کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۶۲۵۹۱
تاریخ خبر:

فیلم جنجالی سینمای ایران اکران می‌شود؟‌ نمی‌شود؟‌

روزنامه هفت صبح | نمایش برادران لیلا در کن با توقعات و انتظارات گسترده‌ای شروع شد و در نهایت به یک سری ماجرای جنجالی ختم شد که حاوی مصاحبه‌های تند و تیز و لباس‌های شل و ول و مغازله‌های گرم و نرم بود. حالا پس از طوفان واکنش‌های داخلی به‌خصوص از سوی رسانه‌های اصولگرا‌،‌ تهیه کننده فیلم که البته شم تجاری و تبلیغاتی درجه یکی هم دارد در مورد سرنوشت برادران لیلا با یک برنامه رادیویی گفت و گو کرده که اینجا بخش‌های مهم حرف‌هایش را می‌خوانید:

جواد نوروزبیگی تهیه‌کننده فیلم برادران لیلا در گفت‌وگو با امیرعباس صباغ، مجری و سردبیر برنامه سینمامعیار در خصوص حواشی مجدد به‌وجود آمده پیرامون حضور این فیلم در جشنواره جهانی فیلم مونیخ به بیان دیدگاه‌های خود پرداخت. در این برنامه که به‌رغم دعوت چندباره از مدیران سازمان سینمایی کسی حاضر به حضور نشده بود، نوروز بیگی با انتقاد از حواشی به‌وجود آمده پیرامون فیلم که بخشی از آن از طرف مدیران سازمان سینمایی و بخشی دیگر توسط گفت‌وگوهای عوامل فیلم در جشنواره کن رخ داد و حالا کلیت فیلم تحت‌الشعاع این حواشی قرار گرفته گفت:

برادران لیلا در یک شورای اولیه که با نظر رئیس سازمان سینمایی تشکیل شد قبل از حضور در جشنواره کن، ۲، ۳ مرتبه دیده شد و افراد حاضر در این شورا (محمدخزاعی، حبیب ایل بیگی، محمدحسین نیرومند، پژمان لشگری پور و هم میرزاخانی) ۸ اصلاحیه به فیلم دادند که ۳، ۴ مورد آن همان موقع اعمال شد و من و سعید روستایی تعهد دادیم بعد از نمایش فیلم در کن راجع به بقیه موارد به تعامل برسیم. وی ادامه داد: بر اساس سنوات گذشته که تا دولت قبل هم روال عادی بود، فیلم بعد از مونتاژ اولیه به خارج از کشور فرستاده شد و هم مورد توجه پخش کننده خارجی قرار گرفت و هم در جشنواره کن مورد پذیرفته شد.

مدیریت جدید سینما البته معتقد است در گذشته قانون رعایت نشده و هر فیلمی برای نمایش در خارج از کشور حتما باید پروانه نمایش بگیرد و ما هم این نکته را قبول داریم ولی این فیلم در دولت قبل پروانه ساخت گرفت و نمایش‌اش به دولت جدید رسید و ما هم طبق همان روال مرسوم گذشته عمل کردیم و از مدیران سینمایی خواهش می‌کنم اجازه دهند فیلم مسیر خودش را برود.

برادران لیلا چه در کن و چه در مونیخ یا هر جشنواره دیگری نام ایران را در جهان مطرح می‌کند و برای سینمای ایران افتخار می‌آفریند، اگر مشکلی هست یا خطایی از من نوروز بیگی سر زده اینها را سر فیلم خراب نکنیم. این روزها آنقدر که برادران لیلا را مورد هجمه قرار می‌دهند به نظر می‌رسد فیلمی مانند عنکبوت مقدس برای برخی فیلم محترم‌تری از برادران لیلا شده در حالیکه فیلم ما بابت حضور عنکبوت مقدس در کن که می‌دانیم به چه دلیلی به آن جایزه دادند! آسیب دید.‌

نوروز بیگی با اشاره به تلاش‌هایی که برای حل مشکل فیلم و تعامل با سازمان سینمایی داشته گفت: بعد از جشنواره کن درخواست کتبی صدور پروانه نمایش دادم و چندین مرتبه از مسئولان وزارت ارشاد پیگیر تشکیل جلسه حضوری شدم و اس ام اس دادم اما هیچ پاسخی نگرفتم، ما فکر می‌کردیم این گروه پشتیبان سینما هستند اما حالا می‌بینیم که خودشان را از ما دور می‌کنند و ما نمی‌خواهیم این فاصله به‌وجود بیاید و همچنان منتظر اعلام موضع سازمان سینمایی هستیم.

اینکه یک فردی چه رفتاری انجام داده و چه اظهار نظری کرده یک بحث دیگری‌ست که ارتباطی به خود فیلم ندارد و هر کس مسئول رفتار و گفتار خود است. ما می‌خواهیم فقط به خود فیلم نگاه کنند و دیگر نمی‌دانم من تهیه کننده باید چکار کنم؟ چرا با من جلسه نمی‌گذارید؟ چرا باید از گوشه و کنار بشنوم که همه ما ممنوع‌الکار شده‌ایم؟ درست است که رسما چیزی به ما اعلام نشده اما این همه بی‌اعتنایی به درخواست برگزاری یک جلسه حضوری این شایعه را تقویت می‌کند.

اگر اشتباهی کرده‌ایم حاضریم مجازات شویم اما هیچ ارتباطی به فیلم ندارد برادران لیلا یک فیلم بسیار خوب و ارزشمند است که برای مردم ایران ساخته شده و هیچ مشکلی برای اکران ندارد، آیا فقط باید یک سری کمدی خاص بدون هیچ داشته فرهنگی اکران شوند و آن وقت مردم از تماشای چنین فیلمی محروم شوند؟ همه حرف من این است که با ما جلسه بگذارید! این طور نباشد که فیلم را بلاتکلیف رها کنید و دو سه سال بعد که گروه دیگری آمد مثل همه دوره قبل و دوره خودتان در اولین اقدام فیلم‌های آرشیو شده را اکران کند!

بگذارید فیلم مسیر خودش را برود و به ما یاد بدهید از این به بعد فیلم اگر هر جایی خواست برود حتما باید پروانه نمایش بگیرد! من از مسئولان ارشاد خواهش می‌کنم تدبیری کنند تا مشکل فیلم برای نمایش حل شود یا رسما اعلام کنند فیلم توقیف است و عوامل آن هم ممنوع‌الکار هستند! اینکه ما را از برگزاری یک جلسه محروم می‌کنند خیلی بد است و من می‌ترسم چند وقت بعد من را از ورود به وزارت ارشاد هم محروم کنند.

کدخبر: ۴۶۲۵۹۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر