کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۳۲۸۹
تاریخ خبر:

فکری در استقلال؛ فکر خوبی است؟

روزنامه هفت صبح، نادر نامدار | دوشنبه شب بود که رسانه‌ها رسما محمود فکری را به عنوان سرمربی جدید استقلال معرفی کردند. اما ساعتی بعد مشخص شد هنوز هیچ چیز قطعی نیست و استقلالی‌ها باید برای نشاندن فکری روی نیمکت تیم‌شان از باشگاه نساجی رضایتنامه او را بگیرند. رضایتنامه‌ای که ظاهرا مبلغ کمی هم ندارد.

ابتدا گفته می‌شد باشگاه نساجی بابت صدور رضایتنامه فکری ۴ میلیارد تومان از استقلال خواسته است. در ادامه وقتی مسئولان این باشگاه متوجه شدند که مذاکرات فکری و استقلال قبل از در جریان گذاشتن آنها، به توافق نهایی منجر شده است، عصبانی شدند و حتی از فکری خواستند روز سه‌شنبه یعنی دیروز به عنوان سرمربی این تیم در تمرین حاضر شود!

حتی صحبت از تهدید به شکایت از استقلال هم شد. در نهایت، این فعل و انفعالات منجر به گران‌تر شدن مبلغ صدور رضایتنامه فکری شد و دیروز برخی رسانه‌ها از خواسته ۷میلیاردی باشگاه نساجی از استقلال بابت صدور رضایتنامه فکری خبر دادند! اما فکری که کاملا آماده نشستن روی نیمکت سرمربیگری استقلال بود، دیروز در تمرین نساجی حاضر شد و بعد از ساعتی برای مذاکره با مالک باشگاه محل تمرین را ترک کرد. تا دیروز عصر خبری از توافق نهایی منتشر نشد اما شاید حالا که این مطلب را می‌خوانید تکلیف محمود فکری، نساجی و استقلال مشخص شده باشد.

*** ۹‌میلیارد هزینه برای جذب فکری!
سوالی که مطرح می‌شود این است که در شرایط فعلی آیا هزینه کردن چنین مبلغی برای محمود فکری از سوی مدیران استقلال منطقی است؟ آن هم مدیری که خودش به عنوان سرپرست موقت جایگزین احمد سعادتمند شده و معلوم نیست چند روز دیگر در این باشگاه مسئولیت خواهد داشت! این را هم در نظر بگیرید که استقلال علاوه بر مبلغ رضایتنامه فکری، باید با خود او هم قراردادی امضا کند و احتمالا مبلغی بین ۱٫۵ تا دو میلیارد هم به خود او بدهد! در واقع استخدام فکری برای استقلال چیزی در حدود ۸ تا ۹ میلیارد تومان هزینه در بر خواهد داشت!

*** کارنامه خوبی که به چشم نمی‌آید!
محمود فکری در دوران بازی برای استقلال یکی از بهترین و متعصب‌ترین بازیکنان این تیم بود و همین حالا هم در میان هواداران استقلال محبوبیت قابل توجهی دارد. اما در قامت مربیگری، به نظر می‌رسد او به جایی که باید می‌رسید نرسیده است. فکری در حال حاضر ۵۱‌ساله است و به هیچ وجه نمی‌توان او را در رده مربیان جوان و نوظهور فوتبال ایران قرار داد.

او ۱۱‌سال پیش دستیار امیر قلعه‌نویی بود و پیش‌بینی می‌شد که خیلی زودتر و بیشتر از این‌ها رشد کند و در لیگ برتر مشغول شود اما بررسی کارنامه او نشان می‌دهد که فکری فقط کمتر از یک نیم‌فصل، در لیگ برتر مربیگری کرده که البته نتایج قابل قبولی هم گرفته است. او در سال‌های گذشته هدایت شیرین فراز کرمانشاه، نساجی مازندران، نفت مسجدسلیمان، شاهین شهرداری بوشهر، سرخپوشان پاکدشت، آلومینیوم اراک و خوشه طلایی ساوه را بر عهده داشته که همگی در لیگ یک حضور داشتند.

فکری البته در سال ۹۶ نفت مسجدسلیمان را به لیگ برتر رساند و در مراسم انتخاب بهترین‌های فوتبال ایران، به عنوان بهترین مربی سال هم انتخاب شد. اما همانطور که اشاره شد، تمام فعالیت و تجربه او در لیگ برتر به همین چند ماه اخیر برمی‌گردد. او از هفته بیست و یکم هدایت نساجی را برعهده را گرفت و با این تیم ۴ برد و ۶ مساوی کسب کرد. بردها مقابل ماشین‌سازی و تراکتورسازی تبریز، فولاد خوزستان و سپاهان اصفهان به دست آمدند و البته تیم فکری توانست تیم‌هایی مثل استقلال، پرسپولیس، شهرخودرو و صنعت نفت آبادان را هم متوقف کند و کارش را در لیگ نوزدهم با نساجی بدون باخت و با موفقیت به پایان برساند.

*** مجیدی و نامجو گزینه‌های منطقی‌تری نیستند؟
منکر کارنامه خوب فکری نیستیم اما سوال اصلی این است که وقتی قرار است استقلال بابت یک مربی با چنین کارنامه‌ای، ۹ میلیارد هزینه کند، آیا واقعا انتخاب بهتری وجود ندارد؟ مثلا نمی‌توان دوباره به گزینه‌ای مثل فرهاد مجیدی فکر کرد؟ آیا او در شرایط فعلی که احمد سعادتمند هم در باشگاه حضور ندارد، گزینه بهتری نیست؟

او علاوه بر این که مثل فکری، دردسری مثل هزینه رضایتنامه را برای استقلال ایجاد نمی‌کند، با بازیکنان تیم هم به خوبی آشناست، فضای تیم را می‌شناسد و از نظر فنی، دیگر آن مربی جوان و بی‌تجربه یکی دو سال گذشته نیست. نکته منفی درباره مجیدی اما واکنش‌های احساسی و بچگانه او در برابر اتفاقات است. مجیدی که با ادعای تمرکز روی تیم و تمرینات و بازی‌ها و جلوگیری از ایجاد حاشیه، از شرکت در نشست‌های خبری طفره می‌رفت، بارها با انتشار مطالب و ادعاهای عجیب و غریب و جنجالی در اینستاگرام خود، برای خودش و تیمش حاشیه درست کرد.

در نهایت هم در تصمیمی عجولانه قبل از بازی فینال جام حذفی مدعی شد که در پایان بازی با هر نتیجه‌ای از استقلال خواهد رفت! اتفاقی که باعث شد استقلال درگیر حاشیه شود و فینال جام حذفی را آن گونه به تراکتور واگذار کند. او همواره از مدیران باشگاه توقع رفتارهای حرفه‌ای را دارد اما خودش بارها با واکنش‌های غیرحرفه‌ای، مشکل‌ساز شده و تضمینی هم نیست که در صورت بازگشت به استقلال، در آینده دوباره این رفتارها را تکرار نکند.

با مبلغی بسیار کمتر از ۹ میلیاردی که استقلال قرار است برای جذب فکری هزینه کند، حتی می‌شود مجید نامجومطلق را هم در تیم حفظ کرد. او هم مثل مجیدی هزینه رضایتنامه را برای باشگاه نمی‌تراشد، مدت‌ها در کنار تیم بوده و از حضور در لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا تجربه تلخ اما گرانبهایی کسب کرد که می‌تواند در فصل آینده به استقلال کمک کند.

*** چرا هواداران نگران هستند؟
درباره محمود فکری نظرات متفاوتی در میان هواداران استقلال وجود دارد. همانطور که اشاره شد او در میان هواداران محبوب است اما کارنامه او باعث نشده تا دل آنها بابت فصل آینده قرص باشد. ماجرا البته فقط به کارنامه نه چندان مطمئن فکری برنمی‌گردد. مشکل اینجاست که پنجره نقل و انتقالاتی استقلال بسته است و تا زمانی که مطالبات شفر پرداخت نشود، پنجره باز نخواهد شد.

لیگ برتر هم کمتر از یک ماه دیگر آغاز خواهد شد و بعید است تا آن زمان استقلالی‌ها موفق به پرداخت مطالبات شفر و باز کردن پنجره نقل و انتقالاتی خود شوند و بتوانند از بازیکنان جدید خود استفاده کنند. از سوی دیگر ستاره‌های تاثیرگذار این تیم، مثل چند سال اخیر یکی یکی در حال جدا شدن هستند. علی کریمی امروز و فردا با یک تیم ترکیه‌ای قرارداد امضا می‌کند، روزبه چشمی در حال پیوستن به یک تیم قطری است، شایعه جدایی مهدی قایدی و لژیونر شدن او هم جدی است و گفته می‌شود هروویه میلیچ و شیخ دیاباته هم در آستانه فسخ قرارداد خود با استقلال هستند.

نکته دیگر که باعث نگرانی هواداران استقلال شده، کادر دستیاران فکری است. او در نساجی با صمد مرفاوی، سیروس دین‌محمدی و حنیف عمران‌زاده کار کرد و گفته می‌شود همین نفرات به علاوه آرش برهانی، همراه فکری به استقلال خواهند آمد! آیا چنین کادری، تجربه، علم و وزن لازم برای نشستن روی نیمکت استقلال را دارند؟

در چنین شرایطی، آیا محمود فکری می‌تواند انتظارات هواداران استقلال را برآورده کند؟ آن هم هوادارانی که نه تنها از ناکامی‌های متوالی تیم خود، بلکه از موفقیت‌های داخلی و آسیایی تیم رقیب هم به ستوه آمده‌اند و دیگر تحمل یک سال بد را ندارند! آیا تیمی که با منصوریان و شفر و مجیدی حداقل سهمیه آسیا را می‌گرفت، با فکری، دیگر دغدغه گرفتن سهمیه آسیا را هم نخواهد داشت و خیال هواداران این تیم از ناکامی فصل آینده تیم‌شان، از همین حالا راحت است؟

کدخبر: ۳۵۳۲۸۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر