» را هم داشت.
تعداد فیلم‌ها: «آینه‌های روبه‌رو» و «فصل نرگس» دو فیلم کارنامه کارگردانی نگار آذربایجانی هستند.

مرور کارنامه: «آینه‌های روبه‌رو» سوژه ملتهبی داشت و روی زندگی یک دختر ترنس دست گذاشته بود. به همین دلیل هم در جشنواره‌های مختلف جهانی مورد توجه قرار گرفت. خیلی‌ها تمایل داشتند فیلم را ببینند از این جهت که بدانند یک کارگردان در ایران چطور توانسته است معضلات و مشکلات یک ترنس را به نمایش بگذارد. اصحاب رسانه و منتقدان در برج میلاد بعد از پایان فیلم، جسارت و پرداخت خوب فیلم را تحسین کردند و اینجا بود که نام نگار آذربایجانی سر زبان‌ها افتاد.‌ او سال ۱۳۹۴ فیلم «فصل نرگس» را ساخت اما نتوانست موفقیت «آینه‌های روبه‌رو» را با این فیلم تکرار کند.
میزان موفقیت: «آینه‌های روبه‌رو» در جشنواره دو دیپلم گرفت و بعد از آن در جشنواره‌های متعدد خارجی شرکت کرد. جالب آنکه در این ۱۵ جشنواره هم مورد توجه بود. فیلم بعد از دو سال اکران عمومی شد و به رغم سالن‌های محدود به فروش خوبی رسید.

یلدا جبلی / ۲ فیلم
ورود به کارگردانی: سال ۹۰ با تدوین فیلم «بشارت به یک شهروند هزاره سوم» به سینما وارد شد و بلافاصله تصمیم گرفت اولین فیلمش را بسازد. او فیلم «داره صبح می‌شه» را سال ۱۳۹۳ براساس فیمنامه‌ای به قلم خودش ساخت.
تعداد فیلم‌ها: یلدا جبلی چهار سال بعد از ساخت اولین فیلمش «داره صبح می‌شه»، سراغ ساخت فیلم دومش «جمشیدیه» رفت.

مرور کارنامه:داستان فیلم «داره صبح می‌شه» در یک شب تا صبح اتفاق می‌افتد و جبلی چهار روایت را به‌صورت موازی کنار هم پیش می‌برد؛ چهار روایتی که شاید به نسبت یکی دوتایشان را بتوان قوی دانست. «داره صبح می‌شه» در گروه هنر و تجربه اکران شد. فیلم «جمشیدیه» ساختاری متفاوت داشت. ماجرا درباره زن و مردی جوان بود که بر اثر یک زد‌وخورد ساده تبدیل به قاتل می‌شدند و حالا باید راهی پیدا می‌کردند تا با شرایط کنار بیایند. سارا بهرامی، حامد کمیلی، ستاره پسیانی و… از‌جمله بازیگران این فیلم بودند.
میزان موفقیت: فیلم «داره صبح می‌شه» در جشنواره سی‌و‌سوم نامزد بهترین فیلم بخش هنر و تجربه شد اما نظر چندان مثبتی از سوی منتقدان دریافت نکرد. «جمشیدیه‌» در جشنواره سی‌وهفتم فقط حضور داشت و موفقیتی به‌دست نیاورد.

مونا زندی حقیقی/ ۲ فیلم
ورود به کارگردانی: مونا زندی حقیقی سال ۷۳ کارش در سینما را با منشی صحنه فیلم «اشک و لبخند» شروع کرد. در سال ۱۳۸۰ در یک کارگردانی مشترک با رخشان بنی‌اعتماد در مستند بلند «روزگار ما» حضور داشت. خلاصه سال ۸۴ اولین فیلم سینمایی‌اش «عصر جمعه» را ساخت.

تعداد فیلم‌ها: زندی بعد از «عصر جمعه» فیلم دومش «بنفشه آفریقایی» را در سال ۹۶ ساخت.
مرور کارنامه: فیلم «عصر جمعه» با وجود استقبالی که در جشنواره از آن شد خیلی دیر اکران شد. نگاه تلخ فیلم که البته از واقعیت تلخ جامعه نشأت گرفته بود، باعث شد مدت‌ها در پشت اکران بماند و در نهایت با اصلاحاتی به نمایش عمومی درآمد. دیگر دلیلی که باعث مطرح شدن نام فیلم و کارگردانش شد، حضور پر تعداد در جشنواره‌های خارجی بود. مونا زندی بعد از «عصر جمعه»، تله فیلم «کاغذهای رنگی» را ساخت و در ادامه بر کارگردانی فیلم‌های مستند متمرکز شد تا اینکه دوازده سال بعد فیلم دومش را کارگردانی کرد.
میزان موفقیت: «عصر جمعه»در جشنواره بیست و چهارم فجر، سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول را دریافت کرد. «بنفشه آفریقایی» هم در دو رشته بهترین بازیگر نقش اول زن و بهترین موسیقی متن نامزد سیمرغ شد.

آیدا پناهنده / ۳ فیلم
ورود به کارگردانی:بعد از چند فیلم کوتاه و مستند و سه فیلم تلویزیونی، آیدا پناهنده تصمیم گرفت اولین فیلمش را به‌نام «ناهید» کارگردانی کند. او در تله‌فیلم‌هایی چون «قصه داود و قمری» و «آبروی از دست رفته آقای صادقی» نشان داده بود کارگردانی با دغدغه است و به خوبی می‌تواند قصه‌ای را جذاب و بدون کوچکترین مشکلی بیان کند.

تعداد فیلم‌ها: پناهنده بعد از فیلم «ناهید»، سراغ ساخت «اسرافیل» رفت و حالا هم که سومین فیلمش «تی‌تی» روی پرده سینماهاست.
مرور کارنامه: «ناهید» در جشنواره فجر سروصدا نکرد اما برای یک کارگردان اول نمره قبولی گرفت. آنچه نام فیلم را سر زبان‌ها انداخت، جایزه‌ای بود که از بخش نوعی نگاه شصت‌و‌هشتمین جشنواره فیلم کن گرفت. او «اسرافیل» را با حضور هدیه تهرانی ساخت؛ فیلمی به نسبت قابل قبول که اینبار بیشتر او را در مقام کارگردان در مرکز توجه قرار داد. سومین فیلم پناهنده، «تی‌تی» عاشقانه جذابی است که این روزها با فروش‌اش همه را غافلگیر کرده است.

میزان موفقیت: هر سه فیلم پناهنده در جشنواره‌های جهانی بسیار مورد توجه قرار گرفتند. «ناهید» نامزد بهترین فیلمنامه بخش نگاه نوی جشنواره فجر شد، «اسرافیل» نامزد بهترین بازیگر و بهترین چهره‌پردازی شد و فیلمنامه تی‌تی هم نامزد سیمرغ شد.

تینا پاکروان/ ۳ فیلم و یک سریال
ورود به کارگردانی: تینا پاکروان سال ۹۲ در شرایطی اولین فیلم بلند سینمایی‌اش «خانوم» را ساخت که پیش از آن انواع و اقسام فعالیت‌های سینمایی را تجربه کرده بود. از سال ۸۴ بارها به عنوان بازیگر، نویسنده، تهیه کننده، مجری طرح، منشی صحنه، مدیر تولید، دستیار کارگردان، برنامه ریز و … با کارگردان‌های مطرحی همکاری داشت.

تعداد فیلم‌ها: بعد از «خانوم»، فیلم «نیمه‌شب اتفاق افتاد» را کارگردانی کرد و سپس سراغ ساخت یک فیلم کمدی به نام «لس‌آنجلس-تهران» رفت. بعد از اینها تصمیم گرفت اولین سریالش را بسازد. سریال تاریخی «خاتون» که سال گذشته منتشر شد و با استقبال خوبی روبه‌رو بود.

مرور کارنامه: پاکروان اولین فیلمش «خانوم» را در سه اپیزود ساخت؛ سه اپیزود درباره سه زن با سه داستان مختلف که خط فکری مشخصی را دنبال می‌کردند. او در «نیمه شب اتفاق افتاد» دست روی عشق در دوران میانسالی گذاشت و از حامد بهداد و رویا نونهالی دعوت به همکاری کرد. «لس‌آنجلس- تهران» آخرین تجربه او در ساخت فیلم سینمایی بود. بعد از آن در شبکه نمایش خانگی سریال «خاتون» را براساس وقایع شهریور سال ۱۳۲۰ و حمله متفقین به ایران ساخت.
میزان موفقیت: «خاتون» از میان تمام آثار پاکروان اثر موفق‌تری بود.

آزیتا موگویی/ ۲ فیلم
ورود به کارگردانی: موگویی بیش از «تراژدی» تجربه حضور در پشت صحنه فیلم‌های زیادی را داشت. او تا ابتدای دهه ۷۰ در چندین فیلم سینمایی منشی صحنه بود، دستیاری کارگردان، برنامه ریز، مجری طرح و مدیر تولید از جمله فعالیت‌های دیگر او بوده. اولین فیلم آزیتا موگویی «تراژدی» بود که سال ۱۳۹۲ ساخت.
تعداد فیلم‌ها: موگویی پنج سال بعد از ساخت «تراژدی»، فیلم «ایده اصلی» را کارگردانی کرد. در این فیلم، تهیه‌کنندگی هم به عهده خودش بود.

مرور کارنامه: «تراژدی» براساس فیلمنامه رضا کریمی ساخته شد و بهرام رادان، مهدی هاشمی، رویا نونهالی، حسین یاری و … در آن بازی داشتند. فیلم سوژه جدیدی نداشت اما حضور این بازیگران و موفقیت آنها در ایفای نقش‌هایشان باعث شد توجه‌های زیادی به آن جلب شود. ایده اصلی با اینکه به نسبت فیلم پرخرج‌تری به حساب می‌آمد اما به اندازه «تراژدی» موفق نبود.
میزان موفقیت: فیلم «تراژدی» در سی‌و‌دومین جشنواره فیلم فجر در بخش نگاه نو شرکت کرد و در تمامی رشته‌های فیلم‌های اول یعنی بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه نامزد شد اما موفق به کسب هیچ جایزه‌ای نشد. در جشن خانه سینما هم نامش در چند رشته در فهرست نامزدها قرار گرفت اما جایزه‌ای نبرد.

انسیه شاه‌حسینی / ۴ فیلم
ورود به کارگردانی: انسیه شاه‌حسینی پیش از اینکه به عنوان کارگردان فعالیت انجام دهد، به عنوان فیلمنامه‌نویس از دهه ۶۰ در سینما حضور داشت. فیلمنامه‌های «دل‌نمک»، «آب را گل نکنید»، «اوینار» و «مجروح جنگی» از جمله آثار اوست. شاه‌حسینی اولین بار سال ۱۳۸۳ با فیلم «غروب شد بیا» وارد عرصه کارگردانی شد.

تعداد فیلم‌ها: شاه‌حسینی چهار فیلم در کارنامه‌اش دارد که آنها را در فاصله سال‌های ۸۳ تا ۹۰ کارگردانی کرده است. او بعد از فیلم «غروب‌ شد بیا»، «شب‌بخیر فرمانده» را ساخت و بعد سراغ «پنالتی» و سپس «زیباتر از زندگی» رفت.
مرور کارنامه: انسیه شاه‌حسینی در اکثر فیلم‌هایش ماجرایی را در خطه جنوب کشور روایت می‌کند و نگاهی به مقوله دفاع مقدس دارد. از میان آثارش «شب‌بخیر فرمانده» بسیار مورد توجه قرار گرفت و برای «زیباتر از زندگی» هم تقدیر شد.

میزان موفقیت: «شب بخیر فرمانده» به کارگردانی انسیه شاه‌حسینی در جشنواره بیست‌وسوم فیلم فجر، لوح تقدیر گرفت. این فیلم در جشنواره‌های نگاه پرندگان انگلستان، وزول فرانسه، اوراسیا در قزاقستان، کارلووی‌واری جمهوری چک و … مورد تقدیر قرار گرفت. شاه‌حسینی برای فیلم «زیباتر از زندگی» هم برنده «جایزه ملی» از سی و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر شد. او یک دیپلم افتخار هم برای فیلمنامه «اوینار» در کارنامه دارد.

پریسا بخت‌آور/ یک فیلم و سه سریال
ورود به کارگردانی: پیش از ساخت فیلم سینمایی‌اش چند سریال پرطرفدار و موفق مثل «من یک مستاجرم»، «پشت کنکوری‌ها» و «یادداشت‌های کودکی» را کارگردانی کرده بود. این سریال‌ها در دوره پخش با استقبال بالایی روبه‌رو بودند. اولین فیلمش «دایره زنگی» را سال ۱۳۸۶ کارگردانی کرد.
تعداد فیلم‌ها: بخت‌آور سال ۸۶ تنها تجربه کارگردانی‌اش را در سینما با فیلم «دایره زنگی» از سر گذراند. با این حال بخت‌آور کماکان به خاطر ساخت سریال‌هایش جزو کارگردان‌های موفق به حساب می‌آید.

مرور کارنامه: پریسا بخت‌آور به خاطر سریال‌هایش نامی آشنا برای پیگیران سینما بود. با این حال وقتی خبر تولید «دایره زنگی» رسانه‌ای شد، بیشتر توجه‌ها به سمت نام همسرش اصغر فرهادی به عنوان فیلمنامه نویس این فیلم رفت. «دایره زنگی» در مجموع فیلم خوبی بود اما بعد از نام فرهادی، حاشیه‌های آن در جشنواره باعث شهرتش شد. فیلم اصلاحیه‌هایی خورد و همین باعث اعتراض تهیه‌کننده شد. جمال ساداتیان نامه‌ای تند نوشت و فیلم را از جشنواره خارج کرد.
موفقیت فیلم: «دایره زنگی» موفقیتی در جشنواره نداشت اما به خاطر گروه بازیگران و فیلمنامه درخشان و موفقیتش در اجرا بسیار مورد توجه قرار گرفت. مجموع این عوامل باعث شد در نوروز ۸۷ «دایره زنگی» لقب پرفروش‌ترین فیلم سینما را از آن خود کند.

کدخبر: ۴۶۸۳۵۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر