کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۴۶۳۰۷
تاریخ خبر:

فولکس گلف یا ب.ام.و ۱۲۵، یک جدال تماما آلمانی

هفت صبح| خریداران خودروهای هاچ‌بک آنهم از نوع لوکس می‌توانند با پرداختی در محدوده ۶۰۰ میلیون تومان از بین دو خودرو گلف GTI و ب.ام.و ۱۲۵i یکی را انتخاب کنند.

خیلی‌ها اساسا فولکس را جزو برندهای لوکس حساب نمی‌کنند اما حالا گلف این قاعده را با فروش نسبتا بالا و جالب در رنج قیمتی بالای ۶۵۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان بهم زده و روی دست خودروهای ب.ام.و بلند شده است. گلف در این رنج قیمتی مشخصا رقیبی پیش روی خود نمی‌بیند مگر اینکه حدود ۱۰۰ میلیون تومان پایین آمده و در محدوده ۶۰۰ میلیونی با ب.ام.و سری ۱ هاچ بک رودررو شود. اتفاقی که فارغ از جایگاه دو برند سازنده، جاذبه بالایی برای علاقمندان به هاچ بک‌های داغ و سریع دارد. سری یک ب.ام.و که در انواع مختلفی به صورت هاچ بک کوپه و روباز به کشور وارد شده، در گونه هاچ‌بک یک اتومبیل تند وتیز است. با این حال خیلی‌ها تصوری از پیروزی سری یک بر گلف GTI ندارند. مقایسه دو خودرو در بخش‌های فنی و رفاهی اما گویای نکات بسیاری است.
موتور و گیربکس
گلف از یک پیشرانه ۲لیتری توربو سود می برد که با برخی تغییرات توانسته ۲۴۰ اسب بخار نیرو تولید کند. کنار این حجم قابل توجه از قدرت، یک جعبه دنده ۶سرعته دوکلاچه بگذارید که دقیق و سریع دنده عوض می کند و در کمتر از ۶٫۵ ثانیه گلف را به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رساند. این خودرو با وزن ۱۴۷۰ کیلوگرم در هر ۱۰۰ کیلومتر کمتر از ۷ لیتر سوخت به صورت ترکیبی مصرف می‌کند. گشتاور ۳۵۰ نیوتن‌متری گلف برگ برنده این خودرو در کورس‌های بلند است. ۱۲۵ حدود ۳۱۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد و باید از گلف بترسد. البته نباید فراموش کرد ب.ام.و در آن سوی میدان با سری ۱۲۵i خودرویی قابل تامل روانه بازار کرده است. موتور ۲لیتری این هاچ بک آلمانی ۲۲۴اسب بخار قدرت دارد و راننده این خودرو را قادر می‌سازد تا این محصول سریع را به کمک یک جعبه دنده ۸سرعته خودکار ظرف ۶٫۳ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برساند. اتفاقی عجیب اما واقعی که نشان می‌دهد گلف قوی هست ولی بی‌رقیب نیست!
گنجایش، امکانات و راحتی
ایمنی دو خودرو زبانزد عام و خاص است. به غیر از انواع دوربین ها، سیستم‌های هشدار دهنده و ترمزهای پیشرفته، استحکام بدنه هم در گلف و هم ۱۲۵ واقعا بالاست به طوری که ۵ستاره انکپ اروپا به هردو خودرو اعطا شده است. به غیر از این، فرمان و صندلی چرمی، سیستم دوربین ۳۶۰ درجه، سانروف و سیستم صوتی حرفه ای از جمله امکانات مهم دو خودرو است. برتری گلف البته در سقف پانوراما و نیز ظاهر خشن‌تر است. ضمن اینکه ابعاد دو خودرو به هم نزدیک است ولی نباید فراموش کرد اتاق ۱۲۵ جادارتر است. طول، عرض و ارتفاع ۱۲۵ با ۴٫۳۲، ۱٫۷۶ و ۱٫۴۲ متر کاملا به هاچ‌بک‌های متوسط نزدیک است ضمن اینکه اتاقش با ۲٫۶۹ متر فاصله بین دو محور دقیقا ۶سانتی‌متر بزرگتر از گلف است.
نتیجه پایانی
جدال این دو آلمانی رقابت نام و اعتبار با ظاهر و طراحی است. هرچه گلف GTI در همه جای جهان مشهور است، ۱۲۵ مورد لعن و نفرین طرفداران ب.ام.و است. ظاهر بد و ترکیب نامناسب فلسفه طراحی با فرم بدنه موجب شده تا کمتر کسی سراغ ۱۲۵ رود. البته این خودرو ۱۰۰ میلون ارزانتر است و نسبت به گلف هیچ چیز کم ندارد. تا انتخاب شما چه باشد!

.
.
.
عکس: از صفحه اینستاگرامی بامداد صفاییان

کدخبر: ۲۴۶۳۰۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر