کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۰۰۱۰۶
تاریخ خبر:

فرضیه‌هایی در‌خصوص استعفای غیرمنتظره نخست‌وزیر نیوزيلند

روزنامه هفت صبح| او که از شش سال پیش تا‌کنون در این سمت حضور داشته از محبوبیت قابل‌توجهی در میان مردم کشورش برخوردار است. جاسیندا آردرن، نخست‌وزیر نیوزیلند روز پنجشنبه ۲۹ دی‌ماه (۱۹ ژانویه) در یک کنفرانس خبری، به طرز غیرمنتظره‌ای اعلام کرد که در اوایل ماه فوریه میلادی (میانه‌های بهمن‌ماه) از مقام خود کناره‌گیری می‌کند و مجددا نامزد انتخابات نخواهد شد.

افکار عمومی و بسیاری از تحلیلگران سیاسی در نیوزیلند از اعلام این خبر بهت‌زده شده‌اند چرا که تا پیش از این، گمانه‌زنی‌هایی در این رابطه مطرح نشده بود. او که در بخش‌هایی از این کنفرانس، احساساتی شده بود، گفت: «من می‌دانم که سیاستمداران هم انسان هستند. ما تا زمانی‌که توانش را داشته باشیم، نهایت تلاش خود را می‌کنیم. حال اما وقتش فرا رسیده است».

این سیاستمدار ۴۲‌ساله با فروخوردن بغض خود، ضمن اشاره به حدودا شش سال سخت دوران نخست‌وزیری‌اش افزود: «می‌دانم که این مقام چه چیزهایی می‌طلبد و می‌دانم که دیگر آنقدر توان ندارم؛ موضوع به همین سادگی است.» آردرن در عین حال تصریح کرد که کناره‌گیری‌اش از نخست‌وزیری به دلیل دشواری این مسئولیت نیست، بلکه معتقد است که در حال حاضر، دیگران بهتر از او می‌توانند به این وظیفه عمل کنند.

او کیست؟
آردرن در سال ۲۰۱۷، در حالی‌که تنها ۳۷ سال داشت، به نخست‌وزیری نیوزیلند رسید و به این ترتیب یکی از جوان‌ترین رهبران زن در جهان لقب گرفت. آردرن در دوران نخست‌وزیری با چالش‌هایی همچون حمله به مساجد مسلمانان در این کشور، شیوع کرونا، زلزله و بحران‌های اقتصادی مقابله کرد.

چرا می‌خواهد برود؟
در مورد استعفای او در فضای سیاسی داخلی ایران، تحسین و تمجیدهایی از پارسایی و تقوای سیاسی او صورت گرفته است. در خارج از ایران نیز برخی با اشاره به اینکه ترامپ و بولسونارو، روسای جمهوری سابق آمریکا و برزیل برای حفظ قدرت خود هر کاری کردند از این اقدام ستایش شده است ولی برخی فرضیات دیگری را نیز در خصوص استعفای او مطرح کردند.

یک: فرضیه اول مسائل شخصی است. خانم آردرن خود نیز در کنفرانس خبری خود گفت: امسال دختر خردسالش را برای ورود به مدرسه همراهی می‌کند، همچنین افزود که زمان ازدواج با شریک زندگی‌اش، کلارک گیفورد فرا رسیده است.

دو: فرضیه دوم کاهش محبوبیت است. او حالا در شرایطی کناره‌گیری خود از مقامش را اعلام کرده که همچنان از محبوبیت قابل‌توجهی در میان مردم کشورش برخوردار است؛ هرچند که میزان محبوبیت او نسبت به زمان انتخاب مجددش به نخست‌وزیری در سال ۲۰۲۰ کاهش یافته است. دلیل اصلی این موضوع مسائل اقتصادی به‌خصوص تورم و به‌طور مشخص افزایش قیمت مسکن بیان شده است.

سه: فرضیه سوم هم ترس از شکست در انتخابات است. نیوزيلند در آستانه برگزاری انتخابات پارلمانی در اکتبر سال آینده است و خانم آردرن باید حزب متبوع خود یعنی حزب کارگر را رهبری می‌کرد ولی گفته شده که احتمال شکست این حزب و نیز روی کارآمدن راست‌های افراطی در این کشور به‌شدت بالاست.

‌چه کسی جانشین آردرن خواهد شد؟
حزب کارگر روز یکشنبه برای جایگزینی او جلسه‌اي برگزار خواهد کرد. در حال حاضر یک معاون نخست وزیر و سه وزیر شانس‌های اصلی نخست وزیری این کشور اقیانوسیه هستند.

یک: گرانت رابرتسون، معاون نخست‌وزیر این کشور: البته رابرتسون و کلوین دیویس معاون رهبر حزب، این احتمال را رد کرده‌اند.

دو: کریس هیپکینز، که در حال حاضر مسئولیت آموزش و پلیس را در اختیار دارد. هیپکینز ۴۴ ساله است و پس از منصوب شدن به‌عنوان وزیر کووید ۱۹ در نوامبر ۲۰۲۰، مقابله با شیوع کرونا را در نیوزیلند مدیریت کرد. با وجود اینکه این مدیریت مورد تحسین بین‌المللی قرار گرفت ولی خاطره‌ای بد را برای مردم این کشور تداعی می‌کند.

سه: کری آلن ۳۹‌ساله، وزیر دادگستری که در صورت رسیدن به این مقام، او اولین نخست وزیر کشور مائوری‌تبار و همچنین اولین همجنسگرا در این مقام خواهد بود.

چهار: مایکل وود ۴۲ ساله، وزیر حمل و نقل و ایمنی محل کار. (بی.بی.سی، دویچه وله، تایم، فارین پالیسی)

کدخبر: ۵۰۰۱۰۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر