کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۰۲۸۳
تاریخ خبر:

فعلا منتظر اینترنت ‌نسل پنج نباشیم؟

روزنامه هفت صبح | «ما در باندهای پایین محدودیت فرکانسی داریم و باید در باندهای بالا سرمایه‌گذاری کنیم. تا یکی دو هفته آینده لابراتوار نسل پنجم اینترنت رونمایی می‌شود و به بهره‌برداری می‌رسد»؛ اینها حرف‌های وزیر ارتباطات در مراسم افتتاح بزرگ‌ترین مرکز داده منطقه غرب و شمال غرب کشور بود. درست در همان روز یعنی هشتم تیرماه، محمدجواد آذری جهرمی توئیتی هم در همین رابطه در صفحه شخصی‌اش نوشت و این بار تاریخ تقریبا دقیقی برای رونمایی از اینترنت نسل پنج اعلام کرد. او نوشت: «نسل پنجم تلفن همراه (۵G) به ایران رسید. رونمایی در تهران، دو هفته‌ دیگر.»

او ۱۶ خرداد هم در اینستاگرامش نوشته بود: « فکر می‌کنم اولین سایت ۵G تا چهار هفته دیگر در ایران نصب شود. مطابق برنامه تا شهریورماه، پنج منطقه تاریخی تهران زیر پوشش نسل پنجم تلفن همراه قرار می‌گیرد.»

امروز درست شش روز از آخرین تاریخی که آذری جهرمی اعلام کرده بود می‌گذرد و خبری هم از افتتاح و رونمایی نیست. جالب اینکه در مدت این شش روز تاخیری که در وعده وزیر ارتباطات پیش آمده او اصلا به توئیتر سر نزده، تقریبا دو هفته است که او اصلا توئیتی منتشر نکرده و این هم به نوبه خودش اتفاق عجیبی است چون معمولا فاصله توئیت‌های او بیشتر از پنج روز نمی‌شد. او پیش از این حتی شده با نوشتن توئیت‌های روزمره هم حضورش را در این شبکه اجتماعی حفظ می‌کرد اما گویا این روزها ترجیح داده که کمرنگ‌تر از همیشه باشد.

*** پای تحریم‌ها در میان است؟
بعضی‌ها می‌گویند به دلیل تحریم‌های همه جانبه‌ای که ایران با آنها مواجه است، به خصوص در زمینه فناوری اطلاعات، راه‌اندازی اینترنت نسل پنج آنقدرها هم کار آسانی نیست، حداقل نمی‌توان تقریبا هم‌پای بقیه جهان وارد دنیای نسبتا عجیب اینترنت نسل پنج شد اما مدتی پیش وحید یزدانیان، رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد که تحریم‌ها در این زمینه نتوانسته‌اند کاری از پیش ببرند.

او گفت: «تحریم‌ها حتماً مؤثر هستند ولی تأثیرگذاری‌اش در این حوزه آنقدر نبوده است که منجر به محروم شدن کشور ما از ورود به مرحله نسل پنجم ارتباطی شود. با توجه به اشتیاقی که در حوزه ارتباطات وجود دارد بعید است که تحریم‌ها بتواند تأثیری در روند اجرای این فناوری داشته باشد. بازار تشنه فناوری‌های جدید به‌ویژه ۵G است، ما هم قرار نیست ۵G را پیاده‌سازی کنیم تا یک کار نمایشی انجام دهیم.

۵G نیاز بازار و آینده ماست. البته این اتفاق با دشواری، مذاکرات پیچیده و گسترده و با حفظ پروتکل‌های امنیتی انجام شد.این تکنولوژی در شرایطی عادی قابل ورود به کشور است. تکنولوژی ۵G هدفش ارائه خدمات پایدار به مردم است. هیچ کاربرد غیر صلح‌آمیزی از این فناوری نه گزارش‌شده و نه اصلاً وجود دارد. ۵G یک فناوری کاملاً صلح‌آمیز است بنابراین دلیل محروم کردن یک ملت از این فناوری کاملا غیرقانونی و ظالمانه است.»

*** فرکانس نمی‌دهند؟
آخرین بار که وزیر ارتباطات در یک سخنرانی به پیاده‌سازی اینترنت نسل ۵ اشاره کرد، گفت: «ما در باندهای پایین، محدودیت فرکانسی داریم و باید در باندهای بالا سرمایه‌گذاری کنیم.» وحید یزدانیان هم به اهمیت در اختیار داشتن باند‌های فرکانسی ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز برای این کار اشاره کرده و گفته: «فرکانس نیاز اصلی و اساسی پیاده‌سازی ۵G در ایران است؛ موضوعی که خوشبختانه در کشور وجود دارد اما تاکنون مردم امکان بهره‌مندی از آن را نداشته‌اند.

فرکانس یکی از منابعی است که باید در جهت خواست مردم مورداستفاده قرار گیرد. ما اکنون هم برای نسل چهارم ارتباطات با کمبود فرکانس مواجهیم و حتماً با ورود ۵G به کشور این نیاز بیشتر هم خواهد شد بنابراین اگر در مرحله پیاده‌سازی کامل ۵G در ایران شاهد مقاومت فعلی برای آزادسازی باندهای ۷۰۰ و ۸۰۰ باشیم قطعاً با یک چالش جدی مواجه خواهیم شد البته بهتر است از لفظ بهتری استفاده کنم و آن اینکه در این شرایط با محروم کردم مردم از حق خودشان مواجه خواهیم شد. امیدواریم با راه‌اندازی پایلوت ۵G و استفاده اپراتورها از این فناوری تقاضای خیلی شفافی از جانب آن‌ها هم برای آزادسازی فرکانس‌ها مطرح شود.»

این باندهای فرکانسی دست چه کسی است؟ صدا و سیما! بنابراین می‌توان حدس زد که با به نتیجه نرسیدن دعوای فرکانسی بین وزارت ارتباطات و صداوسیما که مدتی است شروع شده، عملی نشدن وعده‌های وزیر ارتباطات در مورد رونمایی از اینترنت نسل ۵ چندان هم دور از انتظار نبوده است.

*** نکته
ما اکنون هم برای نسل چهارم ارتباطات با کمبود فرکانس مواجهیم و حت ماً با ورود ۵G به کشور این نیاز بیشتر هم خواهد شد بنابراین اگر در مرحله پیاده‌سازی کامل ۵G در ایران شاهد مقاومت فعلی برای آزادسازی باندهای ۷۰۰ و ۸۰۰ باشیم قطعاً با یک چالش جدی مواجه خواهیم شد البته بهتر است از لفظ بهتری استفاده کنم و آن اینکه در این شرایط با محروم کردم مردم از حق خودشان مواجه خواهیم شد فرکانسی دست چه کسی است؟ صدا و سیما! بنابراین می‌توان حدس زد که با به نتیجه نرسیدن دعوای فرکانسی بین وزارت ارتباطات و صداوسیما که مدتی است شروع شده، عملی نشدن وعده‌های وزیر ارتباطات در مورد رونمایی از اینترنت نسل ۵ چندان هم دور از انتظار نبوده است

کدخبر: ۳۴۰۲۸۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر