کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۴۳۲۰۶
تاریخ خبر:

فرهاد از هافبک‌هایش گله دارد؛ یحیی از مدافعانش

روزنامه هفت صبح | در جدول رده‌بندی لیگ برتر استقلال و مس رفسنجان با ۲۸ گل زده بهترین خط حمله را در اختیار دارند اما هر دو تیم با حکم فدراسیون یک پیروزی ۳ بر صفر برای‌شان ثبت شده که با در نظر نگرفتن آن تعداد گل‌های زده این دو تیم به ۲۵ گل تقلیل می‌یابد. به این ترتیب این پرسپولیس است که با ۲۷ گل تهاجمی‌ترین تیم لیگ تا این هفته خواهد بود. مرور گلزنان پرسپولیس و استقلال در این ۱۸ هفته می‌تواند تا حدودی سبک بازی آنها و موثرترین بازیکنان آنها در فاز هجومی را به ما نشان بدهد.

استقلال
‌مهاجمان: از ناموفق‌ترین مهاجمان این تیم شروع کنیم. امین قاسمی‌نژاد فقط یک گل زد که آن هم روی پاس اشتباه مدافع مس به دروازه‌بان این تیم به ثمر رسید. رمضانی هم فقط یک گل روی کرنر و با ضربه سر زد. رودی ژستد هم یک گل از روی نقطه پنالتی و یک گل روی ریباند زده است. در واقع این ۳ نفر خیلی در پازل هجومی استقلال جا نگرفتند. البته ژستد چند پاس گل هم داد و فرهاد مجیدی همواره مدعی بود که از عملکرد او راضی است. با این حال آمار هیچ کدام از این بازیکنان استاندارد و راضی‌کننده نبود.

در نهایت کار به جایی رسید که قاسمی‌نژاد جدا شد و به گل‌گهر سیرجان پیوست. ارسلان مطهری از این ۳ نفر موفق‌تر بود. او ۳ گل در لیگ برتر زده و پاس آخرین گل استقلال را مقابل تراکتورسازی به امیرحسین حسین‌زاده داد. او هم بیشتر به عنوان بازیکن تعویضی به میدان رفت. مهم‌ترین و موفق‌ترین مهره هجومی استقلال کوین یامگاست. او ۸ گل برای این تیم زده که نیمی از آنها از نقطه پنالتی به ثمر رسیده است که نمی‌شود این ۴ گل را به حساب مهاجم بودن او گذاشت اما سایر گل‌های او در مقاطعی ثبت شده که به عنوان مهاجم به میدان رفته است.

هافبک‌ها
بازیکنان خط میانی استقلال زیاد در امر گلزنی موفق نبوده‌اند. امیرحسین حسین‌زاده ۴ گل زده ‌ که دو گل را در زمانی به ثمر رسانده که به عنوان مهاجم بازی کرده است. مهدی مهدی‌پور هم یک گل زده و سایر هافبک‌های استقلال پای‌شان به گلزنی باز نشده است.

مدافعان
استقلال از گلزنی مدافعانش سود زیادی برده است. جعفر سلمانی ۳ گل زده و محمد دانشگر و سیاوش یزدانی هم هر کدام یک بار موفق به گلزنی شده‌اند. در واقع از نظر آماری مدافعان استقلال گلزن‌تر از هافبک‌های این تیم ظاهر شده‌اند.

جمع‌بندی
اگر پنالتی‌ها را در نظر نگیریم، باید بپذیریم که مهاجمان استقلال در امر گلزنی زیاد موفق نبوده‌اند. تیمی با این تعداد مهاجم قطعا باید بیشتر از اینها گل بزند اما آمار گلزنی استقلال نسبت به جایگاه این تیم در جدول اصلا خوب نیست. همچنین هافبک‌های این تیم هم زیاد گل نزده‌اند. به نظر می‌رسد آنها زیاد در موقعیت گلزنی قرار نمی‌گیرند و این احتمالا به خاطر سبک بازی تیم مجیدی است که به بازی در کناره‌ها بیشتر اعتقاد دارد. آمار گلزنی خوب سلمانی و یامگا این ادعا را ثابت می‌کند. تعداد گلزنان این فصل استقلال ۱۰ نفر است.

پرسپولیس
مهاجمان: بهترین گلزنان پرسپولیس تا هفته هجدهم دو مهاجم این تیم هستند. عیسی آل‌کثیر و مهدی عبدی هر کدام ۴ گل زده‌اند. البته که این آمار برای یک مهاجم اصلا مناسب نیست و نمی‌توان آنها را به خاطر زدن ۴ گل در ۱۸ هفته تحسین کرد. اما به هر حال این دو نفر بیشترین گل‌ها را برای تیم یحیی گل‌محمدی زده‌اند. دیگر مهاجم پرسپولیس حامد پاکدل است که با وجود دقایق کم حضور در میدان ۳ گل زده است. بیشتر گل‌های این بازیکنان روی حرکات عمقی به ثمر رسیده است.

هافبک‌ها
مهدی ترابی با ۳ گل در ظاهر عملکرد خوبی از لحاظ گلزنی داشته اما واقعیت این است که دو گل او از روی نقطه پنالتی به ثمر رسیده و گل سومش هم روی یک سانتر که بدون برخورد با کسی وارد دروازه فجرسپاسی شیراز شد. او در سال‌های قبل گل‌های بیشتری می‌زد و موثرتر بازی می‌کرد. رضا اسدی و کمال کامیابی‌نیا هم هر کدام دو گل زده‌اند.

۳ گل از این ۴ گل روی ضربات شروع مجدد به ثمر رسیده که نشان از جاگیری خوب این دو هافبک دفاعی روی ضربات ایستگاهی دارد. میلاد سرلک هم یک گل برای پرسپولیس زده که از داخل محوطه جریمه به ثمر رسیده است. تنها گل وحید امیری هم روی یک حرکت در عمق ثبت شده است. سیامک نعمتی هم دو بار موفق به گلزنی شده است که هر دو با ارسال از کناره‌ها به ثمر رسیده است. دیگر هافبک پرسپولیس که توانسته گلزنی کند علی شجاعی است.

مدافعان
از میان مدافعان پرسپولیس تنها فرشاد فرجی توانسته یک بار دروازه حریفان را باز کند. سایر مدافعان این تیم که اتفاقا سابقه گلزنی در فصول قبل را هم دارند، در این فصل در گلزنی ناکام بوده‌اند. مدافعان کناری این تیم هم تقریبا در هیچ کدام از گل‌ها نقشی نداشته‌اند.

جمع‌بندی
در پرسپولیس هافبک‌ها بیشتر از مهاجمان گل زده‌اند. آمار گلزنی هافبک‌های تدافعی، هجومی و وینگرهای پرسپولیس بالاست و این نشان از نقش و تاثیر مهم آنها در برنامه‌های یحیی گل‌محمدی دارد. اما نقطه ضعف بزرگ پرسپولیس، مشارکت پایین مدافعان این تیم در گلزنی است. اتفاقی که در استقلال به چشم نمی‌خورد. ضمن اینکه دو گل از گل‌های تیم یحیی را بازیکنان حریف وارد دروازه خودی کرده‌اند که این هم در استقلال صدق نمی‌کند. در پرسپولیس ۱۱ بازیکن به اضافه دو بازیکن حریف موفق به گلزنی شده‌اند.

کدخبر: ۴۴۳۲۰۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر