کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۹۹۷۲
تاریخ خبر:

فوتبال ساحلی ایران در دستان یک زن

روزنامه هفت صبح، هانیه درویش | گفت‌وگو با پریا شهریاری، زنی ۳۵ساله که ۱۷سال است در فدراسیون فوتبال مشغول به کار است و به درجه ریاست کمیته فوتبال ساحلی رسیده است . ریاست کمیته فوتبال ساحلی تنها عنوانی نیست که این زن جوان با تلاش و جدیتش در کار به آن رسیده، او اولین و تنها زنی است که به عنوان ناظر برگزاری مسابقات به جام‌جهانی فوتبال ساحلی راه پیدا کرده است.

عنوانی که تا پیش از این هیچ زنی به آن دست پیدا نکرده بود و پریا شهریاری زنی است که توانست به عنوان ناظر برگزاری مسابقات و همچنین دیدار فینال در مسابقات جام جهانی فوتبال ساحلی مردان پاراگوئه توانایی‌هایش را بیش از پیش ثابت کند. با او که برای رسیدن به این جایگاه سختی‌ها و کنایه‌های زیادی را تحمل کرده گفت‌وگویی کرده‌ایم.

*** از کار به عنوان تایپیست تا …
۱۸- ۱۷ ساله بود. دیپلمش را گرفته بود و در حال گذراندن دوره پیش دانشگاهی بود که به توصیه مادرش در آزمون استخدامی فدراسیون فوتبال شرکت کرد و چون دیپلم داشت و سنش هم کم بود به عنوان تایپیست در دبیرخانه فدراسیون پذیرفته شد اما او یک کارمند ساده باقی نماند و خیلی زود توانست پله‌های ترقی را طی کند.

او می‌گوید:« من به عنوان تایپیست با کمیته‌ها و مسئولان مجموعه دائم در ارتباط بودم و این برایم فرصت خوبی بود تا خودم را نشان دهم . آقای دانشور، دبیرکل فدراسیون هم که فعالیت‌های مرا زیر نظر داشتند بعد از ۱۰ روز من را رئیس دفتر خودشان کردند. من سال‌ها در همان سمت فعالیت می‌کردم و همزمان در سال ۸۳ وارد دانشگاه و رشته تربیت بدنی شدم، کارشناسی ارشدم را در رشته مدیریت ورزشی گرفتم و با فرا گرفتن زبان انگلیسی خودم را تا جای ممکن به سطح بالا و قابل قبولی رساندم تا اینکه بعد از ۶ سال مسئولیتی جدید را عهده‌دار شدم.»

*** فوتبال ساحلی جایگاه خودش را پیدا کرده است
شهریاری در سال ۸۸ به عضویت دپارتمان فوتبال ساحلی بانوان درآمد و از همان سال بود که تلاش‌هایی برای شکل گیری و سرپا آمدن فوتبال ساحلی زنان در فدراسیون انجام شد.فعالیت‌های او به همین جا ختم نشد. فعالیت‌ها، دلسوزی ها و تغییراتی که او ایجاد کرده بود به دل مدیران نشست و در سال ۹۰ پریا شهریاری را به عنوان رئیس دپارتمان فوتبال ساحلی کل کشور انتخاب کردند. با وجود شایعاتی که همیشه پیرامون رشد سریع این زن در فدراسیون فوتبال وجود داشت.

اما با نگاهی گذرا به روند تغییرات و ساماندهی تیم ملی در این سال‌ها پی به توانایی و قدرت مدیریتی این زن می‌بریم. او خود می‌گوید:«زمانی که من به تازگی وارد کمیته فوتبال ساحلی شده بودم، تیم ملی در جام جهانی در بین ۱۶ تیم آخر بود اما با استانداردسازی‌هایی که انجام شد، با برنامه‌ریزی‌ها و آوردن مربیان معتبر و کادر مجرب شاهد رسیدن تیم به قهرمانی‌های آسیا، قهرمانی بین قاره‌ای، سومی جام جهانی و سومی المپیک جهانی بودیم.»

*** آرزویم رفتن به جام جهانی بود
پریا شهریاری اولین نفر در ایران است که مدرک مدرسی مدیریت فوتبال از فیفا را نیز دریافت کرده است. او به کار تدریس مشغول بود و در این بین دوره‌های مربیگری فوتبال ساحلی فیفا را می‌گذراند چراکه معتقد بود یک مدیر اگر در حوزه مربوطه خود اشراف داشته باشد عملکرد بهتری می‌تواند داشته باشد.

او شش سال پیش به عنوان ناظر بازی‌های آسیایی و جهانی انتخاب شد تا اینکه در جام جهانی ۲۰۱۹ فدراسیون فوتبال جهانی( فیفا) با ارسال نامه‌ای از او به عنوان اولین زن ناظر بر مسابقات جام جهانی دعوت کرد تا در پاراگوئه و به عنوان ناظر بر تمامی مسابقات حضور داشته باشد. او درباره مسئولیت سنگین ناظر مسابقات می‌گوید:«ناظر کسی است که مسئول کلیه امور مربوط به برگزاری یک بازی از صفر تا صد است.

کلیه امور توسط ناظر برگزاری که در راس تمام نماینده‌ها، داورها،کادر پزشکی و بازاریابی قرار دارد اداره می‌شود و ناظر باید طوری نظارت کند که تمامی کارها در تایم دقیق و به درستی انجام شود.» مهم‌ترین هدف برای هر ناظری این است که از آسیا به فیفا راه پیدا کند و این افتخار برای پریا رقم خورد. او می‌گوید:«برایم حضور در جام جهانی یک آرزو بود که خداراشکر محقق شد.

اما حالا اینچنین نیست که دیگر هدفی نداشته باشم چراکه انسان با هدف زنده است و من هم همه تلاشم را می‌کنم که به جایگاه‌های بالاتری وارد شوم و همچنین بتوانم راه را برای ورود بیشتر خانم‌ها به این عرصه باز کنم چراکه خانم‌ها نشان داده‌اند در هر مقام و منصبی که باشند بهترین خود را رو می‌کنند و به موفقیت‌های چشمگیری می‌رسند.»

کدخبر: ۳۰۹۹۷۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر