کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۶۰۷۴
تاریخ خبر:

قاب تاریخ| ملکه نازلی، ایرن، ‌گاردنر کلاب و قلعه‌ مرغی

روزنامه هفت صبح،‌ مرتضی کلیلی ‌| ‌ با قاب تاریخ به ایران قدیم سفر‌ و یادی ‌‌از ‌گذشته می‌کنیم. در تهیه این مجموعه، از تصاویر کمتر دیده ‌شده‌ای استفاده شده که تماشای آنها خالی از لطف نیست. عکس‌هایی از مشاهیر تاریخ معاصر ایران، شهرهای ایران، عکس‌های فوتبالی، نوستالژیک و… برای دیدن تصاویر و شرح آن ادامه مطلب را بخوانید.

‌قاب تاریخ ۱
ورود ملکه نازلی مادر فوزیه به ایران؛ ملکه نازلی ‌‌در آستانه سفر به ایران جهت شرکت در مراسم عروسی محمدرضا پهلوی و فوزیه. در روز پانزدهم مارس۱۹۳۹( ۲۴اسفند۱۳۱۷روز تولد رضاشاه) در قاهره در قصر عابدین، فوزیه به عقد ازدواج محمدرضا پهلوی درآمد.

‌قاب مشاهیر ۱
ایرن از کارمند شریف تا آرایشگری؛ ایرن در سال ۱۳۰۶ در بابلسر متولد شد. دختری ۱۶ ساله بود که با محمد عاصمی، شاعر و روزنامه‌نگار جوان و چپگرا ‌ازدواج کرد. آنها به تهران مهاجرت کردند ‌.او نخست در سال ۱۳۲۵ با محمدعلی وثیقی، مدیر تئاتر فردوسی در خیابان لاله‌زار، قراردادی امضا کرد. اولین هنرنمایی او در نمایش «کارمند شریف» به کارگردانی استفانیان بود.عبدالحسین نوشین، کارگردان تئاتر، پس از تیراندازی به شاه در ۱۵ بهمن ۱۳۲۷ به همراه برخی از سران حزب توده ایران دستگیر شد.

چندی بعد شاگردان نوشین تئاتر سعدی را در خیابان شاه‌آباد تأسیس کردند. اداره این تئاتر به طور رسمی با لرتا، همسر نوشین و حسین خیرخواه، از همکاران نزدیک او بود‌. زمانی که تئاتر سعدی قصد داشت نمایشنامه «بادبزن خانم وندرمیر» اثر اسکار وایلد را ‌‌روی صحنه بیاورد و یک هنرپیشه زن کم داشت، توجه لرتا به ایرن جذب شد که در تئاتر فردوسی بازی می‌کرد. ایرن ماجرا را چنین شرح داده است:«موفقیت من در تئاتر فردوسی به گوش خانم لرتا رسید که قصد داشت در افتتاحیه ‌تئاتر سعدی‌ نمایشنامه ‌بادبزن خانم وندرمیر‌ را اجرا کند.

قرار شد خانم لرتا با راهنمایی همسرش آقای نوشین که در زندان قصر بود، این نمایش را کارگردانی کند. بنابراین به نصرت کریمی و محمدعلی جعفری مأموریت داد که یک شب به تئاتر فردوسی بیایند و بازی مرا ببینند.‌ بعد از اجرا بازی مرا پسندیدند‌.» ایرن در ۲۰ سال حضور در سینما‌ ‌در ۲۷ فیلم ظاهر شد. او که پس از انقلاب ۱۳۵۷ ممنوع‌الکار شد، در دوره‌های آموزشی زیبایی و پوست شرکت کرد و این کار را برای امرار معاش در پیش گرفت. ‌وی در روز شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۱ ‌‌در سن ۸۵ سالگی به علت بیماری سرطان ریه در بیمارستان دی تهران درگذشت.

قاب مشاهیر ۲
«چهل تیکه» لقب کدام شهید بود؟ محمود کاوه در مدت شش سالی که در جبهه حضور داشت‌، بارها از نواحی مختلف دچار آسیب‌دیدگی و مجروحیت شد. از جمله این موارد می‌توان به اصابت گلوله به ناحیه شکم در اسفند ‌ سال ۶۱، اصابت گلوله به شانه چپ در مرداد ‌ سال ۶۳ و اصابت ترکش به صورت او در اسفند ‌ سال ۶۴ اشاره کرد. با وجود اینکه هر بار به شدت مجروح می‌شد اما پس از به دست آوردن بهبود نسبی دوباره به جبهه باز می‌گشت. استقامت و روحیه با نشاط معنوی از ویژگی‌های بازر شهید کاوه بود. همرزمان شهید کاوه به علت زیاد بودن جای جراحات و ترکش‌های موجود در بدن‌، به او لقب «چهل تیکه» داده بودند و او را با نام محمود چهل تیکه صدا می‌زدند.

قاب تاریخ ۲
شروع مد گرایی در دوره قاجار؛ دوران قاجار در ایران دوران خاصی به حساب می‌آید. ما در این دوران برای اولین بار دوربین‌های عکاسی را می‌بینیم که به خاطر مسافرت‌های ناصر‌الدین ‌‌به فرنگ‌، وارد ایران می‌شود و با این دوربین‌ها بیشتر از انسان‌های مشهور زمان، عمدتا خانواده‌ سلطنتی، عکس گرفته می‌شود. لباس و مد قاجاریه، شاید دیرپاترین مد ایرانی در دوره معاصر باشد. ‌ در دوره قاجاریه، مد برای زنان چندان معنایی نداشت، زیرا ارتباطات اجتماعی زنان بسیار محدود بود.

زنان در دوره قاجار، دامن شلواری، چارقد، چادر، روبنده، پیچه یا نقاب می‌پوشیدند. در عصر قاجار، شیوه‌‌ پوشش زنان در محیط خانه و بیرون از آن، متفاوت بود. نوع پوشش آنان را در درون خانه از لحاظ تاریخی می‌توان به سه دوره تقسیم کرد:‌دوره‌‌ اول، از ابتدای دوران قاجار تا مسافرت ‌ناصرالدین‌‌به فرنگ ‌بوده است. لباس زنان را در دوره‌‌ اول، پیراهن کوتاه بدون یقه‌ای تشکیل می‌داد که جلوی آن باز و دکمه‌های زرین و مروارید نشان زینت‌بخش آن بود. ‌ ‌

معمولاً پیراهن‌ها را ‌شلواری گشاد، مانند شلوار مردان و نیم‌تنه‌ای کوتاه به نام «ارخالق» تکمیل می‌کرد. دوره‌ دوم، از مسافرت ‌ناصرالدین‌ تا پایان عصر ناصری و ابتدای دوره‌‌ مظفری است.مسافرت ناصرالدین ‌ به فرنگ و روسیه و دیدن بالرین‌های ‌ ‌پترزبورگ‌ که شلوار بافته‌‌ چسبان و نازکی به پا می‌کردند و دامن‌های بسیار کوتاهی به اندازه یک وجب روی آن می‌پوشیدند، شاه را بر آن داشت که زن‌های حرم خود را به پوشیدن این نوع لباس تشویق کند! ‌

قاب تاریخ ۳
ایران به روایت یک زمین‌شناس آمریکایی؛ فردریک گاردنر کلاب، زمین‌شناس آمریکایی و نماینده شرکت نفت آمریکا سال‌ها به اتفاق خانواده در شمال تهران، محله دربند در یک خانه اشرافی زندگی می‌کرد. وی در مدت حضورش تصاویر زیبایی از معماری ایران و مردم آن را به ثبت رساند. به گزارش رویداد۲۴‌، در ۲۷ ‌دی‌‌ ۱۳۱۵ علی‌اکبر داور، وزیر مالیه، دو لایحه در خصوص واگذاری امتیاز استخراج نفت در بخشی از کشور و همچنین واگذاری امتیاز احداث لوله نفت به شرکت نفت آمریکا را به مجلس شورای ملی تقدیم کرد.

قرارداد اول که در ۲۹ ماده تنظیم شده بود، به امضای شارل کارلمرهارت و فردریک گاردنر کلاپ، نمایندگان شرکت نفت آمریکایی و علی‌اکبر داور رسیده بود. فردریک گاردنر در طول زندگی و کار در ایران به تمامی ایران سفر و یکی از جاذبه‌های حضورش، عکسبرداری از زندگی و طبیعت و معماری ایران بود .

قاب تاریخ ۴
تاریخچه فرودگاه قلعه‌مرغی؛ تیر ماه ۱۳۰۱ انگلیسی‌ها درخواست اعزام دو فروند هواپیما به تهران کردند و دولت وقت سراغ تهیه زمین مناسب و مسطحی برای فرود آنها رفت. زمین قلعه‌مرغی برای این کار انتخاب و به تدریج به اولین فرودگاه تهران تبدیل شد. بدین ترتیب یک ماه بعد در هشتم مرداد ۱۳۰۱ زمان بهره‌برداری رسمی از اولین فرودگاه تهران در قلعه‌مرغی رقم خورد.

و بعد از افتتاح فرودگاه، دو فروند هواپیمای انگلیسی از طریق بغداد وارد تهران شدند و در فرودگاه قلعه‌مرغی فرود آمدند.‌طبق گزارش روزنامه ایران مورخ ۷ تیر ۱۳۰۱ بعد از اعلام خبر اعزام دو فروند هواپیمای انگلیسی از بغداد به تهران، این فرودگاه ساخته شد. ‌بر اساس توافق نیروی هوایی و شهرداری تهران در اواخر سال ۸۹ عملیات ساخت بوستان ولایت در محل کنونی فرودگاه اجرایی شد.
سایت مرجع هوانوردی و هوافضای پارسی

کدخبر: ۴۲۶۰۷۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر