کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۵۵۱۲۴
تاریخ خبر:

قابی از دو فرمانده خوزستانی اقتصاد کشور

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی | دو فرمانده در یک قاب. قابی از همایشی بلندپایه که دیروز در وزارت کشور برگزار شد. همایشی با عنوان «مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها» که تقریبا همه هیات وزیران و تمام استانداران کشور در آن حضور داشتند تا طرح جدید دولت برای حذف ارز ۴۲۰۰ را بررسی کنند و برای اجرای آن هماهنگ شوند.

و اما این دو نفر. محمد مخبر، معاون اول رئیسی و رئیس تیم اقتصادی اوست. متولد سال ۱۳۳۴ در دزفول. او را تا قبل از کرونا کمتر در عرصه عمومی دیده بودیم. با وجود اینکه از سال ۱۳۸۶ تا ۱۴۰۰، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام بود؛ فقط و فقط وقتی مورد توجه قرار گرفت که پروژه تولید واکسن کرونا را پیش برد.

نام او یعنی مخبر دزفولی البته به واسطه یک عضو دیگر خانواده‌اش یعنی پسرعمویش که سال‌ها دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بود؛ آشنا بود ولی خودش، از سری مردان قدرتمند پرده‌نشین در سیاست ایران به شمار می‌آمد. پدرش از واعظان دزفول بود، او کار خود را هم از این شهر و سپس از استانداری خوزستان آغاز کرد و بعد از مدتی وارد حوزه نهادهای عمومی غیردولتی شد. اول به بانک سینا رفت که متعلق است به بنیاد مستضعفان و بعد هم ستاد اجرایی فرمان امام.

محسن رضایی فقط یک سال از مخبر بزرگ‌تر است. اهل یکی از روستاهای مسجد سلیمان. حدودا در دوساعتی دزفول. او بر عکس مخبر یک چهره شناخته شده‌ در سیاست ایران است. فرمانده سپاه از ۱۳۶۰ تا ۱۳۷۶ و من جمله در طول ۷ سال از جنگ ایران و عراق، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام از ۱۳۷۶ تا همین سال ۱۴۰۰ و حالا معاون اقتصادی رئیس جمهور و البته دبیر دو شورای مهم اقتصادی دولت. حکم‌هایش آن قدر رده بالاست که برخی در آن روزهای نخست فکر کردند او رئیس تیم اقتصادی دولت خواهد بود. همین دوگانگی البته زمینه اختلافات یا دست کم شایعاتی از اختلاف را به وجود آورده است.

یک خوزستانی رده بالای دیگر هم البته در دولت هست. علی شمخانی. متولد سال ۱۳۳۴ در اهواز. دبیر شورای عالی امنیت ملی. کسی که این روزها احتمالا به خاطر سه پرونده سرش خیلی شلوغ است. ماجرای برجام و مذاکره با عربستان در حوزه سیاست خارجی و همین ماجرای حذف ارز دولتی در عرصه داخلی که طبیعتا تبعات امنیتی هم دارد. در همین سه روز گذشته، گفته شد که ظاهرا در خوزستان اعتراضاتی محدود به وقوع پیوسته و دست کم مطمئنیم که اینترنت در این استان، به صورت داخلی درآمده است.

جمع خوزستانی‌های دولت جمع است و حتی نخستین سفر استانی رئیسی در دولتش به خوزستان بوده ولی گره کور مشکلات این استان هم‌چنان برجاست. در آغاز فصل گرما، خوزستان با یکی از بی سابقه‌ترین طوفان‌های گرد و خاک در فصل بهار روبرو شده است. در این شرایط باید دید که آیا این سه مقام بلندپایه دولت خواهند توانست برای استان خود، کاری کارستان کنند یا نه و البته باید دید در مقیاسی ملی، عملکرد آن‌ها در پروژه ملی حذف ارز دولتی چطور خواهد بود. آزمونی بزرگ برای سه خوزستانی حدود ۶۷ - ۶۸ ساله دولت.

کدخبر: ۴۵۵۱۲۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر