کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۸۶۲۹
تاریخ خبر:

قاتل محکوم به اعدام،نماینده پارلمان سریلانکا شد

برترین‌ها: به نقل از رسانه فارسی زبان؛ یک سیاستمدار سریلانکایی که به جرم قتل به اعدام محکوم شده است، روز سه‌شنبه هشت سپتامبر‌ (۱۸ شهریور) از زندان با محافظ خارج شد و در پارلمان به عنوان نماینده دوره جدید سوگند یاد کرد. این موضوع مورد انتقاد نمایندگان مخالف قرار گرفت.

دادگاهی در سریلانکا، پریملال جایاسِکارا، نامزد حزب حاکم را در ماه اوت به قتلِ یک عضو اپوزیسیون در سال ۲۰۱۵ محکوم کرد.‌ اما ازآنجاکه رأی دادگاه پس از انتخاب وی به‌عنوان نماینده پارلمان اعلام شد، وی مطابق قانون این کشور می‌توانست برای ادای وظیفهٔ نمایندگی راهی مجلس شود.

با این ‌حال، پریملال جایاسِکارا در جلسهٔ آغاز دوره جدید پارلمان این کشور که روز بیستم ماه اوت برگزار شد حضور نداشت، چون مقامات زندان به وی اجازهٔ خروج ندادند.

اما سیاستمدار ۴۵ ساله به دادگاه تجدیدنظر شکایت برد و این دادگاه سرانجام حکم داد که وی می‌تواند برای شرکت در جلسهٔ پارلمان، تحت حفاظت، تا آنجا برود و پس از پایان جلسه به زندان باز گردد.

نمایندگان احزاب مخالف که به‌نشانهٔ اعتراض ردای سیاه پوشیده بودند هنگامی که وی برای ادای سوگند در جایگاه حاضر شد با سروصدا او را هو کردند.

جایاسِکارا که از سال ۲۰۰۱ نمایندهٔ پارلمان بوده، در سال ۲۰۱۵ در کارزار حزب رقیب تیراندازی کرد و یک کنشگر سیاسی در اثر این کار جان باخت. او پس از صدور حکم اعدام درخواست تجدید نظر کرده است.

داشتن پروندهٔ قضایی در برخی از کشورهای جنوب آسیا مانع فعالیت سیاسی نیست. برای نمونه، بنیاد اصلاحات دموکراتیک اعلام کرده است که ۴۰ درصد نمایندگان مجلس هند درگیر پرونده‌های قضایی با اتهامات گوناگونی از جمله قتل و تجاوزند.

کدخبر: ۳۴۸۶۲۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر