کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۰۸۵۹
تاریخ خبر:

فرق کلاهبرداری و خیانت در امانت چیست؟

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی | این هفته به یک سوال مطرح شده توسط یکی از خوانندگان و سه سوال طرح شده در فضای مجازی خواهیم پرداخت.
سوال: آقای صادقی از خوانندگان روزنامه در سوالی که برای ما ارسال کردند پرسیدند: پدر من ٣٠ سال پیش به عموی بنده در سربرگ محضری اثر انگشتی داده برای حفر چاه و کارهای آبی زمین‌های ارث پدری ولی عموی بنده در آن وکالت‌نامه متن بخشش از طرف پدر بنده نوشته و کلیه حقوق زمین‌های ارث پدری‌شان را برای خود قائل شده. پدر بنده بی‌سواد است و کاملا اعتراض دارند به اینکه به هیچ‌عنوان جز برای حفر چاه وکالتی نداده. آیا این کار جعل و خیانت در امانت نیست؟

پاسخ: این کار در واقع نوعی کلاهبرداری است. کلاهبرداری یعنی اینکه فرد کلاهبردار به گونه‌ای رفتار کند و به قول حقوقی، عملیات متقلبانه انجام دهد که مالباخته بدون اینکه خود متوجه باشد، مال و ملک خود را از دست بدهد. برای پیگیری چنین کاری باید شکایت کیفری در دادگاه تنظیم شود. (توضیح: جعل آن است که بعد از تنظیم یک سند، در آن دست برده شود و اگر قبل از آن باشد، جعل نیست. جرم خیانت در امانت نیز نیاز به این دارد که فردی مال خود را به دیگری سپرده باشد و در آن خیانت شود که در این مورد، چنین وضعیتی وجود ندارد).

سوال: من ۱۷ سال سن دارم. امروز از خانه بیرون رفتم. دوستم در مسیری که هیچ‌کس نبود؛ جلوی من را گرفت و ۸ سیلی و چند تا پشت‌دستی به من زد و تهدید کرد که فلان بلا را سرت خواهم آورد.

پاسخ: در این موارد باید فورا به پزشکی قانونی مراجعه کنید و از این نهاد گواهی بگیرید که مورد ضرب و شتم قرار گرفتید و پس از آن به دادگاه مراجعه و شکایت کنید. بازپرس در بازجویی، تلاش خواهد کرد که اقراری از متهم در این زمینه بگیرد و خود نیز باید تلاش کنید تا فیلمی از دوربین مداربسته در آن حوالی پیدا کنید که مثلا رفت و آمد وی به آن منطقه را نشان دهد و در این صورت امکان محکومیت دوستتان وجود دارد.

سوال: من به حساب فردی، یک میلیون و پانصد هزار تومان اشتباهی واریز کردم. بعد به او خبر دادم واریز نکرد. من هم از او شکایت کردم. الان قاضی می‌گوید پولی را هم که برای دریافت این یک میلیون و پانصد هزار تومان و شکایتش خرج کردم را باید به من بدهد ولی این فرد قبول نمی‌کند. آیا می‌توانم این پول را از او بگیرم؟

پاسخ: بله؛ در صورتی که دادگاه فرد را محکوم کند؛ این فرد باید هزینه دادرسی شما را نیز پرداخت کند و در صورت عدم پرداخت، می‌توانید این فرد را به زندان بیندازید یا از اموال او، به نفع خود ضبط و مصادره کنید تا بعد از مزایده، مطالبات شما پرداخت شود.

‌هر هفته در‌ روزهای دوشنبه‌ آخرین تحولات حقوقی را که شهروندان به آن نیاز دارند گزارش‌ می‌کنیم و به پرسش‌های حقوقی شما پاسخ می‌دهیم. در صورتی که سوالی دارید، آن را به ایمیل pr@7sobh.com یا پیامک ۰۹۲۰۲۰۰۱۷۰۷ ارسال کنید .‌همچنین می‌توانید سوالات را به این ایمیل هم ارسال کنید: mo.masjedi@gmail.com

کدخبر: ۴۰۰۸۵۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر