کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۱۹۹۸
تاریخ خبر:

فشار خردکننده افکار عمومی آمریکا بر ترامپ

روزنامه هفت صبح | ۷۰ شهر در آمریکا دیروز ‌شاهد تظاهرات علیه جنایت گستاخانه ترامپ بوده‌اند‌. هنرمندان طراز اول ‌این کشور هم به میدان آمده‌اند. این چیزی نبود که تاجر مو زرد ساکن کاخ‌سفید در تصورش بود. موج تظاهرات علیه حماقت‌های ترامپ حتی جلوی برج مشهور ترامپ و در خیابان‌های منتهی به کاخ سفید به راه افتاده است و چهره‌های مشهور سینمایی و ادبی آمریکا نیز به میدان آمده‌اند.

جالب‌تر از همه مایکل مور است که از مقامات ایرانی خواسته سرنوشت ترامپ را به آمریکایی‌ها بسپرد تا در انتخابات ۲۰۲۰ تکلیف او را روشن کنند‌. روزنامه‌های مشهور در نیویورک و واشنگتن و لس‌آنجلس تصاویر بدرقه حاج قاسم در عراق را منتشر کرده‌اند و شبکه‌های تلویزیونی با حیرت فیلم‌های تشییع سردار شهید را در اهواز و مشهد به شکل مستقیم پوشش داده‌اند‌. این چیزی نبود که کاخ‌سفید و مشاورانش تصور می‌کردند.

گزارش هفت صبح را بخوانید‌: بعد از شهادت سردار قاسم سلیمانی علاوه بر کاربران غربی، خیلی هنرمندان و چهره‌های مشهور آمریکایی به تندی از ترامپ انتقاد کردند. در نقاط مختلف آمریکا و کشورهای دیگر، مردم تظاهرات ضد جنگ برگزار کردند و علیه ترامپ شعار دادند و واکنش افرادی مثل استیون کینگ و ریکی مارتین و مایکل مور هم طی دو روز اخیر بازتاب وسیعی داشته. دیروز هم چند چهره مطرح دیگر از جمله رابرت دنیرو واکنش‌های مشابهی داشتند و اقدام جنایتکارانه ترامپ را محکوم کردند.

به خصوص مایکل مور مستند ساز مشهور آمریکایی این روزها خیلی موضع فعالی دارد و در آخرین اظهار نظرش از ایران درخواست کرده که: «اجازه بدهید من و میلیون‌ها آمریکایی این مسئله را با صلح حل کنیم». به نظر می‌رسد منظور او این است که مردم آمریکا در انتخابات پیش رو خودشان با ترامپ تسویه حساب کنند. البته پاسخ ایران به ایده‌های مشابهی که از مسیرهای دیپلماتیک مطرح شده هم قاطعانه این بوده که انتقام ایران از آمریکا قطعی است.

*** مایکل مور
مایکل مور مستند‌ساز برنده جایزه نخل طلای کن که سال‌ها پیش با انتقادات جسورانه‌اش از سیاستمداران آمریکایی و به خصوص جرج بوش مورد توجه رسانه‌های ایران قرار داشت، الان هم در صف اول منتقدان ترامپ قرار دارد. او تا الان دست‌کم ۵ پُست اینستاگرامی درباره ماجراهای اخیر منتشر کرده و روی پادکست شخصی‌اش در این مورد مرتب صحبت می‌کند. او سه روز پیش طعنه‌ای به قرارگیری پایگا‌‌ه‌های نظامی آمریکا در خاورمیانه زد و حالا مستقیما درخواستی هم از مقام معظم رهبری مطرح کرده.

او در آخرین پست اینستاگرامی‌اش عکسی از آیت‌الله خامنه‌ای منتشر کرده و نوشته: «من به تازگی به [حضرت آیت‌الله خامنه‌ای] رهبر ایران درخواست تجدید نظر شخصی خودم را ارسال کرده‌ام و از ایشان درخواست کرده‌ام که به ترور ژنرال ارشد خود با خشونت پاسخ ندهد، بلکه اجازه دهید من و میلیون‌ها آمریکایی این مسئله را با صلح حل کنیم…ما باید از وقوع جنگ جلوگیری کنیم، هر جنگی.» او پیش از این هم تصویری از سردار شهید قاسم سلیمانی منتشر کرده بود و از اقدامات جنگ‌طلبانه ترامپ انتقاد کرده بود که همین پُست او را ریکی مارتین خواننده مشهور هم در اینستاگرام بازنشر کرد.

*** رابرت دنیرو
رابرت دنیرو هنرپیشه مطرح هالیوودی هم دیروز در توئیتر نوشت: «رئیس جمهور ما می‌خواهد جنگی را با ایران شروع کند، زیرا او مسلماً توانایی مذاکره را ندارد. او بسیار ضعیف و ناکارآمد است…بنابراین فکر می‌کند تنها راهی که برای انتخاب مجدد و ماندن در پست ریاست جمهوری دارد، جنگ با ایران است.» با توجه به محبوبیت این بازیگر باسابقه سینما این موضع او تاثیر قابل توجهی روی افکار عمومی جهان می‌تواند داشته باشد. این توئیت دنیرو را پیمان معادی هم بازنشر کرده. او البته در سال‌های اخیر هرجا فرصت پیدا کرده ترامپ را با الفاظ تندی محکوم کرده و حتی اخیرا در حاشیه نمایش فیلم تازه‌اش «مرد ایرلندی» ترامپ را یک گانگستر توصیف کرد وگفت: «بی‌صبرانه منتظر دیدن رئیس جمهور در زندان هستم.»

*** رز مک گوآن
توئیت رُز مک گوان هنرپیشه و نویسنده آمریکایی هم در روزهای اخیر بازتاب زیادی بین خود کاربران آمریکایی داشته. او در توئیتی نوشته بود: «ایران گرامی، (دولت) ایالات متحده به کشور، پرچم و مردم شما بی‌احترامی کرده است. ۵۲ درصد از (مردم) ما خاضعانه و خاشعانه عذرخواهی می‌کنند. ما خواهان صلح با ملت شما هستیم، اما توسط حکومت تروریست آمریکا به گروگان گرفته شده‌ایم و راه گریزی نداریم.» منظور او از عذرخواهی ۵۲ درصد مردم آمریکا احتمالا به نظر سنجی اخیر موسسه گالوپ مربوط است که نشان می‌داد ۵۲ درصد مردم این کشور از استیضاح ترامپ حمایت می‌کنند.

البته در خود انتخابات ۲۰۱۶ هم حدود ۵۴ درصد مردم این کشور اصلا به ترامپ رای ندادند اما این کاندیدای جمهوری خواهان با قوانین عجیب آرای الکترال رئیس‌جمهور این کشور شد. حالا خود این عدد ۵۲ هم جالب است که دیروز مورد استفاده ترامپ قرار گرفت و در ادامه تهدیدهای مضحکش گفت ۵۲ نقطه از ایران را هدف قرار می‌دهد. حالا البته نمی‌توان گفت لزوما بین این دو اظهار‌نظر ارتباطی وجود دارد و احتمالا تصادفی بوده. رز مک گوان در فیلم‌هایی مثل جیغ و ماشته و گرایندهاس نقش‌آفرینی کرده است.

*** ترابل من
یکی از رپرهای مشهور آمریکایی هم که ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در اینستاگرام فالوئر دارد دیروز کلیپی از یکی از سخنرانی‌های مقام معظم رهبری با زیرنویس انگلیسی را به اشتراک گذاشت که در آن تاکید می‌شود ایران با مردم آمریکا هیچ مشکلی ندارد و مرگ بر آمریکا یعنی مرگ برترامپ و پمپئو و بولتون.

او در قسمت کپشن این ویدئو نوشته که هیچ وقت یک ایرانی از الفاظ نژاد‌پرستانه درباره او استفاده نکرده یا او را به بردگی نگرفته و با اسلحه بازداشت نکرده. در مجموع او به ظلم‌هایی که دولت آمریکا به سیاه‌پوستان در طول سال‌ها روا داشته اشاره کرده و گفته که با جنگ مخالف است. این پست او بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار بار ظرف ۱۲‌ساعت دیده شده.

*** استیفن کینگ
استیفن کینگ نویسنده آمریکایی مشهوری است که چندین اقتباس سینمایی موفق از آثار او ساخته شده. موضع گیری او درباره شهادت سردار سلیمانی هم طبعا روی افکار عمومی جهان تاثیر قابل توجهی دارد. استیفن کینگ دو روز پیش در یک توئیت طعنه آمیز درباره ترامپ نوشت: «کشتن از راه دور - دیپلماسی از طریق هواپیمای بی‌سرنشین - ظاهرا تنها دیپلماسی‌ای است که این رئیس جمهور بلد است. البته غیر از نزدیک شدن به دیکتاتورهای روسیه و کره.»

او در توئیت دیگری که ۱۲۲ هزار نفر آن را لایک کردند و نوشته: «آدمی که این درگیری جدید را به وجود می‌آورد همان کسی است که جرأت نداشت به ویتنام برود.» فیلم‌هایی مثل «میست» و «رستگاری در شائوشنگ» و «مسیر سبز» ساخته فرانک دارابونت یا «درخشش» از استنلی کوبریک و همین فیلم ترسناک «آن» که اخیرا اکران شد چند نمونه از اقتباس‌های سینمایی از کتاب‌های او هستند.

*** نیویورک تایمز: این ترور ایرانی‌ها را متحد‌کرد
نیویورک تایمز در مطلبی با اشاره به استقبال پرشور مردم ایران از پیکر سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی که جمعه بامداد با دستور دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در نزدیکی فرودگاه بغداد به شهادت رسید نوشته است: در سراسر ایران، ده‌ها هزار نفر در خیابان‌ها به عزاداری برای ژنرال قاسم سلیمانی پرداختند. زنان و مردان سیاهپوش سینه‌زنی می‌کنند و تصاویر ژنرال سلیمانی را به‌همراه دارند. پرچم سیاهی روی گنبد امام رضا(ع) در شهر مشهد برافراشته شده است.

نیویورک تایمز در ادامه به اعتراضات معیشتی آبان ماه اشاره کرده و با مقایسه آن با تجمع عظیم مردم برای سردار سلیمانی نوشته است: اما دست‌کم در حال حاضر ایران در خشم علیه ایالات متحده یکپارچه شده است.این روزنامه آمریکایی در بخش دیگری از گزارش خود آورده است: در ایران سیاستمداران و مردم عادی از تمام اقشار حمایت خود را از قول رهبر عالی انقلاب آیت‌الله علی خامنه‌ای اعلام کرده‌اند که گفته است «انتقام سختی در انتظار آن جنایتکاران» است که ژنرال سلیمانی را ترور کردند.

کدخبر: ۳۰۱۹۹۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر