کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۵۵۳۵
تاریخ خبر:

فرصتی که محمدحسین میثاقی از دست داد

روزنامه هفت صبح، احمد رنجبر | برنامه اخیر «فوتبال برتر» می‌توانست تبدیل به اتفاقی ویژه شود؛ چیزی شبیه همان قسمتی که مهدی تاج در آن حاضر شد و بیش از یک ساعت مجادله داغ میان او و محمدحسین میثاقی رقم خورد. کنار هم قرار گرفتن سه نامزد ریاست فدراسیون فوتبال، ظرفیت تبدیل «فوتبال برتر» به برنامه‌ای مهیج و مرجع را داشت، اما نمی‌دانیم چرا از این فرصت به درستی استفاده نشد. سه روز پیش که خبر حضور کاندیداها در برنامه رسانه‌ای شد، گزارشی منتشر کردیم و درباره شیوه برگزاری آن هشدار دادیم. نتیجه‌ای که به دست آمد، مطابق همان پیش‌بینی بود: یک برنامه سرد و خنثی.

*** مورد اول| شیوه ارائه
«فوتبال برتر» در دو بخش روی آنتن رفت. پرونده اصلی قسمت اول به تحلیل نیم‌فصل اختصاص داشت که آمار و ارقام آن درباره عملکرد بازیکن‌ها و تیم‌ها واجد جذابیت است. قسمت دوم به شکل ضبطی پخش شد و نامزدهای ریاست فدراسیون فوتبال از طرح خود دفاع کردند. ابتدا سوابق هرکدام از کاندیداها روی دیوار تصویری قرار گرفت و مجری درباره آن توضیح داد. کمی بعد نوبت به صحبت نامزدها رسید. ابتدا هرکدام پنج‌دقیقه حرف زدند و بعد از آن درباره شش موضوع مطرح‌شده، ۵ دقیقه زمان داشتند. با پایان این بخش، میثاقی با نامزدها وارد گفت‌وگو شد و در نهایت ۱۰ دقیقه برای دفاع نهایی در اختیار هرکدام قرار گرفت.

*** مورد دوم| زمان مطول
بخش دوم «فوتبال برتر» حوالی ساعت ۱۲ شروع شد و سه بامداد به پایان رسید. ضربه اول به برنامه را همین زمان مطول زد. فرمتی که «فوتبال برتر» انتخاب کرد، باعث شد همه زمان آن به حرف بگذرد. سازندگان برنامه شش محور را انتخاب کرده بودند که هر محور ۱۵ دقیقه از وقت برنامه را می‌گرفت. بعد از پایان هر موضوع بلافاصله مبحث بعدی شروع می‌شد و این چرخه شش‌بار ادامه یافت. به «فوتبال برتر» نقد هست، اما این برنامه همیشه سعی کرده است از رخوت دوری کند و جذابیت را اسیر ساختار نکند. این‌بار اما برنامه از این حیث لطمه خورد.

*** مورد سوم| ضربه ضبطی
روز دهم اسفند انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال برگزار می‌شود و شرکت‌کنندگان تا حالا برنامه نامزدها را شنیده و رای خود را قطعی کرده‌اند. این نکته‌ای است که خود محمدحسین میثاقی به آن اشاره کرد، اما از روسای هیأت‌های فوتبال استان‌ها خواست، بار دیگر به برنامه نامزدها گوش کنند. چه‌بسا اگر «فوتبال برتر» به شکل زنده روی آنتن می‌رفت، شاخک‌ها برای تماشای آن تیزتر می‌شد. وانگهی، بعد از پایان برنامه، اولین چیزی که مخاطب از خود پرسید این است: چرا باید این برنامه که بدون هیجان بود، ضبطی پخش شود؟

*** مورد چهارم| در کمال خونسردی
تصمیم «فوتبال برتر» این بود که مناظره شکل نگیرد. خود نامزدها هم به این خواسته تن دادند و ضربه دیگر به برنامه از همین ناحیه وارد شد. علی کریمی در نامه توضیحی خود به این آسیب اشاره کرده بود و در نهایت هم مشخص شد پیش‌بینی‌اش درست است. تا جایی که «فوتبال برتر» نشان داده، از جنجال و حاشیه برای افزایش مخاطب خود بهره می‌برد. این، فی‌نفسه راهکاری درست است، اما معلوم نیست چرا با موضوعی داغ به خنثی‌ترین شکل برخورد شد؟

اگر حضور نامزدها در «فوتبال برتر» شکل مناظره می‌گرفت، فوکوس می‌کشید و مخاطب ترغیب به تماشای آن می‌شد. واکنش‌های منفی در کانال‌ها و گروه‌ها اما نشان می‌دهد، ‌این شیوه به مذاق قاطبه بیننده‌ها خوش نیامده است. کمااینکه ورزش سه برنامه را این‌گونه توصیف کرده است: «مناظره «فوتبال برتر» آنچنان گرم از کار درنیامد و بازتابی آنچنانی در فضای شبکه‌های اجتماعی نداشت. اوج خنثی بودن برنامه به دقایق پایانی برمی‌گردد. در این بخش نامزدها از قانون زمان‌بندی تخطی کردند و میثاقی هم مخالفت نکرد.

*** مورد پنجم| عملکرد مجری
در گزارش قبلی هفت صبح، اشاره کردیم شیوه‌ای که «فوتبال برتر» برگزیده است، در نهایت فرصت عرض‌اندام به محمدحسین میثاقی نمی‌دهد. این اتفاق عملا رخ داد و میثاقی به‌رغم تلاش‌ها، بهره‌ای را که باید، نبرد. عملکرد او در بخش اول برنامه که زنده بود را قیاس کنید با بخش دوم. در قسمت پایانی برنامه که به سوال و جواب او با نامزدها اختصاص داشت، این امکان فراهم شد تا میثاقی نقش موثر خود را ایفا کند.

بااین‌حال گرفتار اشتباه شد و فرصت سوخت. میثاقی از کیومرث هاشمی درباره وضعیت اسکوچیچ (سرمربی کروات تیم ملی) پرسید و این سوال را از دیگران نپرسید. اگر کمی به گذشته برگردیم، پی می‌بریم که این سوال باید از مصطفی آجرلو پرسیده می‌شد. زمانی که او مدیرعامل پاس بود، عقیده داشت نباید برانکو سرمربی تیم ملی باشد و باید ایران در جام جهانی با یک مربی تراز حاضر شود. رئیس وقت فدراسیون اما مقاومت کرد. آیا حالا نظر آجرلو درباره مربیان کروات عوض شده؟ میثاقی اما این سوال را طرح نکرد.

کدخبر: ۳۷۵۵۳۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر